Gå til innhold

Dom på rullebladet vs adopsjon

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå

Hei

Samboeren har en nylig dom, som han gjennomførte soning for i sommer. Vi har lenge forsøkt å få barn og står på venteliste for IVF.

Dersom dette ikke lykkes, regner jeg med at vi prøver å få adoptere.

Er det noen som vet hvordan barnevernet/BUFa vurderer dette?

Er det individuelle hensyn,- eller blankt nei?

Til tross for denne dommen, har vi ganske velordnet liv ellers,- og vil vel anses som ressurssterke mennesker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vurderes individuelt, ville jeg tro. Det kommer sikkert an på hva han har gjort også. Men forsøk aldri å skjule det, vær ærlige. Du kan jo også ringe barneverntjenesten i kommunen din, eller til BUFA og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Men å levere vandelsattest kommer veldig sent i prosessen, derfor fortell om det med en gang, ikke la dem oppdage det da, men fortell om det fra første studn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uttømmende politiattest legges ved sosialrapporten når den sendes til BUFA, så så veldig seint i prosessen er det ikke (det avhenger selvsagt av hvor raske sos.kontoret er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym nå

Takk for svar. Jeg har skjønt at det blir vanskelig å skjule dette, og man taper sikkert på å ikke være ærlig om dette fra starten.

Jeg har ikke lyst til å ta kontakt med offentlige instanser for å spørre om dette før det eventuelt blir aktuelt. Vi skal uansett prøve med IVF først.

Jeg hadde håpet at det var noen her som enten jobber med godkjenning av adoptivfamilier eller som har vært i samme situasjon, som kan si litt generelt om hvordan man vurderer disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ringe noen i en helt annen kommune enn hvor du bor? Og du må jo ikke presentere deg? Det vil de sikkert forstå.

Du må også huske på at det er forskjell og grader av ting man blir dømt for - så en generell vurdering av "en dom" kan nok være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var jo selvfølgelig en ide. Dersom de tar det seriøst da. Jeg regner egentlig med at de ikke vil svare noe konkret på stående fot, og sier at det er en totalvurdering. Men det hadde vært OK å vite om vi har noen sjanse. Har lest et sted at det er av betydning hvor lenge det er siden lovbruddet har skjedd. Og i vårt tilfelle vil det jo være rimelig ferskt.

Det er ikke snakk om voldskriminalitet el.l., men heller en mer "hvitsnipp"sak. Hadde det enda vært at han hadde kjørt for fort ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil tro at det vil komme an på hva han er dømt for. Det er stor forskjell på å kjøre for fort og væpnet ran (for å sette det på spissen). Antagelig vil hvordan dere snakker om det som skjedde, som reflekterte modne mennesker eller om dere prøver å bagatelisere det hele (ikke å anbefale) være med å avgjøre saken. Regner med at det er mer av typen "kjørte for fort" gi og med at han gjennomførte soningen i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest fast bruker (til vanlig)

Dersom en har blitt anmeldt for ett eller annet og saken har blitt henlagt,

står det i vandelsattesten???

Og vet dere noe om det står i den utfyllende politiattesten???

Lurer veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror ikke annet enn dommer kommer på en slik attest. Selv om man har fått en anmeldelse på seg, er man jo å anse som uskyldig til det foreligger en dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Det enkleste svaret er: Ring politikammeret! Det er de som vet hvilken paragraf samboeren din er dømt etter, og det er de som vet hvilke paragrafer man ser etter når man utferdiger politiattest i samband med en adopsjonssøknad. Dermed kan de også si hva som eventuelt vil stå på attesten.

Uansett om du/dere får det svaret du ønsker, så er det i hvert fall et klart svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...