venus_ Skrevet 8. september 2011 #21 Skrevet 8. september 2011 Blir dårlig av å lese i tråden. Jeg må spørre - i kjøttdiskene på f.eks. Coop og Ica, er det kjøttet som ligger er (ubehandlet og rått) ferskt? Eller hvor lenge ligger det der? Jeg har jo sett f.eks. ferske nakkekoteletter ligge i disken en god stund, kan jo hende disse blir byttet ut og fylt på for alt jeg vet, men lurer litt på det... Ja, det er ferskt. Det er strenge regler på slikt og kjøtt som bare er pakket med plast i skumbeger har liggetid på 3 (4?) dager. Hvis det er i manuell disk (betjent disk) du mener, så har oppskjærte biffer og koteletter liggetid på 1 dag, mens hele kjøttstykker som feks hel mørbrad har noen flere dager. Dersom du kjøper et kjøttstykke som er dårlig så kjenner du det fort på lukta. Derimot er jeg litt mer skeptisk til maten i varmeskapet, denne var som regel laget av kjøttvarer som gikk ut den dagen eller akkurat hadde gått ut. Lagde gryter og diverse og disse sto på passe lunk hele dagen. Så ble de evt avkjølt og solgt kalde dagen derpå... Hva er egentlig problemet med at kjøttvarer som går ut samme dag blir brukt? Er ikke det bare bra at det blir brukt enn at helt fin mat blir kastet? Derimot at gryter som har stått i varmeskap hele dagen blir brukt dagen etter er strengt forbudt. 1
Thorn Skrevet 8. september 2011 #22 Skrevet 8. september 2011 Hva er egentlig problemet med at kjøttvarer som går ut samme dag blir brukt? Er ikke det bare bra at det blir brukt enn at helt fin mat blir kastet? Enig. Jeg har jobbet i ferskvare på to ulike butikker, og i begge butikkene prøvde vi å ha oversikt over varer som nærmet seg utløpsdato. Dagen før og samme dag brukte vi datovarer i f.eks. gryter og den slags, men varer som var gått ut dagen før gikk i søpla, uten unntak. Varer fra varmeskapet ble aldri varmet opp dagen etter, alt unntatt kylling og karbonader gikk rett i søpla etter stengetid. Kyllingen ble plukket dagen etter og brukt i salatbar, noe som er et mye bedre alternativ enn den vakumpakkede salatkyllingen. Karbonader ble brukt i pytt i panne. I den ene butikken var det faktisk såpass strengt at rettene i varmeskapet ikke fikk stå lenger enn fire timer før de ble kastet. Der hadde vi skjema hvor alt i varmeskapet ble fylt inn med klokkeslett, og hvis ikke det var tomt etter fire timer gikk det i søpla. Ang koteletter og den slags i løsvekt, hos oss hadde dette liggetid på en dag, dag nr to ble det stekt opp og solgt fra varmeskapet.
Gjest Coarvi Skrevet 9. september 2011 #23 Skrevet 9. september 2011 Hva er egentlig problemet med at kjøttvarer som går ut samme dag blir brukt? Er ikke det bare bra at det blir brukt enn at helt fin mat blir kastet? Derimot at gryter som har stått i varmeskap hele dagen blir brukt dagen etter er strengt forbudt. Der jeg jobbet ble f.eks pølser som gikk ut på dato samme dag (eller dagen før eller to dager før...) brukt i lapskaus og pytt-i-panne, og solgt i plastbeger i kjøledisken. De sto altså ikke i varmeskap, men sto gjerne i kjøledisken 2-3 dager til de var solgt (kastet ikke noe nei!). Så en uheldig kunde kunne gjerne få lapskaus med pølser som gikk ut på dato for 5 dager siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå