Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #21 Skrevet 8. september 2011 Jeg har selv en bachrlorgrad, og har nå påbegynt en master. Ingen av gradene har ført til så mye hjemmearbeidende som min sønn hadde på ungdomsskolen. Og 40 timer i uken er da ikke all verden syns jeg. Det er åtte timer hver dag, en vanlig ungdomsskoledag er på 6 timer, pluss leksetiden som fort kan komme opp i et par timer hver ettermiddag
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #22 Skrevet 8. september 2011 Beklager skrivefeilene, har en tlf med hyperaktiv ordliste..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #23 Skrevet 8. september 2011 Vi hadde daglige lekser + en ukeplan. Ukeplanen fungerte slik at det sto hva du måtte ha gjort til hver dag + hva du måtte ha gjort til en frist lengre frem. Ergo, du lærer å disponere tid og ressursene dine, og planlegge. Var ikke det opprinnelig poenget med skolen? at man skal lære? Barnehagetiden er over.
Miki Skrevet 8. september 2011 #24 Skrevet 8. september 2011 Det blir mye lekser når dagen består av - Naturfag - Samfunnsfag - Engelsk - Norsk - Matte og de har forskjellige lærere. Lærerene klarer ikke kommunisere med hverandre om klassen, og gir derfor lekser uten å vite hvor mye de har fra før.
Kara W Skrevet 8. september 2011 #25 Skrevet 8. september 2011 Det blir mye lekser når dagen består av - Naturfag - Samfunnsfag - Engelsk - Norsk - Matte og de har forskjellige lærere. Lærerene klarer ikke kommunisere med hverandre om klassen, og gir derfor lekser uten å vite hvor mye de har fra før. Akkurat det er et stort problem, spesielt på ungdomsskolen. Men det handler om organisering og administrasjon fra lærernes side, og ikke at lekser er et problem i seg selv. Dere som er imot lekser, hvordan mener dere at elevene skal lære seg god studieteknikk og selvstendig arbeid? Og ved hvilket trinn mener dere det er greit å innføre dem?
Miki Skrevet 8. september 2011 #26 Skrevet 8. september 2011 Akkurat det er et stort problem, spesielt på ungdomsskolen. Men det handler om organisering og administrasjon fra lærernes side, og ikke at lekser er et problem i seg selv. Dere som er imot lekser, hvordan mener dere at elevene skal lære seg god studieteknikk og selvstendig arbeid? Og ved hvilket trinn mener dere det er greit å innføre dem? 1-10 klasse burde ha lekser. Det har gått helt fint med oss som hadde lekser. Videregående får ha sitt eget opplegg syns jeg.
Djungelvrål Skrevet 8. september 2011 #27 Skrevet 8. september 2011 Sønnen min går i 7 kl. Han sitter med lekser 2-3 timer hver ettermiddag. Noen ganger er han ferdig onsdagen så han slipper å sitte med de tors.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2011 #28 Skrevet 8. september 2011 Lekser må man ha, men det er den store mengden som er ille; Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg mye lekser og da hadde jeg ikke så mye tid til aktiviteter på fritiden. Jeg tror det er viktig for barn å gjøre og tenke noe annet enn skole skal de bli motivert til neste skoledag. Og det er altfor mye teori for barn også, det burde være mer praktisk arbeid på skolene. For mye teori skremmer barna, det har jeg fått erfare flere ganger. Jeg var aldri noe tilhenger av lekser, selvom jeg alltid gjorde de. I blant skjønte jeg ikke oppgavene og foreldrene mine var på reisefot, så jeg kunne ikke spørre de om hjelp, og da var alternativet bestemor, og hun kunne i hvert fall ikke hjelpe meg - så det endte med at jeg måtte spørre læreren dagen etter, for jeg hadde ikke skjønt oppgaven. Jeg syns skolen burde forlenges en time. En leksetime hvor læreren er tilstede og hjelper barna med oppgavene. Nå er jeg mastergradsstudent i teknologi og gjør det bra på skolen, har ikke noe problemer med mye skolearbeid, men ungdomsskole-leksene burde jeg slippet å gjøre. Dagens ordning har ikke hjulpet meg litt en gang. 1
Gjest læreren Skrevet 8. september 2011 #29 Skrevet 8. september 2011 Hei Det er mange ulike meninger med lekser, og det fungerer faktisk ulikt for barn til barn. Noen bruker et par timer på en lekse som tar andre barn 15-20 min. Jeg tror det viktigste er at dersom leksene ikke fungerer... snakk med skolen om det. Dessuten er det forskjell på hvordan en regner leksetid. Effektiv leksetid er noe helt annet enn hvor lang tid de faktisk bruker på leksene... kan være lurt å sjekke dersom deres barn sitter lenge. Hvor mange småpauser tar de til å spisse blyanter, ta litt å spise, gå på do etc. Noen ser på tv, eller er på facebook samtidig som de gjør leksene. For de fleste tar det ekstra tid da. Lekser skal ikke være at foreldre må sitte å ha undervisning hjemme. Jeg pleier å forklare det slik: På skolen lærer elevene ting. Så øver vi på dem. Deretter skal de øve litt på de samme tingene hjemme... det er dette som er lekser. Jeg er litt uenig med det som sies tidligere. Etter mitt syn er leksene nesten viktigst på de små alderstrinnene... da tenker jeg på leseleksen. Det å trene på bokstavnavn og lyder, og å lese en leselekse mange ganger for en voksen er kjempe viktig for elevenes leseutvikling. Det at hjemmene engasjerer seg og viser interesse for skolearbeidet har også veldig mye å si for elevenes faglige ståsted. Det har vært mye fokus på at det skaper forskjeller... Elevenes hjemmebakgrunn gjør uansett at det blir forskjeller. Forstår heller ikke hvorfor alle skal bli "hold tilbake" for at alle skal være likt. Det har vært mye fokus på lekser. Det er stor uenighet om effekten.. men de aller fleste rapporter poengterer at leselekse er viktig hjemme. Der det er "leksefrie" skoler har de fortsatt gloser å pugge og lesing for en voksen. Så helt leksefritt er det ikke. Det er forskning som sier at der de ikke har hatt noen lekser så ligger de ca et år etter i 10 klasse. Hjem som strever med å hjelpe barna sine på skolen, må også få veiledning og hjelp til dette. Når det er sagt... så er det viktig å kreve av skolen at ikke leksene blir gitt bare for at de skal ha en lekse. Det må være noe som de skal trene på. Det må henge sammen med målene som elevene lærer og jobber med på skolen. Foreldrene er de aller viktigste for barna. Når de er små kan dere lære dem gode arbeidsvaner og rutiner. Lekser er en god mulighet for dette og gir innsikt i hva en jobber med på skolen. Visste dere forresten at i følge loven så er foresatte hovedansvarlige for opplæringen av barnet? 1
Jannu Skrevet 9. september 2011 #30 Skrevet 9. september 2011 Det et vel empirisk bevist at lekser har liten, eller ingen, funksjon. Lekseplaner er for de sterke elevene, de svake blir sjokkert over mengden på lekser, de klarer ikke fordele alt utover uken og leksene har mistet den lille funksjonen de faktisk hadde. En lekseplan er også nesten umulig å lage, om den skal lages slik at leksene følger undervisningen. Men da er egentlig ikke problemet at de får lekser, men at skolene generelt ikke klarer gi tilpasset undervisning etter nivået til hver enkelt elev. Jeg har en såkalt "sterk elev" og leksene er ikke tilpasset han heller da de ikke er utfordrende nok, jeg vil heller påstå at leksene sånn sett er mer for de som er midt på skalaen. De er ikke tilpasset de "sterke" ei heller de "svake" elevene. Der har man nok et bevis på at norsk skole ikke er bra nok, da de ikke klarer gi et godt tilbud til hele elevmassen!
Mamma1 Skrevet 9. september 2011 #31 Skrevet 9. september 2011 Nei, med tiden læreren får til å gjøre sånne ting, så er det dessverre umulig.
dvleos Skrevet 9. september 2011 #32 Skrevet 9. september 2011 Jeg har selv en bachrlorgrad, og har nå påbegynt en master. Ingen av gradene har ført til så mye hjemmearbeidende som min sønn hadde på ungdomsskolen. Og 40 timer i uken er da ikke all verden syns jeg. Det er åtte timer hver dag, en vanlig ungdomsskoledag er på 6 timer, pluss leksetiden som fort kan komme opp i et par timer hver ettermiddag 40 timer i seg selv er ikke så ille. Om de da kunne lagt opp til at vi slapp å jobbe ved siden av så hadde det vært helt supert, men sånn er det ikke å være student.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå