Gjest ab Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Hei! Jeg lurte på hva dere småbarnsfamilier har til middag? Har dere god tid til å lage middag? Blir det mye ferdigmat som poser pølse og pizza, eller lager dere mat fra bunnen av?
Gjest pysepusen Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Her lages det meste fra bunnen av. Vi spiser mye fisk; laks, torsk, sei - og annen fisk vi finner. Innimellom litt fiskepinner. Det er mat som lett går i ovnen med et eller annet oppå og derfor lager seg litt selv. Ellers blir det noen gryteretter av diverse slag, eller kylling. Pizza har vi på lørdagen og sjelden ellers (men om vi har det travelt en dag kan det bli en frossenpizza da). Har også begynt å lage mer og mer wok nå. Det går jo kjempefort!
Mamma1 Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Blir en del halvfabrikata ja.. Har dårlig tid og liker ikke spesielt å lage mat.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Her er all mat fra bunnen av. Baker brød og knekkebrød selv, syltetøyet lager jeg selv osv. Middag er alt fra scratch. Eneste som ikke er det er meieriproduktene, pasta, pesto, hakkede hermetiske tomater.. hmm.. nå må jeg tenke. Tror det er alt. Kjøttkaker og slikt er hjemmelaget, samme med tacokrydder, og absolutt alle sauser. Lager også egne pølser av svin og storfe en gang i året. ca desember.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Her er all mat fra bunnen av. Baker brød og knekkebrød selv, syltetøyet lager jeg selv osv. Middag er alt fra scratch. Eneste som ikke er det er meieriproduktene, pasta, pesto, hakkede hermetiske tomater.. hmm.. nå må jeg tenke. Tror det er alt. Kjøttkaker og slikt er hjemmelaget, samme med tacokrydder, og absolutt alle sauser. Lager også egne pølser av svin og storfe en gang i året. ca desember. glemte å si at jeg er praktisk talt aldri syk, og kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri hatt hodepine. Har heller ikke andre kroppslike plager, og ikke overvektig. 1
Skylight Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Det blir veldig mye fra bunnen av, synes det faktisk er enklest å bare komme hjem og finne noen ingrediser og kokke det sammen fra det man har. Blir rett og slett litt trist av ferdigmat, suppeposer og pulversaus. Frossenpizza finner jeg direkte motbydelig... Men jeg står ikke å kverner kjøtt eller fisk og det hender rett som det er at det er pølser oppi maten jeg lager...
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Hei! Jeg lurte på hva dere småbarnsfamilier har til middag? Har dere god tid til å lage middag? Blir det mye ferdigmat som poser pølse og pizza, eller lager dere mat fra bunnen av? Vi bruker tid på mat, enten det er mannen eller jeg som lager maten. Vi bruker ikke ferdigprpdukter/pulver/usunne matvarer. Vi lager alt selv fra bunnen av.
Eudyptula Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Jeg kjøper noe ferdig, som pølser, kjøttkaker og fiskeboller, men lager det meste av supper og sauser selv. En og annen gang kan det bli hel- eller halvfabrikata. Det siste er forresten veldig sjelden.
Jannu Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 God blanding vil jeg si, alt kommer an på hvor god tid jeg har, hva vi har lyst på og hva jeg orker lage akkurat den dagen. Vi spiser jo pølser og fiskekaker som er kjøpt, men lager gjerne hamburgere og kjøttkaker selv. Fisk spises det mye av her, stort sett 3-4 ganger i uka siden både guttungen og jeg elsker fisk.
Harlekin Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 glemte å si at jeg er praktisk talt aldri syk, og kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri hatt hodepine. Har heller ikke andre kroppslike plager, og ikke overvektig. Jeg spiser endel "nestenferdigmat", og jeg har heller ingen av problemene du nevner 1
SummerJoy Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Jeg spiser endel "nestenferdigmat", og jeg har heller ingen av problemene du nevner Samme her.
lille katt Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 Haha, samme her . Mye flinkiser her, da . Vi har tre småbarn (0 til 4,5), og er ikke så glad i å lage mat noen av oss. Og det er rett og slett ganske vanskelig å lage middag (særlig når man ikke er flink, og ikke liker det så godt) når man skal administerere to små og en baby samtidig, og prøve å ha maten på bordet før mannen kommer hjem (høres veldig husmoraktig ut, men han kommer oftest hjem rundt 5, og da må vi rett og slett ha middag). Vi spiser sjelden frossenpizza, lager av og til hjemmelaget, men da med kjøpesaus (Dolmio, som slettes ikke er så verst). Kjøper ferdige kjøttboller, kjøttdeig og pølser. Bruker en del røkelaks. Velger fiskekaker med høyt fiskeinnhold. Kjøper frosne grønnsaker for letthets skyld (og fordi det ifølge ernæringseksperter har minst like godt næringsinnhold som ferske grønnsaker). Bruker nesten aldri poser, annet enn til noen sauser i ny og ne. Bruker en del pasta og ris. Barna er glad i frukt og grønt, så jeg er ikke så bekymret for helsen deres. Vi spiser bare godteri på lørdager (og da er det sjelden mer enn et Kinderegg eller en strimmel Pez...). Vi spiser på Burger King eller McDonalds med jevne mellomrom, og jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet. 3
Gjest Krizzy Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Jeg lager det meste fra bunnen av, og trives med det. For meg så er det glede. Noe jeg setter av tid til. Jeg gleder meg til junior blir eldre, og kan jeg hjelpe til. Gutten min er veldig glad i grønnsaker så nå lager jeg en haug av grønnsaksretter.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Mye flinkiser her, da . Hva prøver du egentlig å si her, i kombinasjon med den smileyen? Sannsynligvis vil flest matglade klikke seg inn på en slik tråd, og andelen som svarer vil antakelig i enda større grad være ekstra bevisste på mat og matlaging. Jeg ble positivt overrasket over å lese her, jeg, og se at såpass mange småbarnsmødre lager mat fra grunnen. Og at såpass mange ikke lar seg lure eller skremme at myten om at det tar så skrekkelig mye mer tid enn halvfabrikata. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #15 Skrevet 6. september 2011 har en på 7 mnd også, og lager all babymat selv. Det er virkelig ikke noe tidkrevende, stressende eller problematisk. Så hittil i livet har ikke noen av barna mine under 3 år fått i seg noe ferdigmat, fra foreldrene i allefall. Eldste drikker ikke brus, og av søtsaker er vafler med smør favorittten. Om noen har puttet i han kjeks aner jeg ikke. Det er iallefall uten min viten. Men den delen som jeg rår over har jeg prøvd å gi de kun mat uten konserveringsmidler og andre uting.
Leanne Skrevet 6. september 2011 #16 Skrevet 6. september 2011 Her er det vel en god blanding. Vi skriver ukesmenyer, og handler inn en gang i uka. Dager hvor jeg er sent ferdig på jobb, og kommer hjem ved 5 tiden med to sultne barn er det en fordel å ha middagen klar.. Koker ofte gryte, suppe, potetmos kvelden i forveien, slik at det bare må varmes opp når vi kommer inn døra.. Dager hvor vi har bedre tid lages middagen samme dagen Vi spiser en del kylling og fisk. Kan variere i det uendelige med ulike sauser, ris, pasta, poteter... Noen ganger pose supper/sauser, andre ganger ting laget helt fra bånn..
-Englefjes- Skrevet 7. september 2011 #17 Skrevet 7. september 2011 Lager all mat fra grunnen av. Det er jeg som lager maten, og har vel ikke kjempegod tid mellom jobb og middag, men jeg liker å lage mat og synes hel- og halvfabrikata smaker dårlig. Men datteren min fikk, av ymse årsaker, en del mat på glass (økologisk) før hun ble 9-10 måneder. Hva vi har til middag varierer veldig, men jeg lager alltid mat ut fra prinsippet om mye grønnsaker, en god proteinkilde (ren fisk, kylling, kjøtt), en passende mengde naturlig fett, og litt (trege) karbohydrater.
minipia Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 Hos oss er det lett blanding, men er veldig matinteresserte alle sammen, så det blir stort sett laget fra bunnen. Et tips som har fungert hos oss i forhold til tidsklemma, er å bytte om på tidspunkt for aftens og middag. Dvs. at barna får/tar seg en yoghurt, brødskive eller frukt ved 4-tiden, og så spiser vi middag ved 6-7-tiden. Mindre stress, og bedre tid til å lage mat (selv om det som regel tar like lang tid å varme en pizza som å lage f.eks. en wok :-)) 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #19 Skrevet 7. september 2011 Jeg må bare spørre. Når dere snakker om fra bunnen av så er det faktisk fra bunnen av sant? For å si man lager spaghetti og kjøttsaus fra bunnen av når sausen kom fra glass eller pose synest jeg er feil. Samme med sauser på pose, potetmos på pose osv. Mange sier jo de lager vafler eller boller fra grunnen av når de har rørt ut en pose. Ville bare foriskre meg om at vi alle er enig om hva "fra bunnen av" er?
Caramba Skrevet 7. september 2011 #20 Skrevet 7. september 2011 (endret) Jeg må bare spørre. Når dere snakker om fra bunnen av så er det faktisk fra bunnen av sant? For å si man lager spaghetti og kjøttsaus fra bunnen av når sausen kom fra glass eller pose synest jeg er feil. Samme med sauser på pose, potetmos på pose osv. Mange sier jo de lager vafler eller boller fra grunnen av når de har rørt ut en pose. Ville bare foriskre meg om at vi alle er enig om hva "fra bunnen av" er? Vi er litt både/og. Lager jeg feks kjøttkaker fra bunnen av, så lager jeg saus og kjøttkaker selv. Det er sånt jeg kan gjøre i helgene og varme opp til uka. Hvis jeg kjøper ferdige kjøttkaker så regner jeg det ikke fra bunnen av. I går hadde vi feks Wok, med kylling og ferske grønnsaker, men Wok-sausen var kjøpt. Vi har ofte mat fra bunnen av fordi det er enkelt å lage, feks i dag skal vi ha ovnsbakt ørretfilet med poteter og grønnsaker. Det regner jeg som mat fra bunnen av. Jeg lager også pastasaus av karbonadedeig, hermetiske tomater, tomatpurrè, seleri, gulerøtter og løk. Det regner jeg "fra bunnen av" selv om jeg bruker kjøpt tomatpurre, hakkede tomater og ferdig kvernet karbonadedeig. Vet ikke hvor dypt man skal regne, jeg. Lager ofte saus selv, men bruker kjøpt fond, eller kraft som tilsetning, det er skjeldent jeg står og koker kraften selv først. Endret 7. september 2011 av Caramba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå