Gå til innhold

Spare penger til barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sparer en liten sum i mnd til mitt barn, og det skal ikke gå til noe annet enn egenkapital på bolig, om ikke noe uforutsett kommer opp. Kommer nok ikke til å fortelle han det.

Ser at jeg skal sette de i mitt eget navn, han får IKKE pengene før han skal kjøpe bolig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange reale foreldre her altså!

Kan med hånden på hjertet si at jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å legge av penger fra egen lønn til mine barn altså.. Bursdagspenger/penger til jul kansje settes inn på kontoen til barnet. Men har såpass lite å rutte med + mye gjeld å betale at jeg heller bruker pengene på det. Når man er myndig og har jobb så skal man vel klare å betale for seg selv. Så kommer ikke til å gi noe annet enn til konfirmasjon.

Fikk ikke noe selv heller, annet enn noen tusenlapper til konfirmasjon og attenårsdag. Men da snakker vi kansje 7000 tilsammen, ikke 100 000 :0 Er rimelig sjokkert over at det er så vanlig for ungdom å få så mye penger til huskjøp, bilkjøp eller annet altså:s

Lappen måtte jeg betale selv, selv om jeg ikke hadde noen jobb, brukte bare pengene jeg hadde på sparekonto fra det jeg fikk til konfirmasjonen. Men det ble tom da og ja!

Selv har jeg aldri fått et rødt øre av mine foreldre til noe som helst, og havnet derfor i et stygt gjeldshelvete i ung alder.

Derfor er det naturlig for meg å legge til side penger til mitt barn, slik at h*n får et langt bedre utgangspunkt når h*n skal etablere seg enn jeg noengang har hatt :) Mener på ingen måte å briefe med at jeg sparer hele barnetrygden som noen her later til å tro, for det er ikke sånn at vi ikke kunne trengt den tusenlappen i måneden. Men vi velger å prioritere slik at vi har mulighet til å sette av pengene til barnet vårt. Når det er sagt, skulle vi få veldig tøffe økonomiske tider, vil det jo være naturlig å slutte å sette til side den tusenlappen for en periode. ;)

Skrevet

Når man er myndig og har jobb så skal man vel klare å betale for seg selv.

Det tror jeg vel de aller fleste også mener, men realiteten er gjerne slik at enkelte steder, som her i Osloområdet, er det veldig vanskelig som enslig og spesielt nyutdannet og i første jobb å få seg en egen bolig. Om foreldre har mulighet for å starte sparing av egenkapital for barna er det en fordel som etter min mening ikke handler om å ikke lære barna økonomisk sans eller å klare seg selv. Det er ikke slik at det ene utelukker det andre selv om enkelte her ser ut til å tro det.

Skrevet

Man kan vel ikke sette inn penger på andres BSU-konto uten kontoeierens tillatelse??? Da kan jo kontoeier bli snytt for skattefradragene.

Sparebeløp på BSU kan ikke overstige 150 000. Dersom kontoeier f.eks. er elev/student og tjener under frikortgrensen, så er det bare tull å sette penger på BSU.

Se for deg at en 16-åring oppretter en bsu-konto, og foreldre/besteforeldre setter inn maxbeløpet på 20 000 per år mens kontoeier går på skole og har frikort. 6 år senere er kontoeier ferdig utdannet og begynner i jobb. Da står det 120 000 på bsu-kontoen, og kontoeier kan kun spare 30 000 som han får 4 500 kr i skattefradrag for, og fremdeles har han over 10 år å spare på ettersom man kan spare i bsu til man er 33 år. Da har han faktisk gått glipp av 18 000 kr i skattefradrag.

Man bør vente med bsu-sparing til man faktisk betaler skatt, slik at man får skattefradraget.

Mitt poeng er at jeg kan sette inn pengene. Mitt barn tjener godt over frikortsgrensen, da setter jeg inn noen tusenlapper på BSU så h*n får skattelette.

Og jo, man kan sette inn penger på hvilken som helst konto. Hvis jeg låner penger av broren min og betaler tilbake over bank, så er det ikke slik at han må gi meg tillatelse til å overføre til hans konto. Hvor fikk du den tanken fra, forresten?

Skrevet

Hva i h*lvete er greia med at folk FÅR lappen? Virker som det i mange norske hjem finnes en sånn "du får lappen om du ikke røyker/drikker før du er 18 år"-regel. Er foreldre virkelig så naive?

Hva er problemet med at noen får lappen betalt av foreldrene? Jeg fikk lappen mer eller mindre under forutsetning at jeg ikke begynte å røyke. Hvilket uansett ikke var aktuelt. Røyk er fælt.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg og fikk lappen. Jeg ser at sånn som vår økonomiske situasjon er pr i dag, så må vi spare for å ha råd til å dekke den for ungene våre. Jeg regner jo med at økonomien vår vil bli sterkere etterhvert som vi stiger i ansenitet (vet det ikke skrives sånn, men er trøtt og klarer ikke å finne ordet...) i jobber, mens huslånet blir mindre og mindre, men like greit å spare.

Vi har bestemt oss for at dette skal dekke lappen, samt litt oppstart til skole og møbler. Vi får ikke spart opp en formue, men nok til at de kan få litt. Og det syns jeg er kjekt.

Skrevet

Jeg har ikke råd til å spare så mye til han nå fordi det har jeg ikke råd til. Jeg prøver å sette av litt. Det er øremerket bunad til konfirmasjonen. Jeg tenker også å spare en liten sum som er øremerket lappen, tenker jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...