Gå til innhold

Hvilke "ferdige produkter" er OK å bruke om man skal lage maten fra grunnen av?


Marcia

Anbefalte innlegg

jeg er skikkelig elendig til å lage mat, men prøver nå å skjerpe meg skikkelig og bli mye flinkere til å lage mat fra grunnen av. Men jeg blir litt forvirret, siden mange av oppskriftene jeg kommer over inneholder ting som jeg ikke ville definere som en råvare, men mer som halvfabrikata/behandlet produkt/ferdigvare eller hva jeg nå skal kalle det.

For eksempel inneholder mange wok-oppskrifter ferdiglaget saus av typen fish sauce, oyster sauce, soy sauce osv (skrevet sånn, ja, på engelsk i en ellers norsk oppskrift...).

Oppskrifter på kylling tikka masala inneholder enten ferdig saus på glass, eller i det minste en eller annen krydderblanding som skal blandes med kokosmelk eller noe slik.

Det finnes jo en drøss med andre slike mer eller mindre behandlede produkter også, slik som kjøttdeig, pasta, ost, buljong, kaffe, mel osv osv.

Er det "greit" å kjøpe slike produkter og allikevel si at maten er hjemmelaget? Dere som lager all mat fra grunnen av, kjøper dere utelukkende rene råvarer, eller bruker dere også en del slike produkter som jeg nevnte over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lett å lage verken fiskesaus eller soyasaus selv, så der har jeg null problemer med å kjøpe ferdig produkt på flaske. Man presser liksom ikke sin egen olje heller. Eller kinner eget smør.

Krydderblandinger ser jeg heller ikke på som problematisk, siden jeg ikke gidder å kjøpe åtte forskjellige kryddere for å lage min egen garam masala eller karriblanding. Nå skal det sies at det jeg kjøper av slike blandinger er på innvandrersjapper, ikke i poser fra vanlig matbutikk. Dermed unngår man alt saltet og sånt, og får en krydderblanding som består av krydder og lite annet.

Jeg bruker til og med fond fra Knorr og har likevel nerver til å kalle maten hjemmelaget. Saus på glass er derimot ikke hjemmelaget.

Endret av Zzyzx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på hjemmelaget som mat laget av rene, "enkomponents" matvarer. Altså laget av ost, mel, pasta, kjøttdeig osv. Ting som IKKE kan regnes som hjemmelaget er pizza lagd av ferdig deig, ferdigmarinert kjøtt/fisk, suppeposer, sausglass osv. Tviler på at mange her inne har egen gård med all slags korn, kaffeplantasje og fiskedam i nærheten... Men tror nok MANGE vil si de lager hjemmelaget mat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrifter på kylling tikka masala inneholder enten ferdig saus på glass

Nei, dette er ikke en oppskrift. Stek kylling, hell saus over? Dette kan overhodet ikke passere som hjemmelaget. Pasta med sauseglass er heller ikke hjemmelaget, selv om du har stekt tilbehøret og kokt pastaen selv.

Og du tror vel ikke alle som lager mat fra bunnen av yster sin egen ost? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to over her. Fiskesaus, østerssaus og soyasaus er for øvrig i mine øyne råvarer/ingredienser, og ikke ferdigprodukter. Ulike typer "wok-sauser" derimot, er ferdigmat.

Av mer eller mindre bearbeidede varer som jeg betrakter som ingredienser/råvarer, og ikke som ferdigmat, er meieriprodukter som ost/yoghurt (uten smakstilsetninger)/rømme, tørket pasta, hermetiske tomater, tunfisk, mais, osv, tomatpuré, kjøttdeig/karbonadedeig, alle typer mel/gryn/korn, bacon, røkelaks, pølser (selv om jeg har laget det selv noen få ganger), skinke (men IKKE bogskinke, eller sånn presset påleggsskinke som det er et under at er lov å kalle skinke), sennep, oljer av alle slag, kaffe, te, mørk kokesjokolade, kakaopulver, sukker, sirup, eddik, tørkede erter/bønner/linser, osv. Felles for mesteparten av dette er at det består av rene råvarer.

Ting jeg derimot mener at ikke kan inngå dersom man sier at man har laget maten fra bunnen av, er alle mulige pulvere som man løser opp i væske, som f.eks. sause- og suppeposer og buljongpulver, ferdige kjøttkaker, fiskekaker og fiskeboller, ferdige sauser og dressinger på glass eller flaske, og marinert kjøtt eller fisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg derimot mener at ikke kan inngå dersom man sier at man har laget maten fra bunnen av, er alle mulige pulvere som man løser opp i væske, som f.eks. sause- og suppeposer og buljongpulver, ferdige kjøttkaker, fiskekaker og fiskeboller, ferdige sauser og dressinger på glass eller flaske, og marinert kjøtt eller fisk.

Jeg er uenig i den med buljongpulver. Jeg lager ofte sauser og supper selv, men slenger oppi en buljongterning/kjøpt kraft/fond for smak. Da regner jeg det alikevel som hjemmelaget, selv om jeg ikke har stått og kokt kraften på forhånd på kraftebein ol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrazyCatlady

Jeg vil si at mat er hjemmelaget selv om man bruker noen produkter som er bearbeidet.Er i hvert fall sånn jeg ser for jeg har ikke egen kornåker eller slakterkunnskaper sånn at jeg kan alt sånt selv.

Uansett om man er opptatt av å lage mat fra bunnen av så er det jo sånn at de fleste bruker produker som er bearbeidet på en eller annen måte.Det ville vært veldig tidkrevende i dagens samfunn om alle skulle kinne sitt eget smør eller male korn til mel.

Det er når man bruker masse toro(eller et annet merke) poser eller pakker der man skal tilsette noen få ting at det ikke blir hjemmelaget i mine øyne.(selv om kjæresten min er uenig med meg der :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Om du er dårlig på kjøkkenet, så vil jeg ikke råde deg til å kaste deg over kverning av kjøtt, hjemmelaget pasta etc etc.

Ta det enkelt i begynnelsen.

Ting som østersaus, kikoman osv osv er jo ikke slikt man lager selv.

Jeg lager all mat fra bunnen av, men bruker jo fortsatt slike produkter.

Jeg bruker derimot ikke poser, glass (som du nevnte med tikka) osv.

Men ta det rolig i begynnelsen, gradvis bytt ut enkelte ting. Lær deg først å lage en saus, og ikke lag andre sauser før du behersker den ene.

Jeg tok på meg alt for mye når jeg skulle begynne å lage fra bunnen av, og det endte med at jeg gikk skikkelig lei fordi jeg bare klarte alt sånn halvveis.

I dag kverner jeg kjøtt til kjøttdeig, jeg lager pasta (men mest fordi jeg lager pasta så ekstremt sjeldent), jeg lager min egen buljong (men dette trenger man bare gjøre en gang) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager da hjemmelaget mat selv om jeg putter en buljongterning oppi iblant.. Jeg kan t.o.m finne på å åpne en boks ferdig kokte kikerter/linser. Om noen her synes det ikke kvalifiserer til hjemmelaget driter jeg faktisk i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager da hjemmelaget mat selv om jeg putter en buljongterning oppi iblant.. Jeg kan t.o.m finne på å åpne en boks ferdig kokte kikerter/linser. Om noen her synes det ikke kvalifiserer til hjemmelaget driter jeg faktisk i det.

Jeg driter også i det om folk mener at maten jeg selv mener er laget fra bunnen av, ikke er det. :) Dette er for øvrig ikke en konkurranse om å gjøre mest mulig selv, men bare en tråd som handler om hva den enkelte legger i uttrykket.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, kan buljongterninger i mine øyne ikke inngå i mat som er laget "fra bunnen av", mens ferdigkokte kikerter og andre typer bønner kan det. For min egen del tror jeg at det kommer av at buljongterninger består av salt, MSG, og andre kunstige produkter, mens hermetiske kikerter jo bare består av en ren råvare (kikerter). :) Men for all del - jeg synes da ikke at det er "feil" når andre mener det motsatte. (Jeg mener imidlertid at det er "feil" å mene at en fiskesuppe er laget fra bunnen av dersom man bruker posesuppe, og bare tilsetter ekstra fisk og grønnsaker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å lage verken fiskesaus eller soyasaus selv, så der har jeg null problemer med å kjøpe ferdig produkt på flaske. Man presser liksom ikke sin egen olje heller. Eller kinner eget smør.

Krydderblandinger ser jeg heller ikke på som problematisk, siden jeg ikke gidder å kjøpe åtte forskjellige kryddere for å lage min egen garam masala eller karriblanding. Nå skal det sies at det jeg kjøper av slike blandinger er på innvandrersjapper, ikke i poser fra vanlig matbutikk. Dermed unngår man alt saltet og sånt, og får en krydderblanding som består av krydder og lite annet.

Jeg bruker til og med fond fra Knorr og har likevel nerver til å kalle maten hjemmelaget. Saus på glass er derimot ikke hjemmelaget.

Samme her, dvs jeg kjøper ikke mye krydderblandinger, men garam masalaen jeg lagde selv har så langt vart i fem år og jeg har sikkert mye igjen av basiskrydderet innkjøpt for formålet også, så ser ikke noe galt i å kjøpe noe slikt :sjenert:

Jeg bruker hønsebuljongterninger, og fond, i tillegg til at jeg koker noe kraft selv - har begrenset med fryserplass og overskudd til å styre med så mye slikt. Regner suppe basert på buljongtering som hjemmelaget når alt det andre er rene råvarer, samtidig synes jeg jo det som er basert på selvkokt kraft er "enda mer hjemmelaget".

Kjøper også kjøtt/karbonadedeig, da vi ikke har (eller prioriterer å ha) plass til kjøkkenmaskin med kjøttkvern. Men foretrekker å bruke reint kjøtt. Regner fortsatt det jeg lager av dette som hjemmelaget, så lenge resten av ingrediensene er det.

Mel er vel ren råvare - jeg har i hvert fall ingen mølle :) Mens ferdigblandinger kan regnes som det dersom de ikke inneholder andre tilsetninger enn det man har i en hjemmelagd deig, synes jeg.

(i tillegg bruker jeg noe ferdigprodukter, fiskekaker o.l, men regner ikke dette som hjemmelagd selvsagt.

Jeg tenker også at ting som rømme, kefir, yoghurt naturell o.l kjøpt i butikken er greit å bruke i hjemmelagd mat, samtidig vet jeg jo at det er fullt mulig å lage slikt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...