lille katt Skrevet 7. september 2011 #21 Skrevet 7. september 2011 Hva prøver du egentlig å si her, i kombinasjon med den smileyen? Sannsynligvis vil flest matglade klikke seg inn på en slik tråd, og andelen som svarer vil antakelig i enda større grad være ekstra bevisste på mat og matlaging. Jeg ble positivt overrasket over å lese her, jeg, og se at såpass mange småbarnsmødre lager mat fra grunnen. Og at såpass mange ikke lar seg lure eller skremme at myten om at det tar så skrekkelig mye mer tid enn halvfabrikata. Hva jeg prøver å si? At det er mange flinkiser her, vel? Og at blunkesmileyen indikerer at jeg sier det med et "glimt i øyet", eller noe sånt? Og jeg mener det fortsatt. Jeg er ikke på langt nær så flink, men svarer likevel i denne tråden slik at folk ikke blir helt skrekkslagne av å lese hvor flinke "alle andre" er til å lage all mat fra bunnen av, samt nekte barna brus og kjeks. For man kan lett tro at utvalget av småbarnsforeldre som svarer, er representativt. Og det er det jo ikke! Vedder på at mange ikke tør å svare at det stort sett går i ferdig- og posemat, i frykt for å bli kjeftet på. Barna våre får forresten store mengder Mariekjeks nesten hver gang vi skal på langtur med bil. Et hett tips til dere som har bilsyke barn - mariekjeks er et vidundermiddel. Selv om de sikkert er fulle av skummelt sukker og livsfarlig transfett. Vi kjører ikke langtur SÅ ofte. 2
Eudyptula Skrevet 7. september 2011 #22 Skrevet 7. september 2011 Jeg må bare spørre. Når dere snakker om fra bunnen av så er det faktisk fra bunnen av sant? For å si man lager spaghetti og kjøttsaus fra bunnen av når sausen kom fra glass eller pose synest jeg er feil. Samme med sauser på pose, potetmos på pose osv. Mange sier jo de lager vafler eller boller fra grunnen av når de har rørt ut en pose. Ville bare foriskre meg om at vi alle er enig om hva "fra bunnen av" er? Hvem i all verden er det som sier at pose og glass er hjemmelaget fra bunnen? Dette er det jo en eller annen fabrikk som har surret sammen. Jeg må forresten innrømme at jeg bruker buljongterninger, så da er vel ikke alt jeg lager heller "fra bunnen".
Gjest *Røyskatt* Skrevet 7. september 2011 #23 Skrevet 7. september 2011 Til vanlig så lages ting fra bunnen av, er det datteren min spiser mest av. Akkurat nå som jeg har mye bekkenløsning og regelrett ikke alltid klarer å lage mat, blir det vel en del mer halvfabrikat. Men vi anser denne perioden som unntakstillstand, så ting får skure litt de neste ukene. Nå blir det vel halvparten fra bunn, halvparten fabrikat.
Gjest Consensio Skrevet 7. september 2011 #24 Skrevet 7. september 2011 Hei! Jeg lurte på hva dere småbarnsfamilier har til middag? Har dere god tid til å lage middag? Blir det mye ferdigmat som poser pølse og pizza, eller lager dere mat fra bunnen av? Jeg er ikke mor, men jeg er "tante" til ei venninne sitt barn. Er ofte hos dem og spiser middag. Det går mye i asiatiske retter, med mye ingefær, koriander, ris, grønnsaker m.m. Men noen ganger hender det at hun slenger en pizza i ovnen eller lignende. Gutten på rundt to år spiser det meste av det. Hender vel han plukker ut et par ting han ikke vil spise, men resten går som regel ned på høy kant.
Gjest Krizzy Skrevet 7. september 2011 #25 Skrevet 7. september 2011 Jeg må bare spørre. Når dere snakker om fra bunnen av så er det faktisk fra bunnen av sant? For å si man lager spaghetti og kjøttsaus fra bunnen av når sausen kom fra glass eller pose synest jeg er feil. Samme med sauser på pose, potetmos på pose osv. Mange sier jo de lager vafler eller boller fra grunnen av når de har rørt ut en pose. Ville bare foriskre meg om at vi alle er enig om hva "fra bunnen av" er? Om jeg lager potetmos så lager jeg det fra bunnen av med poteter som er kjøpt på butikken. Nei, ingen potetmos fra pose. Men ja, som andre nevner jeg bruker buljongterninger når jeg lager grønnsakssuppe eller kjøttsaus.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 7. september 2011 #26 Skrevet 7. september 2011 Jeg og bruker buljong. Syns det er fra bunnen nok :)Men ellers er fra bunnen at man lager sausene selv, stappen selv etc. Vi har ei jente som ofte nekter å spise posesupper etc, og det er litt frustrerende, men vi har rett og slett da heller valgt å lage fra bunn. Tar egentlig ikke så mye lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #27 Skrevet 7. september 2011 Hva jeg prøver å si? At det er mange flinkiser her, vel? Og at blunkesmileyen indikerer at jeg sier det med et "glimt i øyet", eller noe sånt? Og jeg mener det fortsatt. Jeg er ikke på langt nær så flink, men svarer likevel i denne tråden slik at folk ikke blir helt skrekkslagne av å lese hvor flinke "alle andre" er til å lage all mat fra bunnen av, samt nekte barna brus og kjeks. For man kan lett tro at utvalget av småbarnsforeldre som svarer, er representativt. Og det er det jo ikke! Vedder på at mange ikke tør å svare at det stort sett går i ferdig- og posemat, i frykt for å bli kjeftet på. Barna våre får forresten store mengder Mariekjeks nesten hver gang vi skal på langtur med bil. Et hett tips til dere som har bilsyke barn - mariekjeks er et vidundermiddel. Selv om de sikkert er fulle av skummelt sukker og livsfarlig transfett. Vi kjører ikke langtur SÅ ofte. Skrekkslagne? Hva med å la seg inspirere istedet for å mildt latterliggjøre? Og hvem i himmelens navn er det som kjefter? Jeg er så lei av KG-tendensen til at dersom noe er mer interessert i noe, opptatt av noe eller flinkere (ja!) til noe, så tror de som ikke er det at de dermed blir kritisert og kjeftet på? Du bidrar bare til å opprettholde myten om at å lage maten selv er noe som er for de spesielt interesserte. Jeg synes matlaging fra bunnen (nei, det betyr ikke å yste sin egen ost, slik noen i tråden antyder) trenger å ufarliggjøres slik at det kan erobres av så mange som mulig. 2
lille katt Skrevet 7. september 2011 #28 Skrevet 7. september 2011 Skrekkslagne? Hva med å la seg inspirere istedet for å mildt latterliggjøre? Og hvem i himmelens navn er det som kjefter? Jeg er så lei av KG-tendensen til at dersom noe er mer interessert i noe, opptatt av noe eller flinkere (ja!) til noe, så tror de som ikke er det at de dermed blir kritisert og kjeftet på? Du bidrar bare til å opprettholde myten om at å lage maten selv er noe som er for de spesielt interesserte. Jeg synes matlaging fra bunnen (nei, det betyr ikke å yste sin egen ost, slik noen i tråden antyder) trenger å ufarliggjøres slik at det kan erobres av så mange som mulig. OK, jeg skal modifisere meg litt. Jeg er nok ikke så ute etter å mildt latterliggjøre som det kanskje kan se ut som. Men helt alvorlig, så tror jeg nok mange kan få litt prestasjonsangst(og kanskje dårlig samvittighet?) av å se hvor mange som skriver i denne tråden at de lager alt fra bunnen. Og jeg har sett flere innlegg på KG hvor man nærmest får kjeft - faktisk - for å gi barna sine ferdigmat. Så jeg er nok litt påvirket av slike tråder, selv om det ikke er noen som kjefter i denne tråden. Jeg er forøvrig helt enig i det siste avsnittet ditt! Faktisk! Jeg er ikke glad i lage mat selv, og kan altfor lite om matlaging, dessverre. Så jeg hadde satt pris på en tråd hvor man oppriktig prøvde å spre budskapet og ufarliggjøre matlaging fra bunnen. Men - jeg synes fort slike mat-tråder kan bli skrytete og pretensiøse, og det er jo verken lærerikt eller inkluderende. Og jeg må nok si at jeg synes denne tråden også er litt der... 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #29 Skrevet 7. september 2011 Det var jeg som spurte om definisjon av "fra bunnen av". Jeg mente ikke at man ikke da skal bruke buljong og må koke kraft av hønsekadaver eller yste osten selv. Var slettes ikke ment sånn! Ville bare vite om de fleste har den samme oppfattelsen av hva "fra bunnen av" betyr. Jeg har jo venner som nettopp sier de har laget middagen eller pizzaen fra bunnen av, men de har brukt spaghettisaus fra glass, og pizzasaus på pose. Kanskje også den ferdigdeigen på pose du rører ut med no vann eller slik. Sier absolutt ikke at "de" og likesinnede er dårligere mennesker eller foreldre av den grunn! Som sagt, var bare ute etter definisjon av begrepet.
-Englefjes- Skrevet 7. september 2011 #30 Skrevet 7. september 2011 Men - jeg synes fort slike mat-tråder kan bli skrytete og pretensiøse, og det er jo verken lærerikt eller inkluderende. Og jeg må nok si at jeg synes denne tråden også er litt der... Jeg kan faktisk ikke se noen som har skrytt av at de lager maten fra bunnen av i denne tråden. De som har skrevet at de lager maten fra bunnen av synes jeg har lagt det frem på en saklig og nøktern måte. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #31 Skrevet 7. september 2011 Jeg kan i allefall si at å lage hjemmelaget saus er det enkelste i hele verden!!! Lyse sauser: Smelt smør i en panne - ikke brun det ta av varmen - tilsett noen ss mel rør godt med visp tilsett melk/vann alt etter hvor tykk du vil ha den bruk det krydderet/buljong du vil ha for ønsket smak. -------------------------------------- En utrolig enkel middag jeg lager med dette: Lager sausen som ovenfor med karri og grønnsaksbuljong og litt salt koker samtidig poteter, brokoli og gulrøter (de har jeg kuttet i små biter) etter 7-8 minutter fisker jeg ut gulrøttene og over i sausen tilsetter så enten fiskeboller eller fiskekaker Kan bruke kraften fra fiskebollene om det er ønskelig Hele greien tar den tiden poteten tar å koke, så ca 20 min. Vips, ferdig! ----------------------------------- Enkel ovnsbakt laks: Lagseskiver i en ildfast form krydre med ønsket krydder dryss over hakket løk, paprika, purreløk ta 1 beger creme fraiche rør inn 1 ss ketchup 1 ss dijon sennep salt og pepper hell over fisken i formen Stikk en kvist fersk rosmarin eller timian i sausen om du har det tilgjengelig ha ost på toppen om ønskelig stekes på 200grader i ca 20 minutter (alt etter ovn) kok poteter/ris til evt de grønnsakene du vil ha. tid: 30 minutter Dette kan du gjøre med kylling også, tilsett de krydrene du vil i creme fraichen ------------------------------------------ Brun saus: brun smør tilsett noen ss mel visp godt brun dette (tar litt tid, skal ikke brennes) spe ut med vann - alt etter ønsket tykkelse. salt pepper grønnsaksbuljong noen skiver brunost 1 løk grovdelt tilsett kjøttkaker/boller kok poteter/grønnsaker til -------------------------------------- Wok er superenkelt stek ønsket kjøtt ønsket grønnsaker en saus du liker kok ris eller nudler til. maks 15 minutter. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #32 Skrevet 7. september 2011 Jei er åppriktig sjokkert åver at man kan tro så smukt om seg selv, at man laver mat fra bunnen når man ikke yster selv, kinner selv, laver pestoen selv og så bortetter. Å have et naturligt kåsthåld med mat fra bunnen er selvforklarende. Da laver man alt ut fra råvarer som er rene, ei bearbeidet eller på nogen måte tilberedt. Bruger man tørket pasta, Norwegia eller Mutti-tomater i boks, jada er man ikke en som laver mat fra bunn.
Caramba Skrevet 8. september 2011 #33 Skrevet 8. september 2011 (endret) Jeg bruker hjelpemidler som ferdig kraft, tomatpurre, hakkede tomater på boks osv. Å skålde 20 tomater for så å flå dem har jeg gjort et par ganger, men det sier seg selv at det ikke blir hverdagsmaten, siden jeg ikke er hjemmeværende husmor. Jeg har venner som koker kraft selv og har posjoner i frysern til hverdagsbruk, det er veldig smart, men jeg er ikke kommet helt der enda. Å lage suppe selv er egentlig veldig lett og blir utrolig godt, jeg har sluttet helt med posesupper. Mitt tips til dem som vil prøve seg er å ta en titt på Matprat.no. Man blir overasket over hvor mange gode og enkle oppskrifter man finner der. Min glede over matlaging "fra bunnen av" er noe jeg har fått de siste årene, når man først får smaken på hjemmelaget mat så blir posesmaken kipere og kipere, selv om vi også bruker pastaglass når tiden er knapp. Jeg synes det er aller viktigest å samle familien rundt middagsbordet hver eneste dag og da kan det hende man tyr til ferdigmat på de travleste dagene. Endret 8. september 2011 av Caramba
Nilma Skrevet 8. september 2011 #34 Skrevet 8. september 2011 Jeg er ganske fersk som småbarnsmor (sønnen vår er 1 år og har akkurat begynt i barnehage), men jeg ser absolutt for meg å fortsette å lage middag fra bunnen av som vi har gjort til nå. Jeg ser at det kan bli litt utfordrende å rekke både matlaging, spising, lek og kos før småen skal legge seg, men jeg skal strekke meg langt for å få det til; dels fordi jeg tror hjemmelaget mat er sunnest, men ikke minst fordi det smaker bedre og fordi jeg rett og slett liker veldig godt å lage mat. I tillegg synes jeg det er viktig å eksponere barnet for så variert mat som mulig, i håp om å unngå at han som voksen blir en kresenper som ikke spiser hverken ditt eller datt. For vårt vedkommende tror jeg nøkkelen til å få til mest mulig hjemmelaget mat er god planlegging, både i form av å lage ukemenyer og dermed slippe å bruke tid på å tenke ut middager og handle hverdag, og også i form av å bruke fryseren til egenprodusert ferdigmat, f.eks. bolognese og andre pastasauser, fiskekaker og - boller, ustekt fiskegrateng, samt diverse supper og gryter. Ellers gjør jeg ofte neste dags middag mest mulig ferdig kvelden i forveien om jeg vet neste dag blir travel. Angående lage mat fra bunnen-diskusjonen synes jeg Ludovie har en veldig god definisjon her.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #35 Skrevet 8. september 2011 Jeg laget det meste uten halvfabrikata. Men det hendte at det ble kjøpte fiskekaker hvis det var en stund siden fryseren var fylt med fisk. Ofte ble søndagene eller en ettermiddag brukt til å lage fiskekaker eller kjøttkaker. Og det er enkelt å lage når man har en foodprossesor. Få med dere mannen eller en venninne, en lager farsen og en står og steker. Hyggelig, nyttig og sosialt. Pastasaus/pizzasaus er enkelt å lage. En boks hermetiske tomater, 2 ss tomatpure, 2 dl vann, grønnsaksbuljong, en hakket løk, hvitløk, basilikum - la det småkoke 20-60 minutter. Tilsett en ss hvetemel som du har i et lite glass med lokk og vann og rister til det er blandet uten klumper og la det koke de siste ti minuttene av koketiden. Og hva er enklere enn stekt kjøtt, stekt/kokt fisk, grønnsaker/råkost og potet/ris og fløtesaus eller smeltet smør? Fiskegrateng tar litt tid, men kan også lages og fryses. Lapskaus er enkelt å lage, tar litt tid å kutte grønnsakene. Fårikål, kjøttsuppe, wok, - alt dette er enkelt å lage. Man kan forberede litt kvelden før, men synes det er koselig å stå på kjøkkenet og vite at man lager kvalitetsmat som ikke trenger være spesiell eller "moderne". Gleder meg til å se Helstrøm på tv3 i kveld kl. 20. Håper dere også følger med, man får inspirasjon.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #36 Skrevet 8. september 2011 glemte å si at jeg er praktisk talt aldri syk, og kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri hatt hodepine. Har heller ikke andre kroppslike plager, og ikke overvektig. Og jeg gjør nøyaktig det samme som deg, men er mye syk (både kronisk og tilfeldige infeksjoner), har mye vondt i hodet og er overvektig. Et sunt kosthold er kjempebra, men langt fra det eneste som avgjør hvilken helse man har. Du har nok rett og slett hatt flaks i tillegg. ;-) 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #37 Skrevet 8. september 2011 Og jeg gjør nøyaktig det samme som deg, men er mye syk (både kronisk og tilfeldige infeksjoner), har mye vondt i hodet og er overvektig. Et sunt kosthold er kjempebra, men langt fra det eneste som avgjør hvilken helse man har. Du har nok rett og slett hatt flaks i tillegg. ;-) har vel gode gener da. Jeg spiste forøvrig kun fisk og sjømat frem til jeg var 2,5 år. Kanskje det er ernæringen de første årene som er avgjørende? Altså, foreldrenes ansvar å legge det grunnlaget.
Harlekin Skrevet 8. september 2011 #38 Skrevet 8. september 2011 har vel gode gener da. Jeg spiste forøvrig kun fisk og sjømat frem til jeg var 2,5 år. Kanskje det er ernæringen de første årene som er avgjørende? Altså, foreldrenes ansvar å legge det grunnlaget. Såklart, men det er nok ikke så lett som du sier å "gjøre alt riktig" ...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #39 Skrevet 8. september 2011 Såklart, men det er nok ikke så lett som du sier å "gjøre alt riktig" ... det er det helt sikkert ikke. Men er veldig glad min mor gjorde alt riktig, enda hun bare var 20 år gammel i et fremmed land uten å kunne språket. Så jeg er mektig imponert
Eudyptula Skrevet 8. september 2011 #40 Skrevet 8. september 2011 Jeg må forresten tilføye at selv om jeg serverer delikat (?) hjemmelaget mat, er det slett ikke sikkert at ungene vil spise den...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå