Gå til innhold

Rektoskopi..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kan finne meg i det meste. Men rektoskopi,der går grensen.

Jeg har noen hemoroider som skal fjernes. Dumme meg trudde jeg bare skulle inn på sykehuset og få satt strikk på dem. Nå har jeg i første omgang fått innkallelse til rektoskop og jeg begynner faktisk å grine når jeg tenker på det.

Har lest litt om det på nett og det er virkelig ingenting å glede seg til.

Jeg vet ikke hvorfor jeg reagerer så voldsomt på akkurat denne undersøkelsen.

Noen her som vil dele erfaringer eller kan fortelle meg at det ikke er nødvendig med rektoskopi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis legene foreslår akkurat den undersøkelsen er det jo fordi de mener det er nødvendig? Skjønner ikke helt hvordan meningene til mannen i gata på KG skal endre på det. For min del ville jeg heller ha gjennomført undersøkelsen og vært sikker på at det ikke var noe galt, enn å droppet den fordi det ikke er noe å glede seg til. Jeg har selv vært gjennom det, det er ikke morsomt men det er nødvendig og absolutt ikke verdens undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke legene har funnet på at du bør ta denne undersøkelsen fordi de tror din endetarm er mer spennende enn andres.

Tror du må prøve å senke skulderne litt, akkurat nå er vel redselen din verre enn selve undersøkelsen. Slutt å les masse på nettet om det hele og tenk heller at klarer du å forholde deg rolig er dette kun snakk om minutter med litt ubehag. Det går bra! :klemmer:

Endret av KikiEco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel bare å spørre om råd og erfaringer.

Kjenner jeg får et trass i meg slik som barn får, vil ikke vil ikke vil ikke. Det virker sikkert barnslig for mange av dere men..som sagt, jeg tar til tårene når jeg tenker på undersøkelsen. Joda, det finnes alltid værre ting å gjøre og det er ikke jordas undergang. Men jeg ser veldig mørkt på dette. Vi er vel alle forskjellige

Grunnen til at jeg er litt satt ut er fordi fastlegen min ikke nevnte noenting om rektoskopi da vi ble enige om at hemoroidene burde fjernes på sykehuset. Og jeg lurer på om det egentlig er vanlig i forbindelse med hemoroider. Mulig de på sykehuset har misforstått noe..får ringe dem imorgen å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror du de ellers skal kunne se hvordan det står til "oppi der"? De vil vel være sikre på at det ikke er flere hemorider der eller at det ikke er noe annet galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror du de ellers skal kunne se hvordan det står til "oppi der"? De vil vel være sikre på at det ikke er flere hemorider der eller at det ikke er noe annet galt.

Neida, jeg vet det var dumt av meg å tro at da legen sjekka meg sist gang jeg var der så var det "nok". Som sagt så nevnte han ingenting om rektoskopi og slikt kan jeg ingenting om. Mulig jeg har misset noe veldig vesentlig som alle vet angående rektoskopi og hemoirider.

Trudde rektoskopi ble brukt til alvorligere ting, når man hadde mistanke om kreft eller noe.

Så,derfor ble jeg satt ut da fikk brev ang. rektoskopi i posten. Men jeg skjønner jeg har vært skikkelig naiv og dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, jeg vet det var dumt av meg å tro at da legen sjekka meg sist gang jeg var der så var det "nok". Som sagt så nevnte han ingenting om rektoskopi og slikt kan jeg ingenting om. Mulig jeg har misset noe veldig vesentlig som alle vet angående rektoskopi og hemoirider.

Trudde rektoskopi ble brukt til alvorligere ting, når man hadde mistanke om kreft eller noe.

Så,derfor ble jeg satt ut da fikk brev ang. rektoskopi i posten. Men jeg skjønner jeg har vært skikkelig naiv og dum.

Skjønner godt at du ikke er spesielt lysten på en slik undersøkelse. Det tror jeg ingen er. :)

Her kan du lese litt om undersøkelsen, og hvorfor den gjennomføres. Det er ikke sikkert at det føles like skummelt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke er spesielt lysten på en slik undersøkelse. Det tror jeg ingen er. :)

Her kan du lese litt om undersøkelsen, og hvorfor den gjennomføres. Det er ikke sikkert at det føles like skummelt da.

Takk for link, smalltalk :)

Neste spørsmål kan jeg vel få best svar av fra legen men jeg spør allikevel. Hvordan er formen etter en slik undersøkelse? Jeg har arbeid noen timer etter denne undersøkelsen, jeg vil være istand til å dra på det?

Jeg nevnte til legen at jeg blødde mye i en periode men det var fra en hemoroide på utsiden (og det er jeg 100% sikker på for jeg sjekka med et speil) Kanskje han misforsto meg og tenkte det var på innsiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den undersøkelsen du snakker om. Grua meg jeg også men den var ikke på langt nær så skummel så det høre ut som. Det nok sykehuset som har tatt den vurderingen at du må ha rektoskopi først. Dette for og kartlegge hva som er problemet, det er normalt når man blir henvist for hemmorider. Hadde selv blødninger fra tarmen og himla vondt. Jeg ble dekket til nedentil og de forklarte hele tia hva de gjorde. Litt ubehagelig da de sprøyta inn litt luft, dette for og kunne se bedre. Synes ikke det var vondt. Kunne fint gå på jobb etterpå. Utifra den undersøkelsen vil de se om strikkbehandling er alternativet for deg eller om de bør opereres bort. Muligens tar de noen prøver også. Kan jo ikke si jeg følte meg høg i hatten der jeg lå men hadde en sykepleier ved sia av meg så det hjalp litt. Helt normalt og grue seg til enkelte ting en må gjøre. Hos meg to undersøkelsen 10-15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den undersøkelsen du snakker om. Grua meg jeg også men den var ikke på langt nær så skummel så det høre ut som. Det nok sykehuset som har tatt den vurderingen at du må ha rektoskopi først. Dette for og kartlegge hva som er problemet, det er normalt når man blir henvist for hemmorider. Hadde selv blødninger fra tarmen og himla vondt. Jeg ble dekket til nedentil og de forklarte hele tia hva de gjorde. Litt ubehagelig da de sprøyta inn litt luft, dette for og kunne se bedre. Synes ikke det var vondt. Kunne fint gå på jobb etterpå. Utifra den undersøkelsen vil de se om strikkbehandling er alternativet for deg eller om de bør opereres bort. Muligens tar de noen prøver også. Kan jo ikke si jeg følte meg høg i hatten der jeg lå men hadde en sykepleier ved sia av meg så det hjalp litt. Helt normalt og grue seg til enkelte ting en må gjøre. Hos meg to undersøkelsen 10-15 min.

Men du...et dumt spørsmål..hvordan er det etterpå, om de har pressa inn mye luft..kommer det en kjempeprump da eller? Huff, unnskyld dumme spørsmål altså! Eller blir du gående å småprumpe hele dagen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt indiviuelt hvor mye luft man får i magen etterpå. Jeg hadde litt luft som måtte ut. Men ikke noe som sjenerte meg på jobb. Egentlig er det bare til og hoppe i det hvis du vil bli kvitt plagene. Jeg ble operert for et par år siden og har ingen plager nå i etterkant. Kunne ikke bruke strikkmetoden på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...