Gjest Shelob Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Hørte i dag at varm grillkylling som man kjøper i ferskvaredisk blir satt på kjøl igjen om kvelden, tatt frem igjen neste dag, bløtet opp i vann, grillet på nytt, satt på kjø... etcetera. Og at kyllingen tåler det pga den er tilsatt kjemikalier. ER DET NOEN SOM VET OM DETTE ER SANT?
Meadow Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Æsj, håper og tror at det der ikke er sant! Heldigvis er de supergode kyllingene på min lokale Rimi så populære at de alltid blir utsolgt før klokka blir fem... 1
Gjest Shelob Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Æsj, håper og tror at det der ikke er sant! Heldigvis er de supergode kyllingene på min lokale Rimi så populære at de alltid blir utsolgt før klokka blir fem... Det høres betryggende ut i alle fall. På min "lokale" Ica på Oslo S er grillkyllingene klare for salg når butikkene åpner veldig tidlig om morgene, når i huleste blir de grillet? Kanskje de har timer på ovnen slik at det settes i gang automatisk? Huff dette må jeg få klarhet i. Like før jeg blir veggis pga alt udelikat jeg hører om mat.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Det høres betryggende ut i alle fall. På min "lokale" Ica på Oslo S er grillkyllingene klare for salg når butikkene åpner veldig tidlig om morgene, når i huleste blir de grillet? Kanskje de har timer på ovnen slik at det settes i gang automatisk? Huff dette må jeg få klarhet i. Like før jeg blir veggis pga alt udelikat jeg hører om mat. Ehh.. har du tenkt på at de som jobber i ferskvaren begynner på jobb en time eller to FØR butikken åpner? Jeg har jobbet i ferskvaredisk selv, og har ALDRI grillet kyllingen på nytt neste dag. De som er igjen blir satt på kjøl og solgt som KALD kylling fra kjøledisken, eller de blir brukt i kyllingsalat eller lignende. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Jeg jobbet i ferskvaredisk når jeg var yngre, ung og dum følgte jeg de spillereglene. Kyllingen hadde jeg ikke noe å gjøre med, men jeg vet at noen ganger så varmet de opp igjen kylling fra kvelden før i grillen. I ferskvaren hadde vi ofte mat utgått på dato i "pytt i panne" retten, du skulle bare visst hva som er oppi der, eller hvordan det blir behandlet. Mat ble varmet opp, avkjølt, liggende, varmet opp igjen neste morgen, tilsatt litt kjøtt utgått på dato osv. DET ER GOD GRUNN TIL ALDRI Å HANDLE MAT I FERSKVAREDISKEN!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Hei. Jobbet for noen år tilbake på ferskvaredisken ved Coop Mega, og når jeg hadde tidligvakt så begynte jeg enten 0730 eller 0800. Det første de som kommer tidligst gjør er å sette i gang kyllingene Vi solgte alltid ut kyllingene, men de skulle vi uansett ikke ha til dagen derpå, da blir den tørr. Men om det var mye igjen av lasagne, lapskaus osv. så ble det satt på kjølen og varmet opp til dagen derpå. Mend a snakker vi om store mengder, hvis det var bitte lite igjen så ble det kastet.
Gjest Shelob Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Ehh.. har du tenkt på at de som jobber i ferskvaren begynner på jobb en time eller to FØR butikken åpner? Jeg har jobbet i ferskvaredisk selv, og har ALDRI grillet kyllingen på nytt neste dag. De som er igjen blir satt på kjøl og solgt som KALD kylling fra kjøledisken, eller de blir brukt i kyllingsalat eller lignende. Ehh... - ja det har jeg tenkt på, men jeg vet ikke hvor lenge, siden jeg ikke har jobbet der. Aner ikke hvor lang tid det tar å forberede, la ovnen bli varm etc. Derfor jeg spør serru.
Gjest Shelob Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Takk for svar folkens. Tror jeg får spørre i butikken. Om de svarer sant, vet man jo ikke, men det skader uansett ikke å vise at man har forventninger om ferske varer i ferskvaredisken.
ViC* Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Hørte i dag at varm grillkylling som man kjøper i ferskvaredisk blir satt på kjøl igjen om kvelden, tatt frem igjen neste dag, bløtet opp i vann, grillet på nytt, satt på kjø... etcetera. Og at kyllingen tåler det pga den er tilsatt kjemikalier. ER DET NOEN SOM VET OM DETTE ER SANT? Antageligvis ikke. I ferskvaredisken jeg jobbet, ble gjenværende grillet kylling kjølt ned på kvelden, ja, men vi pakket de dagen etter i porsjonspakninger som vi solgte for 20 kr eller hva det er - og jeg tviler på at andre butikker gjør noe annet. Det er jo både motbydelig og uhygienisk. Skal ikke si noe sikkert, men jeg tror ikke det er sånn, nei. :gjeiper:
Djungelvrål Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 Jeg var butikkslakterlærling for mange år siden. Sjefen frøs ned utgåtte varer, tinte dem og lage gryteretter av dem og lot dem stå utildekket på kjøla i 14 dager. Vi solgte neste ingenting av disse grytene og de meste ble kastet hver gang.
altflyter Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 Heldigvis er det ganske strenge kontroller på slikt, og skaper problemer om det blir oppdaget. Men syntes det er litt morsomt å lese. Selvfølgelig håper jeg ikke at det er sånn, men med tanke på ferskvaredisken som ofte er varer utgått på dato... Tenk alt vi har fått i oss som var gammelt eller dårlig og likevel har vi overlevd
Gjest Shelob Skrevet 7. september 2011 #13 Skrevet 7. september 2011 Uh... takk igjen. Blir ikke mindre skeptisk av dette nei
Suzy Skrevet 7. september 2011 #14 Skrevet 7. september 2011 Datteren jobberi varmedisken på en dagligvarebutikk og de varmer ikke opp igjen kyllingen, kunne hun opplyse. Dessuten begynner førstevakta på jobb en time før butikken åpner slik at vedkommende får varmet opp og laget maten som skal ut for salg.
Gjest CrazyCatlady Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 Jeg kjøper så og si aldri noe fra "ferskvaredisken" de har i matbutikker.Syns det meste av det som ligger der ikke ser spesielt fersk ut i det hele tatt,og den ferdige oppvarmede maten ser ikke spesielt delikat ut. Når det gjelder grillkylling så innbiller jeg meg at den er ganske trygg å kjøpe for de selger jo som bare det og virker ikke som det er så mye rester der.Hvis man er i tvil så er det jo bare å vente til litt senere på dagen sånn at man er sikker på at de har fått ut den evt. gamle kyllingen.
Gjest Coarvi Skrevet 7. september 2011 #16 Skrevet 7. september 2011 Varmet aldri opp kyllingen igjen, det som evt. ble igjen ble solgt som kald kylling dagen etter. Men pølser og annet gått ut på dato ble ofte brukt i pytt-i-panne, og sjefen kunne fint komme bort med en pakke salamipølse og be meg pakke inn på nytt med ny dato. Rekesalaten vi lagde hadde ca. 10 dagers holdbarhet, men prislappene hadde automatiske datoer, så hvis vi solgte 7 dager gammel rekesalat kunne datoen på prislappen si at den var holdbar flere dager over den faktiske holdbarhetsdatoen. Glad det kun var en sommerjobb! Har helt mistet lysten på annet enn ferske kjøttvarer fra ferskvaredisken, det var det eneste de var strenge på der jeg jobbet.
Gjest Survival Skrevet 7. september 2011 #17 Skrevet 7. september 2011 Blir dårlig av å lese i tråden. Jeg må spørre - i kjøttdiskene på f.eks. Coop og Ica, er det kjøttet som ligger er (ubehandlet og rått) ferskt? Eller hvor lenge ligger det der? Jeg har jo sett f.eks. ferske nakkekoteletter ligge i disken en god stund, kan jo hende disse blir byttet ut og fylt på for alt jeg vet, men lurer litt på det...
Gjest Consensio Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 En av mine søsken er ferskvaresjef i en Menybutikk. Har lurt på det samme selv, men hun sier at slikt kommer ikke på tale. Det var en sjef i en butikk som gjorde noe slikt, men han ble oppdaget og ble faktisk degradert. Innenfor Meny så skal ikke slikt skje iallefall, ei heller dette med å merke om matvarer o.l. Men dessverre finnes det enkelte sjefer som prøver seg.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #19 Skrevet 8. september 2011 Da jeg jobbet i ferskvaredisk så ble kyllingen avkjølt og pakket for å bli solgt kald dagen derpå. Så kylling er jeg ikke så skeptisk på. Derimot er jeg litt mer skeptisk til maten i varmeskapet, denne var som regel laget av kjøttvarer som gikk ut den dagen eller akkurat hadde gått ut. Lagde gryter og diverse og disse sto på passe lunk hele dagen. Så ble de evt avkjølt og solgt kalde dagen derpå... Og fiskedisken ble som regel pakket ned og lagt frem igjen dagen derpå, husker jeg savnet litt regler om hvor lenge den kunne ligge... Det verste eksemplet var jo da jeg fant spyflueegg i en fiskefilet, var en varm sommer og vanskelig å holde fluene unna, og ja jeg kastet hele fileten...
venus_ Skrevet 8. september 2011 #20 Skrevet 8. september 2011 Hørte i dag at varm grillkylling som man kjøper i ferskvaredisk blir satt på kjøl igjen om kvelden, tatt frem igjen neste dag, bløtet opp i vann, grillet på nytt, satt på kjø... etcetera. Og at kyllingen tåler det pga den er tilsatt kjemikalier. ER DET NOEN SOM VET OM DETTE ER SANT? Jeg jobber i ferskvaredisk og dette er så absolutt ikke tilfelle hos oss! Dersom vi har kylling igjen på kvelden blir den kjølt ned i nedkjølingsskap, pillet dagen etter og brukt i feks pastasalat. Har også jobbet i ferskvaredisker tidligere der dette heller ikke blir gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå