Gjest Gjest Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Hva er egentlig mye lekser? Ser ganske ofte at folk klager på at barna har så mye lekser nå. Ser også mange barn, hovedsaklig på ungdomsskolen klage på at de har så mye lekser. Det husker jeg selv de andre elevene gjorde da jeg gikk på ungdomsskolen. Selv så synes jeg ikke vi hadde så mye at det gjorde noe. Vet ikke om det kan ha noe med at jeg gjorde dem ganske fort og ble ferdig med alt på skolen så jeg ikke "merket" så mye til det. Så hva legger du i mye lekser? Synes du barna har for mye lekser nå i dag?
Maria M Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Syntes det blir mye lekser dersom du rett og slett ikke har tid til treningen eller et annet aktivitet pga leksene. Jeg syntest også at det var mye lekser på undomskolen. Ente derfor med å droppe treninger og andre aktiviteter Men jeg tror ikke barneskole- og videregående elever, har mye å klage på
Phaedra Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Her er det motsatt. Som regel gjør ungene ferdig leksene på skolen, med mindre de har en presentasjon eller noe slikt. Jeg har vært forundret over hvor lite lekser de har, i forhold til det jeg husker at jeg hadde. (Jeg husker i hvert fall at jeg måtte hjem og gjøre lekser før jeg dro ut med venner, eller at jeg måtte komme hjem tidlig og gjøre dem hvis jeg hadde vært ute.) Her er alltid svaret "er ferdig" hvis vi spør om lekser og etter skolen er ungdomsskoleeleven sammen med venner til h*n kommer hjem for å legge seg. Flere av prøvene deres har også vært med åpen bok (dette gjelder spesielt for språk), noe jeg aldri kan huske å ha hatt. Og karakterene reflekterer at h*n faktisk kan det som er kravene. Jeg kjenner forøvrig ingen som har ungdomsskoleelever og klager over mye lekser. Vi er alle skjønt enige om at vi mener at vi hadde mer
Jannu Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Her får de ukeslekser, og det syns jeg er kjekt. Hører om de som får lekser hver dag, som skal være klart dagen etter, og misunner de ikke. Så lenge han får leksene mandag, og de skal være ferdig til fredag har vi mulighet tilpasse leksetid etter "vår timeplan". Da blir det liksom ikke for mye heller. Samtidig lærer han at det ikke lønner seg utsette ting til siste liten
Maria M Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Her får de ukeslekser, og det syns jeg er kjekt. Hører om de som får lekser hver dag, som skal være klart dagen etter, og misunner de ikke. Så lenge han får leksene mandag, og de skal være ferdig til fredag har vi mulighet tilpasse leksetid etter "vår timeplan". Da blir det liksom ikke for mye heller. Samtidig lærer han at det ikke lønner seg utsette ting til siste liten Helt enig med ukelekser. Jeg hadde også ukelekser i en litedn periode, men så fant skolen ut at de ville gjøre det anderledes
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Jeg misliker ukelekser, de undergraver totalt meningen med lekser. Lekser bør holdes på et minimum, og bør uansett alltid bare være repetisjon av det de har gjort på skolen.
Celtic Heart Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Vi har en lærer til guttene nå som ikke er noen fan av lekser i det hele tatt. Her får de en ukeplan med ting de skal igjennom. Jobber de bra på skolen blir det ikke igjen noe å gjøre hjemme. Eldstemann hadde denne læreren i fjor også og han hadde med seg lekser hjem 2 ganger i hele fjor. Regner med at det blir mer lekser når de begynner på ungdomsskolen. For mye lekser synes jeg ungene har hvis de sitter mer enn 4 timer i uka, når de går over på ungdomsskolen. På barneskolen behøver de ikke ha lekser i 1 og 2 klasse. Resterende klasser ikke mer enn 2 timer.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Her er det altfor mye lekser. Og da snakker jeg om at de gjerne sitter 1 time hver dag med lekser fra 1.-3. klasse, og 1,5 time fra 4.-7. klasse. Mange ganger har de heller ikke fått gått gjennom fagstoffet på skolen, så det er vi som foreldre som må forklare for elevene. Og forklaringen i bøkene deres er ikke gode. Selv har jeg ikke noe problem med å forklare leksene for mine barn, men det er ikke jeg som er lærer!!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Her forventar læraren at eleven skal sitte max ein halv time pr fag dei har i lekser og har lagt opp vekeplanen med lekser i 3 fag pr dag. Blir dei tidligare ferdig er det sjølvsagt flott. Dette gjeld 6 klasse.
Jannu Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 (endret) Jeg misliker ukelekser, de undergraver totalt meningen med lekser. Lekser bør holdes på et minimum, og bør uansett alltid bare være repetisjon av det de har gjort på skolen. Det kommer vel an på hva man syns meningen med lekser er egentlig. Selv syns jeg det er kjekt at han får lekser, og at jeg ser hva de driver med på skolen, at han lærer seg å jobbe selvstendig og å planlegge slik at alt blir gjort til en frist. Jeg syns ikke skolen i Norge er bra nok, og etter min mening er det nødvendig med mer undervisning en det de får på skolen for at de skal ha et faglig godt utgangspunkt til senere utdanning (videregående, høgskole, universitet). Så lenge jeg ser bøkene og hva de driver med, kan jeg passe på å "fylle på" litt ekstra i samme tema i samme periode. Endret 7. september 2011 av Jannu 1
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 Det kommer vel an på hva man syns meningen med lekser er egentlig. Selv syns jeg det er kjekt at han får lekser, og at jeg ser hva de driver med på skolen, at han lærer seg å jobbe selvstendig og å planlegge slik at alt blir gjort til en frist. Jeg syns ikke skolen i Norge er bra nok, og etter min mening er det nødvendig med mer undervisning en det de får på skolen for at de skal ha et faglig godt utgangspunkt til senere utdanning (videregående, høgskole, universitet). Så lenge jeg ser bøkene og hva de driver med, kan jeg passe på å "fylle på" litt ekstra i samme tema i samme periode. Mi meining er at lekser skal være repitisjon og mengdetrening og for at vi foreldre skal kunne fylgje med på om barna får den undervisninga dei har krav på etter lova. 1
Gjest Spinell Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 For mye lekser synes jeg ungene har hvis de sitter mer enn 4 timer i uka, når de går over på ungdomsskolen. På barneskolen behøver de ikke ha lekser i 1 og 2 klasse. Resterende klasser ikke mer enn 2 timer. Mener du virkelig at mer enn én time lekselesing hver ettermiddag fra mandag til og med torsdag er for mye lekser for en ungdomsskoleelev? I mitt hode er det svært lite! Som både Jannu og gjesten er inne på; å følge med på hva barna lærer på skolen, samt repetisjon, mengdetrening, selvstendig arbeid og for egen del vil jeg også legge til forberedelser, er viktige funksjoner ved leksene. 1
Celtic Heart Skrevet 7. september 2011 #13 Skrevet 7. september 2011 Mener du virkelig at mer enn én time lekselesing hver ettermiddag fra mandag til og med torsdag er for mye lekser for en ungdomsskoleelev? I mitt hode er det svært lite! Som både Jannu og gjesten er inne på; å følge med på hva barna lærer på skolen, samt repetisjon, mengdetrening, selvstendig arbeid og for egen del vil jeg også legge til forberedelser, er viktige funksjoner ved leksene. Nå har ikke jeg noen erfaring med dagens ungdomsskole, da mine barn går på barneskolen enda. Men det er ikke så mange årene siden jeg gikk ut av ungdomsskolen ( 95 ), og det eneste av lekser jeg ikke fikk gjort på skolen var ukens 2 stiler i norsk og engelsk. Selv om guttene ikke har lekser har jeg full oversikt over hva de driver med på skolen. Jeg er ingen tilhenger av lekser, eller dagens skole i det fulle og det hele ( men det er en annen diskusjon), og det kommer jeg nok heller aldri til å bli. Hvordan det høres ut i ditt hode har ingenting med hva jeg mener eller ikke!
Maria M Skrevet 7. september 2011 #14 Skrevet 7. september 2011 Jeg gikk på vgs for ikke så lenge siden. Der hadde vi en kjemi lærer som ga oss lekser i ting vi ikke hadde gått igjennom i timen. Tanken var at vi selv skulle prøve oss frem. Så det ble til at jeg måtte sette av timevis på å bla frem og tilbake i bøkene....og lese på det selv :/ Huff....glad for at det er over nå :gjeiper:
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 Jeg syns i prinsippet at lekser er feil uansett. De har veldig liten verdi, de fører til veldig mange krangler i mange familier, og de bidrar ikke spesielt til å forberede barna til voksenlivet. Når lærerne først vil gi lekser bør det kun være repetisjon, evt lesing, og de bør være gitt fra dag til dag, de bør heller ikke ta for mye av barnas fritid.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #16 Skrevet 7. september 2011 Det skal være unødvendig for foreldre å få greie på om elevene får den lovpålagte undervisningen. Forøvrig skjønner jeg ikke hvordan du kan få greie på det gjennom å se på hvilke lekser de har..
Furstina Skrevet 8. september 2011 #17 Skrevet 8. september 2011 Jag tycker läxor har flera bra syften parallellt med inlärning av ämnen. Eleven får lära sig ansvar genom att få en uppgift, utföra den och leverera några dagar senare (för oss fredag-torsdag). Det ger eleven studierutin, att tänka på att öva läsning hemma. Alla har inte läsvana hemma och föräldrar som regelbundet läser. Det gör föräldrarna en insyn i vad de lär sig (när de är så små att föräldrarna behöver hjälpa) Det ger studierutin från tidig ålder som förhopppningsvis är bra för VGS och Universitetstudier också. I min sons skola har de hjälp av en speciallärare efter skoltid för de barn som behöver extra hjälp, kanske för att de inte har möjligheter hemma. Även på fritids/SFO har de möjlighet att göra läxor så allt behöver inte göras på kvällstid. I morse kom min son på att han glömt att göra ena läxan, så han skyndade sig upp och gjorde den före frukost. Det glädjer mig (för jag hade missat veckodagen) att han har så pass koll på veckodagar och att läxan ska lämnas in att han oombedd gör den. 2
dvleos Skrevet 8. september 2011 #18 Skrevet 8. september 2011 Hva er egentlig mye lekser? Ser ganske ofte at folk klager på at barna har så mye lekser nå. Ser også mange barn, hovedsaklig på ungdomsskolen klage på at de har så mye lekser. Det husker jeg selv de andre elevene gjorde da jeg gikk på ungdomsskolen. Selv så synes jeg ikke vi hadde så mye at det gjorde noe. Vet ikke om det kan ha noe med at jeg gjorde dem ganske fort og ble ferdig med alt på skolen så jeg ikke "merket" så mye til det. Så hva legger du i mye lekser? Synes du barna har for mye lekser nå i dag? Vel, de får merke hva mye lekser er om de begynner på høyere utdanning.. Nå har jeg startet på en bachelorgrad - noe som betyr MINST 40 timer studier i uken. Det er ganske mye. Problemet med ungdomsskolen og vgs som jeg ser er at det er et tonn med innleveringer og prøver hele tiden. Man må gjøre halvgode oppgaver, nipugge kvelden før prøver, etc. Det er ALT for mye av sånt. Hvordan skal man lære på den måten?
Kara W Skrevet 8. september 2011 #19 Skrevet 8. september 2011 Jeg mener at lekser har tre oppgaver: 1. repetere det har man har lært på skolen 2. forberede til neste time 3. gi gode studievaner og lære studieteknikk Alle tre er viktige når det kommer til videre utdanning. Hvor mye lekser som er riktig mengde har jeg ingen mening om enda. Jeg husker at vi klagde på leksene, men det tror jeg alle barn gjør uansett. Kan ikke egentlig huske at det var så alt for ille egentlig. Eneste var, som noen nevner over, at det blir utrolig mange prosjekter og prøver til tider som man aldri får tid til å gjøre skikkelig, fordi lærerne ikke er flinke til å planlegge seg imellom. Jeg er veldig for ukesplaner, for da kan man tilpasse leksemengden til sin egen timeplan, men husker at mange av foreldrene syntes det var en uting. 1
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #20 Skrevet 8. september 2011 Det et vel empirisk bevist at lekser har liten, eller ingen, funksjon. Lekseplaner er for de sterke elevene, de svake blir sjokkert over mengden på lekser, de klarer ikke fordele alt utover uken og leksene har mistet den lille funksjonen de faktisk hadde. En lekseplan er også nesten umulig å lage, om den skal lages slik at leksene følger undervisningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå