Gjest BLanke Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Hei! Vi har denne uken hatt gleden av at sønnen vår har begynt på fotball og hatt sin første trening. Har så dårlig samvittighet overfor meg selv. HAn trengte treningsdress og fotballsko som havna på totalt 600 kr tilsammen. Fy det var mye penger. Når vi møtte opp på treningen var det rart å se de andre barna med vanlige og slitte klær som de hadde arva fra naboer eller familie. Hvorfor får ikke jeg det til. Har lyst til å bli flinkere på akkurat dette området. Ikke bruke så mye penger på utstyr til barna, men har jo ingen jeg kan arve fra og ikke fant jeg brukt heller. Vi har spart noen penger i banken på 340000 kr og i tillegg har det vært sydenferier hvert år med totale inntekter på 550000 kr i året. Hvor vi har en bil, leilighet med lån på 1.500 000. Er vi flinke sparere eller kunne vi har gjort det bedre? HAr så dårlih samvittighet og sint på meg selv er jeg også. Tenker da at folk er rike slik som de sparer ved å kjøpe brukt og arve. Skjønner ikke helt dette her jeg. Noen gode arme råd. Et par trøstende ord er det jeg trenger.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Jeg synes dere er fantastisk gode sparere som har spart 340k med en samlet inntekt på ca 500k. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Jeg forstår ikke helt problemstillingen. De andre ungene har brukte klær? Dere har spart masse penger? Hva er greia? 3
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 JA du, takk for det fine svaret. Men ved siden av denne sparingen har jeg unnet barna mine fine klær og nye ting, men stort sett på salg. Har jo som sagt pusset opp leiliegheten vi kjøpte totalt og reist en del. Men tenker hele tiden at det kunne kansje ha blitt gjort bedre. Ikke vet jeg. Og kansje jeg overdriver. Mannen er av den typen som tenker at livet er for kort til sånn som det med ekstrem sparing og og ikke unne seg noen ting. Han kan ikke spare i det hele tatt. Elske å bruke penger. Så har har jeg bidratt mye med nogenlunde flittig bruk av pengene i hjemmet.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Grei ar om jeg kunne klart å la være å bruke de 600 kr på utstyr til fotball. Han er jo bare 6 år. Spare har vi gjort. Men kunne vi ha spart mer kansje? Ville bare ha noen råd.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Du har spart 340.000 kr og er misfornøyd, er det det som er saken her? 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Grei ar om jeg kunne klart å la være å bruke de 600 kr på utstyr til fotball. Han er jo bare 6 år. Spare har vi gjort. Men kunne vi ha spart mer kansje? Ville bare ha noen råd. Så du er sint på deg selv og fortvila fordi du brukte 600 kroner på fotballutstyr? Mens du har 340.000 kr på konto? 3
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 JA kan vel si det. Hmmm kansje jeg overdriver? Offf derfor trengte jeg å få det ut.
Gjest Lottiplott Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 (endret) Hvis ikke syns jeg absolutt ikke det er noe problem å bruke 600kr på sønnen din. Vi har ikke verdens beste økonomi, men vi bruker fort såpass mye på gaver til niesa vår (selv om hun ikke har bursdag el.l.). Bruk penger på sønnen din. Dere har tydeligvis spart masse med tanke på inntekten deres. Endret 8. september 2011 av Kråkesaks
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 Takk for svaret lottipott. Jeg fikk så dårlig samvittoghet når flere av de andre mammaene spurte om alt var nytt. Kor mykje som var brukt. O en av dem gispa ooohhh så mye, det var dyrt. Der fikk jeg et støkk i meg. Så jo hvordan sønnen hennes var påkledd med brukte utstyr. Men hun har rekkehus og bil, ikke mere vet jeg. Vi bor i bolig og har ikke rekkehus, men eier en liten og nett bolig pent oppusset og en forholdsvis brukbar og fin bil. Og sparing har vi gjort. Det var vel egentlig de mammaene som gjorde at jeg i etterkant har følt meg så dårlig. Den andre mammaen snakket om utbygget veranda og nytt bad på rekkehuset, men samtidig hadde hun fåt masse brukt utstyr fra naboen til sønnen sin. Skjønner ingenting jeg. Ville bare diskutere og få dette ut. Hva er riktig.....
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 ? Jeg skjønner ikke helt. Syns du det er dårlig gjort å kjøpe brukte klær og heller legge litt penger i en større veranda? 1
Gjest Thea Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 Takk for svaret lottipott. Jeg fikk så dårlig samvittoghet når flere av de andre mammaene spurte om alt var nytt. Kor mykje som var brukt. O en av dem gispa ooohhh så mye, det var dyrt. Der fikk jeg et støkk i meg. Så jo hvordan sønnen hennes var påkledd med brukte utstyr. Men hun har rekkehus og bil, ikke mere vet jeg. Vi bor i bolig og har ikke rekkehus, men eier en liten og nett bolig pent oppusset og en forholdsvis brukbar og fin bil. Og sparing har vi gjort. Det var vel egentlig de mammaene som gjorde at jeg i etterkant har følt meg så dårlig. Den andre mammaen snakket om utbygget veranda og nytt bad på rekkehuset, men samtidig hadde hun fåt masse brukt utstyr fra naboen til sønnen sin. Skjønner ingenting jeg. Ville bare diskutere og få dette ut. Hva er riktig..... Skjønner ikke hvorfor du skal ha dårlig samvittighet for å unne deg og dine nye ting når du jobber hardt for det? Hørtes mer ut som den mammaen som kommenterte var litt misunnelig. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #13 Skrevet 7. september 2011 Mamma1, må ikke misforstå meg. Sier ikke at det er uriktig eller feil. Men jeg vil så gjerne være som disse foreldre. Klare visst ikke helt å forklare. Men men. Får vel bare glede meg over nye klær til sønnen min.
Gjest nupp Skrevet 7. september 2011 #14 Skrevet 7. september 2011 virker som de er fattige der du bor.. ikke bry deg om det synes ikke 600 var så mye for utstyr
Titti72 Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 (endret) Du har kjøpt utstyr til fotballoppstart for 600,- og de andre okket og ojet seg, og kommenterte hvor råflott og nytt alt var?! Det må jo være bløff? Vanlige fotballsko koster 5-600,-, leggskinn 2-300,-, vannflaske 120,- Hvordan i helsike har du klart å kjøpe resten av tøyet (t-shirt, genser/jakke og bukse). Jeg syns 600,- var latterlig billig, og urealistisk sum hvis dere har "flottet" dere. Endret 8. september 2011 av Kråkesaks 10
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #16 Skrevet 7. september 2011 Kjøpte tshorte treningsdress og fotballsko til 600 kr og alt på salg. Fine klær er det, men han var den eneste med nytt og pent matchende. Alle de andre barna hadde brukt og kommentarer fra mødrene gjorde ikke ting bedre. Uf uf uf. Må bare få vekk negative tanker og tenke positivt vel.
Gjest Thea Skrevet 7. september 2011 #17 Skrevet 7. september 2011 Mamma1, må ikke misforstå meg. Sier ikke at det er uriktig eller feil. Men jeg vil så gjerne være som disse foreldre. Klare visst ikke helt å forklare. Men men. Får vel bare glede meg over nye klær til sønnen min. Synes ikke du skal bry deg noe om hva de andre mener jeg. Og heller ikke strebe etter å være som de. Er ikke noe galt i å bruke 600kr på nytt utstyr til sønnen din. Mine foreldre har brukt tusenvis av kroner på meg og mine søsken for at vi skal kunne ha klær og utstyr som holder lenge og som det er kvalitet på. 600kr synes jeg forøvrig ikke er mye. Mine søstre gikk på fotball de også og fikk helt nytt utstyr første gangen som bare ble byttet ut når det ble for smått eller ødelagt. Ikke noe galt med det så lenge man har råd til det.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 Takker for alle svar jeg har fått Føler meg bedre allerede og tenker at jeg har gjort en bra jobb.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #19 Skrevet 7. september 2011 Hvorfor får jeg følelsen av at du mest av alt ønsker å skryte av at din sønn hadde det fineste tøyet og at dere har eget hus istedet for rekkehus? 9
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #20 Skrevet 7. september 2011 Skryter ikke av noe som helst. Eier ikke hus, men en leilighet på 65 kvm. Så det så. Hvorfor skulle jeg skryte. Jeg ville få ut mine tanker og dele det med noen. Var det så dumt. Hendelsen var på mandag men har bare ikke kommet over kommentarer fra andre foreldre. Ville derfor ha noen gode råd og som sagt dele dette med noen. Beklager hvis du forsto dette som skryt for det var det IKKE.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå