Gå til innhold

Er denne ulovlig å kjøre?


Gwen

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten "scooter", den er elektrisk og har ingen motor. Veier max.20kg. Skal kunne kjøre i max 26km/t, men får den aldri lenger opp enn 18-20. Den er smal, er ikke skilta, og har ikke noe sted bak eller framme der det går an å bli skilta. Er ikke noe merke som viser til å ha produsert den, tror det kan være hjemmesnekra saker(den ser ut kjempefin ut for det). Kan politiet ta den fra meg om de ser meg kjøre den? Søstera mi hadde kjørt forbi dem på festival uten at de gjorde noe, de så såvidt på henne, men kan være det var fordi de ville ha kontroll på festivalen heller. But then again, det var en familiefestival, midt på dagen, ingenting så ut til å måtte få ekstra oppmerksomhet akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er trolig ikke lov å kjøre uregistrert, og i alle fall ikke på fortau. Du risikerer utsettelse på førerkort og bot.

For at den skal kunne anses som sykkel må den ha hjelpemotor (el-motor er også motor - du får el-biler som er hurtigere enn mange vanlige sportsbiler.)

Motor kan maks ha 250W effekt. Makshastighet er 25km/t, men hjelpemotorens effekt skal avta gradvis, etterhvert som farten øker. Motoren skal altså gjøre det lettere å tråkke.

At politiet ikke enset den, kan være pga at de hadde andre oppgaver, eller at de var uoppmerksom et kort øyeblikk. Det er mange importører av sånne el-scootere som lurer folk til å tro at de kan brukes fritt. - De kan selges fritt, og brukes på lukket privat område.

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...