Gå til innhold

Kan dette stemme?


Troilltøva

Anbefalte innlegg

Som en "fortsettelse" fra en annen tråd der jeg spurte om sykemeldingsrettigheter når man jobber i bemmaningsbyrå og er på tilkalling så lurer jeg på noe.

Jeg leste gjennom kontrakten og der står det at man kan bruke sykemelding så lenge man har jobbet mer enn 14 dager.

Nå som jeg sykmeldte meg så ringer jeg og forteller det til arbeidsgiver og ber om adresse for å sende sykemeldingen til han siden han har kontor langt unna her.

Så sier han at han skal ikke ha den, det er nav som skal betale meg sykepenger. jaha tenker jeg og går på nav kontoret og forklarer hva han sa til meg, og de sier de synes det var rart og spør om jeg ikke har kontrakt, noe jeg har. For han må sende med inntekts og skatteopplysninger ++.

Så ringer jeg tilbake til sjefen og forklarer det nav-damen sa, så sier han at jeg har bare rett til sykepenger når jeg allerede har fått oppdrag, dvs man får oppdrag bare noen dager før den gjeldende uke og mange ganger samme dagen man går på oppdraget.

Selvfølgelig får man ikke oppdrag når man sier at man er syk, eller skal man da takke ja til et oppdrag for så å ringe tilbake og si at man er syk da. Synes ikke det her henger helt på greip.

Kan dette stemme? eller er det ansvarsfraskrivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dei første 16 dagane med sjukepengar skal bli betalt av arbeidsgivar. Og har du ikkje oppdragsgivar for den perioden, får du vel heller ikkje sjukepengar i arbeidsgivarperioden. Etter dei første 16 dagane tek NAV over sjukepengeutbetalinga. Eg kan ikkje regelverket for korleis, om i det heile, ein reknar ut sjukepengar om ein er utan oppdrag når ein vart sjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto spørsmålet her. Sånn jeg forsto det så ønsker du å få utbetalt sykepenger fra bemanningsbyrået selv om du ikke har oppdrag? Det forstår jeg godt at du ikke får. Et bemanningsbyrå betaler jo lønn kun når du jobber, du får ikke lønn for dager uten oppdrag vel? Og da kan du heller ikke få sykepenger når du ikke har oppdrag. Så da blir det rett at du må søke sykepenger av NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, ingen oppdrag = ingen sykepenger fra firmaet, da må du forsøke nav. Men nav følger norsk lov, og i hht den må du være ansatt i 8 uker for å kunne bruke egenmelding og 4 uker for å kunne bruke sykmelding, og er du ansatt kortere enn det har du ikke rett på penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt over, ingen oppdrag = ingen sykepenger fra firmaet, da må du forsøke nav. Men nav følger norsk lov, og i hht den må du være ansatt i 8 uker for å kunne bruke egenmelding og 4 uker for å kunne bruke sykmelding, og er du ansatt kortere enn det har du ikke rett på penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei da stemmer det vell ;)

synes bare det var så rart at arbeidskontrakten ikke gjelder når man ikke har oppdrag :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei da stemmer det vell ;)

synes bare det var så rart at arbeidskontrakten ikke gjelder når man ikke har oppdrag :klo:

Kontrakten gjelder jo. Men det er vel ikke en del av kontrakten at du skal ha lønn på dager uten oppdrag? Da kan du jo heller ikke få sykepenger for dager uten oppdrag. Da kunne nok mange spekulert i å melde seg hos bemanningsbyråer og så lyve til seg en sykemelding hos legen og tjent penger på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakten gjelder jo. Men det er vel ikke en del av kontrakten at du skal ha lønn på dager uten oppdrag? Da kan du jo heller ikke få sykepenger for dager uten oppdrag. Da kunne nok mange spekulert i å melde seg hos bemanningsbyråer og så lyve til seg en sykemelding hos legen og tjent penger på den måten.

joda det er jo sant når du sier det på den måten :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Er du avhengig av inntekt, så skaff deg noko anna enn tilkallingsvikariat. Kan hende det betyr at du må jobbe i ein anna bransje enn det du gjer i dag, men vikar-/bemanningsbyrå har mange andre typer oppdrag med ulik oppdragslengde frå ei veke til eit par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Er du avhengig av inntekt, så skaff deg noko anna enn tilkallingsvikariat. Kan hende det betyr at du må jobbe i ein anna bransje enn det du gjer i dag, men vikar-/bemanningsbyrå har mange andre typer oppdrag med ulik oppdragslengde frå ei veke til eit par år.

Jeg skal heldigvis begynne som lærling nå om jeg får jobben, så har ikke lenge igjen uansett :) da blir ihvertfall inntekten stabil! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noe fast oppdrag så betaler nav ut sykepenger til deg omg du har vært ansatt i minst 4uker, og tjent opp sykepengerrettigheter. Ta kontakt med nav igjen og ta med lønnslipp for de 3siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du har gått uten oppdrag i noen dager/uker? Du har rett på sykepenger selv om det er forskjellige oppdrag, men da må oppdragene ha vært sammenhengende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...