Gå til innhold

Her kommer et spørsmål jeg er flau over å stille


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er svært uerfaren med å betale med kort og bestille ting over nettet (er nok yngre enn de fleste av dere) og er nå i en situasjon hvor jeg har behov for å gjøre det. Men jeg trenger hjelp. :fnise:

Jeg har snakket med salgsrepresentant i en butikk over mail og han skrev nå at han kunne sende meg en katalog (butikken ligger i Storbritannia og er en av få som selger klær som jeg liker) hvis jeg skriver adressen min til han for 15 pund (blir vel 170-180 kroner) men jeg lurer på hvordan jeg kan få betalt? Hvordan fungerer dette? Hva gjør jeg videre?

Har nettopp fått en kort som jeg kan bruke til å ta penger fra kontoen min, men hvordan foregår det med koder etc. Sender han meg et kontonummer jeg setter inn penger på eller skal jeg sende han noe nummer for å få betalt?

Trenger som sagt guiding, og blir inderlig glad hvis noen av dere har mulighet til å hjelpe meg. Føler meg som en idiot nå :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du skal foreta en utenlandsbetaling fra nettbank skjer dette ved at du får oppgitt en bankkonto du skal betale til, samt IBAN/BIC/SWIFT kode til den banken du skal betale til :) De kodene er veldig viktig for at betalingen skal bli utført.

Når du mottar faktura betaler man på vanlig måte i nettbanken, men husk å trykk på "utenlandsbetaling" og ikke vanlig betaling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal foreta en utenlandsbetaling fra nettbank skjer dette ved at du får oppgitt en bankkonto du skal betale til, samt IBAN/BIC/SWIFT kode til den banken du skal betale til :) De kodene er veldig viktig for at betalingen skal bli utført.

Når du mottar faktura betaler man på vanlig måte i nettbanken, men husk å trykk på "utenlandsbetaling" og ikke vanlig betaling!

Så jeg sender han kontaktopplysninger (adresse etc.) og han sender meg bankkontoen jeg skal betale til og en kode, og så logger jeg inn i nettbanken og registrerer det der?

Takk for svaret forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være en veldig bra katalog om du faktisk må betale for å motta den? :) Er det sexy undertøy for å overraske kjæresten eller hva?

Jeg sender jevnlig penger til utlandet og "anonymbruker" har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg trenger ikke å få noe som helst i posten i form av regninger, alt ordnes bare enkelt ved at jeg setter inn penger på en konto og taster inn kode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ullsokk1

Hei. Jeg er svært uerfaren med å betale med kort og bestille ting over nettet (er nok yngre enn de fleste av dere) og er nå i en situasjon hvor jeg har behov for å gjøre det. Men jeg trenger hjelp. :fnise:

Jeg har snakket med salgsrepresentant i en butikk over mail og han skrev nå at han kunne sende meg en katalog (butikken ligger i Storbritannia og er en av få som selger klær som jeg liker) hvis jeg skriver adressen min til han for 15 pund (blir vel 170-180 kroner) men jeg lurer på hvordan jeg kan få betalt? Hvordan fungerer dette? Hva gjør jeg videre?

Har nettopp fått en kort som jeg kan bruke til å ta penger fra kontoen min, men hvordan foregår det med koder etc. Sender han meg et kontonummer jeg setter inn penger på eller skal jeg sende han noe nummer for å få betalt?

Trenger som sagt guiding, og blir inderlig glad hvis noen av dere har mulighet til å hjelpe meg. Føler meg som en idiot nå :gjeiper:

Det letteste er nok som beskrevet over her, kontakt denne personen og be han om IBAN (internasjonalt bankkontonummer, brukes kun i Europa) og SWIFT/BIC (bankens internasjonale "adresse"), når du får dette kan du legge den til som regning i nettbanken din (velge betaling utland), og velge hvilken valuta du vil overføre i :)

Har du problemer med de forskjellige tingene man skal legge til er det bare å ringe kundeservice i banken din :)

Endret av ullsokk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg sender han kontaktopplysninger (adresse etc.) og han sender meg bankkontoen jeg skal betale til og en kode, og så logger jeg inn i nettbanken og registrerer det der?

Takk for svaret forresten :)

Vil bare si at du ihvertfall ikke må sende konto-opplysningene dine til ham! Syns det hele høres litt rart ut jeg, betale for å få en katalog? Og har de ikke nettside da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med momseguri, ikke send han kontoopplysningene dine, det har han ikke noe med, og det er privat.

pass på å vær sikker på at det er en ordentlig side før du sender penger, veldig kjedlig å sende penger, for så å finne ut av at det bare er tull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt over.. IKKE sendt konto-opplysningene dine (koder eller noe) til han. Det eneste han skal trenge er vel mailen din/adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tilsendt katalog fra Storbritannia i posten og de trenger adressen din. Er det korrekt? Da gir du bare adressen og kanskje får du faktura du må betale. Det kan du gjøre gjennom nettbanken din ved å velge "betale til utlandet" eller tilsvarende link i nettbanken din. Fakturaen bør inneholde informasjon om bankkonto, IBAN, summen, osv. Men hele greia høres rart ut. Å betale for en katalog? Uansett, du kan spørre dem hvordan skal du betale og hvis de sier at du får en faktura eller giro eller annet på adressen din, da har du også frist å betale. Hvis du uansett føler deg usikker og ikke vet hva du skal gjøre, kontakt kundeservice i banken din og be om hjelp. Bare vær forsiktig å skrive alle de tallene og bokstavene riktig :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...