Gjest *Røyskatt* Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Jeg sparer hver måned en liten sum på fondskonto til datteren min, og kommer til å opprette en til når minstejenta kommer. Så begynner jeg å lure litt på når man skal gi de råderett på disse pengene? Jeg vet det er tidlig å tenke på det, men grubler nå litt allerede. Jeg tenker at pengene skal ikke gis før de blir atten. Det vil da være rundt 40.000 på hver konto, kanskje litt mer. Jeg er usikker på om de skal få disse pengene til sertifikat og bil, eller om de burde få det som studentpenger, eller til litt etablering. Er derfor nysgjerrig på hva dere andre gjør? Har selv ingen erfaring med at noen sparte opp penger til meg, så aner ikke hva som er vanlig.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Jeg fikk 20 000 rett i handa når jeg var 18 for noen år tilbake. BIIIIG MISTAKE..... Jeg var ikke i sand til å bruke de rett for å si det slik. Mine egne unger skal jeg se litt an, men de får IKKE kontanter rett i handa, ung og masse kontante = fort litt ute av kontroll. 1
Gjest *Røyskatt* Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Er det jeg er litt redd for. At dersom de bare får hele beløpet så blir det heisatur til syden, og ikke så mye mer.. Alt man grubler på mens barna er under to år altså 1
Gjest pysepusen Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Her kommer de til å bli brukt til det den enkelte ungen trenger penger til. Utvekslingsår, hjelp i studietiden, egenkapital til bolig eller annet som dukker opp! Så får vi se hva han/de velger Men kontoen står i mitt navn - ellers får de jo råderett på 18-årsdagen sin!
Gjest *Røyskatt* Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Det hadde jeg ikke tenkt på. Her er kontonavnet i jentas navn. Da får vi gjøre noen grep før de blir store
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Jeg hadde heller villet satt pengene på en bsukonto om det går an.. Da slipper man det maste når de blir 18..
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Jeg hadde heller villet satt pengene på en bsukonto om det går an.. Da slipper man det maste når de blir 18.. Det er det dummeste du kan gjøre, da snyter du ungene dine for skattefradraget som egentlig er det aller beste med BSU-ordningen. 3
Gjest yojo Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Han "får" de til konfirmasjonen, men kommer ikke til å få bruke dem til hva han vil. Jeg tenker at disse skal gå til bil/lappen/studier. Jeg kommer til å sørge for at jeg har en viss kontroll over det. Husker hva som skjedde med pengene til mange av mine venner når de fylte 18, ble blåst rett vekk...
Lyra Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Har tenkt litt på dette jeg også, og har kommet fram til at hun hvertfall ikke skal få de i hånda/på kontoen. De skal brukes til noe hun trenger: lappen om vi ikke har råd til det selv (har tenkt å spandere dette på barna om vi har råd til det), depositum på leilighet, bilkjøp kanskje. Evt. kan pengene få stå der og "godgjøre" seg til jeg syns hun er voksen nok til å forvalte dem selv. Tanken er å fortsette å betale inn på den så lenge kontoen står i mitt navn, så det vil jo være en gullerot for å ikke ta ut pengene og sløse dem bort.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 Pengene står på en konto i mitt navn, og jeg bestemmer når de skal brukes. Fritt til disponering på 18-årsdagen blir det ikke. Jeg tenker at pengene skal være et bidrag til viktige ting, som sertifikat, studier eller bolig. Og jeg har ikke lovt bort noe som helst, for pengene er "mine" inntil jeg bestemmer noe annet. F.eks. tar jeg høyde for at 18-åringen kan ha sklidd helt ut, havnet i feil miljø, ruser seg eller oppfører seg ufyselig. I et sånt tilfelle ville jeg holdt tilbake pengene til han/hun hadde fått livet på rett vei igjen og kunne dra nytte av dem til annet enn tull. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 Mitt barn fikk disposisjonsrett over sparepengene til konfirmasjonene, men fikk også beskjed om at sparingen ville fortsette dersom h*n lot pengene stå. Det gjorde h*n, og etter at h*n fikk sommerjobb/jobb og betalte skatt, har h*n brukt av den kontoen til å fylle BSU-kontoen. Jeg har også spart i aksjefond til barnet og den sparingen fortsetter jeg med til h*n skal kjøpe leilighet en gang i fremtiden. Samme betingelser, jeg sparer hvis fondet får stå i fred. Ikke veldig mye hver måend, men til sammen blir det ihvertfall noe.
tingeling Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 Barna våre får en sum i form av fond til jul og bursdag av besteforeldre. Dette står i barnas navn. I tillegg sparer vi halve barnetrygden (i vårt navn ). Hvis pengene fra besteforeldrene fortsatt er der når barnet skal kjøpe sin første leilighet så får de pengene fra oss. Jeg sparer ikke i 18 år for at de skal svi det av under russetiden. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #13 Skrevet 7. september 2011 Vi fikk en ganske stor sum (1mill) som var arv min mor sa fra seg når bestemor døde. Men det var penger som var øremerket til bolig eller andre spesielle ting, og vi hadde ikke tilgang på de. Jeg fikk bruke litt til å kjøpe hest, og søster til noe data og fotoutsyr, resten var bolig. Veldig surt da å vite at man hadde penger man ikke fikk, men veldig godt å komme inn på boligmarkedet mens man vr student... Er skjeleglad mamma og pappa var så strenge med de pengene, hadde garantert sløst bort noen av de ja...
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #14 Skrevet 7. september 2011 gjør som pysepusen. Blir vel ca 200 000,- på de kontoene, alt etter hvor mange barn vi får, og når pengene blir brukt. De skal først og fremst gå til investering i bolig. På denne måten "forsvinner" ikke pengene. Vi har også planer om at podene selv skal styre BSU og lære seg sparing og prioritering. Deres lønn, deres penger, deres skatt. Vi skal heller ikke fortelle de om de her pengene før de er godt over 20, eller når boligkjøp er reelt. Lappen betaler vi mest sannsynlig utenom, eller så må de betale 25% selv, det er også et ledd i å lære at ingenting er gratis. 2
Gjest otrivin Skrevet 8. september 2011 #15 Skrevet 8. september 2011 Jeg fikk til å kjøpe møbler og slikt for å flytte med kjæresten når jeg ble 18. Men hun ville såklart ha litt info om hva det gikk til, men siden jeg uansett ville kjøpe tingene med henne var jo det en smal sak
Herr Langbein Skrevet 8. september 2011 #16 Skrevet 8. september 2011 For mine barn vil det antakeligvis bli et valg når de blir 20: 1) Utbetaling av sparekonto 1) Alternativt, hvis de lar pengene stå, så fortsetter jeg spareordningen og setter inn penger hver måned til de rører kontoen
Sign Skrevet 8. september 2011 #17 Skrevet 8. september 2011 (endret) Uansett hva man tenker pengene skal gå til og når ungene skal få dem er det veldig greit å ha kontoen i eget navn, ikke barnets. En grunn er overformynderiet plikter å forvalte midler tilhørende mindreårige når midlene utgjør verdier på kr 75 000 eller mer. En annen ting (her er jeg litt Djevelens advokat, beklager det, men sier dette ut fra personlige erfaringer) er mulighet for samlivsbrudd og uenighet om disponeringer. BSU er det ingen vits å opprette før barnet faktisk har mulighet for skattefradrag. For min egen del har jeg spart på kontoer i mitt navn - bank og fond - for ungene siden de ble født. Det blir etter hvert ganske store beløp og jeg tenker at de skal få når de trenger det. Muligens bidrag ifm sertifikat, bilkjøp, studier.... De kommer i allefall ikke å få fritt tilgang på pengene på 18 års dagen! Innimellom bruker jeg også ut av disse kontoene når det er ekstraordinære ting som dukker opp i hverdagen. Endret 8. september 2011 av Sign
Redbull Skrevet 8. september 2011 #18 Skrevet 8. september 2011 Jegfikk 100.000 når jeg ble 18. Mamma hadde spart til meg. Har nå 3000 på sparekonto, og kan bare si hva jeg har brukt 40.000 på, resten er bare sløseri.... Så jenta mi kommer til å måtte bruke sparepengene vi sparer til henne på sertifikat og bil, resten får hun gjøre så hun vil med. Jeg lærte hvertfall leksa mi, selv om det var en tragisk måte å lære leksa på...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #19 Skrevet 8. september 2011 Tenker kanskje at bunad også kan bli trekt fra en slik konto. Helt klart ha den i mitt navn. Ingen tvil om det!
Honesty Skrevet 8. september 2011 #20 Skrevet 8. september 2011 Vi sparer barnetrygden i vårt navn i et fond, og har ikke tenkt at hun skal vite om pengene. De skal sannsynligvis bli øremerket boligkjøp når den dagen kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå