Gå til innhold

Spare penger til barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en sparekonto i barnets navn, men den er sperret for barnets del frem til h*n er 21! ;) Dermed får h*n ikke råderett over kontoen når h*n blir 18. Far og jeg har disposisjonsrett, slik at dersom h*n har behov for penger til f.eks førerkort innen den tid, så kan vi ordne det fra den kontoen.

Her sparer vi barnetrygden hver måned, samt at h*n får 500,- fra oss hver måned, så det vil være betydelige summer på den kontoen når h*n blir voksen. Derfor ønsker vi at det ikke skal være fritt frem fra 18 år ;) Vi har forøvrig ikke tenkt over om h*n skal få vite om kontoen heller, men h*n er nå bare litt over 2 år, så det haster ikke :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk 80 000 som var litt arv, og resten oppspart av mine foreldre, når jeg var 18. Men mamma stod fortsatt som medeier på kontoen, og jeg fikk streng beskjed om at de kun var til etablering. Og derfor rørte jeg heller ikke en krone før vi kjøpte hus 2 år etterpå. Er veldig takknemmlig for det, uten de pengene hadde vi ikke hatt noe hus idag.

Lappen fikk jeg utenom disse pengene.

Skrevet

Denne tar jeg anonymt!

Jeg er så sprø at jeg har laget en konto til mine barn allerede, og jeg har ikke en gang begynt å prøve å få dem enda... :sjenert:

Det høres kanskje litt rart ut men når jeg vokste opp hadde vi nesten ingenting til overs, jeg vil ikke gi mine barn den opplevelsen. Skal ikke bruke MYE penger på de eller spare de opp en millionformue, men jeg vil at de skal komme seg OK gjennom ting som førerkortet, første bilkjøp, leilighet osv..

• Liker 1
Skrevet

De kommer til å bli brukt når barna har bruk for det og vi mener bruken er fornuftig, dvs fortrinnsvis bolig og studier.

Skrevet

Hva i h*lvete er greia med at folk FÅR lappen? Virker som det i mange norske hjem finnes en sånn "du får lappen om du ikke røyker/drikker før du er 18 år"-regel. Er foreldre virkelig så naive?

BSU kan man ikke spare i for andre. Kontoen er personlig, kan bare opprettes og avsluttes én gang, bare av personer over 16 år. Så det er rett og slett ikke mulig.

Gjest Michelle82
Skrevet

Hva i h*lvete er greia med at folk FÅR lappen? Virker som det i mange norske hjem finnes en sånn "du får lappen om du ikke røyker/drikker før du er 18 år"-regel. Er foreldre virkelig så naive?

BSU kan man ikke spare i for andre. Kontoen er personlig, kan bare opprettes og avsluttes én gang, bare av personer over 16 år. Så det er rett og slett ikke mulig.

Tja, de fleste vet at ungene drikker før de blir 18, men betaler allikevel. Noen får greie på at ungene drikker og konsekvent nekter å betale, men det er de færreste i min omgangskrets.

Det er rett og slett sånn at det er vanskelig for en tenåring å spare opp 25 000- 30 000 kun via jobb, når en som under 18 sjelden har lønn som overstiger 100 kr timen. Og lappen er noe en 'må ha' med mindre en skal for evig tid bo i sentrum.

Skrevet

Jeg har opprettet en sparekonto til sønnen min i mitt navn. I tillegg har svigers opprettet en sparekonto til han.

Vi har ikke øremerket pengene, men håper at det kan gå til EK på bolig o.l.

Skrevet

No sparar eg ikkje fast til ungane, men pengar dei har fått til dåp, bursdagar osv har eg satt inn på sparekonto, ein til kvar av ungane. Ser for meg at pengane skal brukast på førarkort eller noko anna fornuftig. Dei kjem ikkje til å få lov til å bruke pengane på "tull".

Skrevet

Tja, de fleste vet at ungene drikker før de blir 18, men betaler allikevel. Noen får greie på at ungene drikker og konsekvent nekter å betale, men det er de færreste i min omgangskrets.

Det er rett og slett sånn at det er vanskelig for en tenåring å spare opp 25 000- 30 000 kun via jobb, når en som under 18 sjelden har lønn som overstiger 100 kr timen. Og lappen er noe en 'må ha' med mindre en skal for evig tid bo i sentrum.

Vel, jeg tok lappen som attenåring og betalte hele kalaset selv. Jeg hadde lærlingjobb + helgejobb og klarte det fint. og jeg er notorisk antisparer, jeg bruker det jeg har :nigo:

Skrevet

Men det er ingenting som sier at ikke jeg kan sette inn penger på BSU-kontoen til mine barn, venners barn eller tantebarn. :) Så i realiteten kan jeg spare for dem, ikke sant?

Skrevet (endret)

Men det er ingenting som sier at ikke jeg kan sette inn penger på BSU-kontoen til mine barn, venners barn eller tantebarn. :) Så i realiteten kan jeg spare for dem, ikke sant?

Man kan vel ikke sette inn penger på andres BSU-konto uten kontoeierens tillatelse??? Da kan jo kontoeier bli snytt for skattefradragene.

Sparebeløp på BSU kan ikke overstige 150 000. Dersom kontoeier f.eks. er elev/student og tjener under frikortgrensen, så er det bare tull å sette penger på BSU.

Se for deg at en 16-åring oppretter en bsu-konto, og foreldre/besteforeldre setter inn maxbeløpet på 20 000 per år mens kontoeier går på skole og har frikort. 6 år senere er kontoeier ferdig utdannet og begynner i jobb. Da står det 120 000 på bsu-kontoen, og kontoeier kan kun spare 30 000 som han får 6 000 kr i skattefradrag for, og fremdeles har han over 10 år å spare på ettersom man kan spare i bsu til man er 33 år. Da har han faktisk gått glipp av 24 000 kr i skattefradrag.

Man bør vente med bsu-sparing til man faktisk betaler skatt, slik at man får skattefradraget.

edit: regnefeil (gamle satser..)

Endret av kakemonsteret
  • Liker 1
Skrevet

Man bør vente med bsu-sparing til man faktisk betaler skatt, slik at man får skattefradraget.

Det er jeg absolutt enig med deg i. Så lenge man ikke betaler skatt (feks ungdommer med frikort), så har det lite hensikt å spare i BSU.

Våre barn har noe penger på fond, hvor avtalen er at de skal få utbetalt et delbeløp mådedlig fra de er ferdig med vgs, altså 19 år. Sånn som det ser ut nå, kan dette kunne vare i 3-4 år, slik at de har penger gjennom et tidsrom for høyere utdanning. Verdien av fondene har imidlertid variert mye.....

Dette vil imidlertid påvirke deres rettigheter til å kunne få stipend fra lånekassen, med formue avkortes stønadsrettigheter fra Lånekassen.

Skrevet (endret)

Mamma og pappa har spart et beløp månedlig fra jeg ble født, men jeg får ikke vite hvor mye det er, vet bare at det har blitt en betydelig sum. Jeg får ikke pengene før jeg skal kjøpe bolig, da jeg allerede har en veldig grei avtale med dem ang. å leie leilighet som de eier (ergo trenger jeg ikke noe ekstra penger i studietiden). Jeg fikk lappen av dem, men da jeg skulle reise utenlands et halvt år måtte jeg selv spare + fikk en betydelig sum til 20-årsdagen, men pengene på sparekontoen var det ikke snakk om å røre til denne anledningen.

Synes det er en grei ordning, da blir jeg ikke verken "fristet" av disse pengene siden jeg ikke engang vet hvor mye det er snakk om, og jeg vet også at når den tid kommer at jeg skal kjøpe bolig, så har jeg litt startkapital. Hadde jeg fått pengene da jeg ble 18 hadde de garantert forsvunnet.

Endret av Honeydew
Skrevet

Vi sparer til ungene i mitt navn. Og det har på få år faktisk klart å bli en god del penger.

Etter at nr to kom, ble det til at det er en konto for dem begge. Altså ikke en hver.

I mine øyne er ikke dette barnas penger. Men penger vi legger opp for å kunne kjøpe dyrere ting til barna, eller hjelpe dem med å betale større ting senere.

Egenkapital til bolig, lappen, klær/utstyr til dyre hobbyer, eller klær/utstyr til skole og barnehage.

Jeg fikk lappen av mine foreldre da jeg ble 18, og fikk også en del starthjelp, i form av billig lån til bolig, og litt penger som sto på sparekonto.

Har alltid vært flink til å spare selv, så de pengene sto fortsatt der da jeg skulle kjøpe min første bolig. Hadde dem, og full BSU. Og det hjalp mye når man skal inn på boligmarkedet.

Skrevet

Han har en konto i sitt navn.

Planen er at han disponerer den selv når han er 18, og at pengene skal være med å dekke førerkort eller hele førerkortet om det blir nok penger til det.

Jeg er alenemor, har ikke god råd og klarer ikke spare opp store summer til han.

Skrevet

Mange reale foreldre her altså!

Kan med hånden på hjertet si at jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å legge av penger fra egen lønn til mine barn altså.. Bursdagspenger/penger til jul kansje settes inn på kontoen til barnet. Men har såpass lite å rutte med + mye gjeld å betale at jeg heller bruker pengene på det. Når man er myndig og har jobb så skal man vel klare å betale for seg selv. Så kommer ikke til å gi noe annet enn til konfirmasjon.

Fikk ikke noe selv heller, annet enn noen tusenlapper til konfirmasjon og attenårsdag. Men da snakker vi kansje 7000 tilsammen, ikke 100 000 :0 Er rimelig sjokkert over at det er så vanlig for ungdom å få så mye penger til huskjøp, bilkjøp eller annet altså:s

Lappen måtte jeg betale selv, selv om jeg ikke hadde noen jobb, brukte bare pengene jeg hadde på sparekonto fra det jeg fikk til konfirmasjonen. Men det ble tom da og ja!

• Liker 1
Skrevet

Er rimelig sjokkert over at det er så vanlig for ungdom å få så mye penger til huskjøp, bilkjøp eller annet altså:s

Jeg tror ikke det er vanlig, men at du ser endel av det her fordi de som har klart å spare så mye gjerne vil fortelle det. Og det er jo ikke så rart, for de har jo vært flinke.

Mens vi som ikke klarer det ikke føler så innmari for å stikke oss frem her.

Jeg skulle og ønske jeg hadde god nok råd til å sette barnetrygda på konto og spare opp mye mer til han!

For jeg tror de fleste av oss foreldre ønsker jo å gi barna et så godt utgangspunkt i voksenlivet som vi kan, også økonomisk.

Skrevet

Ingen må ha lappen, selv om enkelte mener det. Med lappen så må man vel også ha en bil da, og hvem skal betale en? unge i dag får rett og slett for mye opp i nevene, og jeg er meget urolig for hvordan fremtiden vår blir, for de unge i dag vil gjøre minst mulig for mest mulig.

Om en 18 åring må spare i tre måneder for å få økonomi til å betale sertifikatet, regner jeg med at det går helt fint. Skal noen av mine barn ha sertifikatet, må de betale for det selv. En 18 åring må heller ikke ha sertifikatet, for de fleste steder går det bra med busser. '

Jeg har helelr aldri hatt økonomi til å ha en egen sparekonto til mine barn, og de må rett og slett klare seg som vi måtte også i den alderen. De kan bo hjemme og spare penger om de ønsker det, eller så kan de finne noe billig en stund for å spare der. Vi har et stort hus, og jeg ser ikke noe problem med at de bor hjemme til de har spart opp en god sum med penger. Mye bedre det, enn at jeg skal måtte jobbe og slite for at de skal få det lettere. Hva er det som gjør at foreldre skal gjøre alt så lett for de unge i dag? håper mange ser på luksusfellen, for det kommer til å bli mange flere slike i fremtiden, fordi den enste generasjonen er vant til bruk og kast mentaliteten, og de må jo ha alt det nye når det kommer. De skal jo ikke måtte spare penger til noe, for stakkarene tjener jo knapt 100 kr i timen. Vel, det er faktisk en del voksne mennesker som ikke tjener stort mer heller, skal foreldrene sponse de barna også? de har egen leilighet, barn og familie, men tjener så lite at stakakrene klarer seg ikke, så foreldrene må gi de mange tusen for at de må jo ha det og så må de jo ha det osv.

Jeg håper våre barn lærer av våre feil, og lærer opp sine egne barn til å være glad for mye mindre enn det barn ahr i dag.

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig, men at du ser endel av det her fordi de som har klart å spare så mye gjerne vil fortelle det. Og det er jo ikke så rart, for de har jo vært flinke.

Mens vi som ikke klarer det ikke føler så innmari for å stikke oss frem her.

Jeg skulle og ønske jeg hadde god nok råd til å sette barnetrygda på konto og spare opp mye mer til han!

For jeg tror de fleste av oss foreldre ønsker jo å gi barna et så godt utgangspunkt i voksenlivet som vi kan, også økonomisk.

Vet du, jeg tror barnet får et mye bedre økonomisk utgangspunkt ved å lære økonomisk sans, lære om sparing, enn hvis han/hun får et beløp i hånda på et eller annet tidspunkt. Å kjøpe egen bolig er jo en investering i millionklasse, det å få noen titalls tusen teller ikke stort da. Men det å ha lært om pengenes verdi, om å spare og jobbe - det teller big time.

Lykke til!

Skrevet

Vet du, jeg tror barnet får et mye bedre økonomisk utgangspunkt ved å lære økonomisk sans, lære om sparing, enn hvis han/hun får et beløp i hånda på et eller annet tidspunkt. Å kjøpe egen bolig er jo en investering i millionklasse, det å få noen titalls tusen teller ikke stort da. Men det å ha lært om pengenes verdi, om å spare og jobbe - det teller big time.

Lykke til!

Og jeg tror man kan gjøre begge deler, man kan lære barna økonomisk sans, men samtidig hjelpe de som unge voksne.

Det er ikke når de er unge voksne de lærer dette, det er noe de (i allefall burde) lærer før de er 18, og da bør de være i stand til å håndtere en konto med penger fra mor og/eller far.

Og bolig er dyrt ja, men det hjelper jo å stille med egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...