Gå til innhold

Livredd for å fly! Hjelp noen!


bebisss

Anbefalte innlegg

Istedet for å tenke på statistikken, så burde få kunnskap om hvordan fly fungerer. Jeg leste en gang en sak (husker selvsagt ikke hvor) om at det f.eks er fysisk umulig at flyet kan "velte"/snurre rundt, jeg leste om hvor langt et fly faktisk kan fly uten motorkraft osv osv. Slike ting hjalp meg til å bli litt mindre redd. Da skjønner du litt mer av hvorfor det er så liten sjans for at det skal skje noe.

Skjønner forøvrig det der med klastrofobifølelsen, men hvis du får deg litt kunnskaper om fly så vil du kanskje ikke være så redd for det, og da kan det være lettere å distansere seg og prøve å avlede seg selv med noe annet når du sitter der. Propp ipoden fullt av noe du kan glede deg til å høre på, les en bok du elsker osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg har fått vite mye om flyet og at flyet kan sveve ganske langt uten motor, og de har flere ekstra motorer i tilfelle den ene streiker. Men for en som har flyskrekk så er det veldig vanskelig å se utenfor sin egen boble om dere skjønner.

Har fått forklart av flymekanikere også hvordan flyet fungerer og de prøvde virkelig å fortelle meg hvordan ting var og hvor trygt det var osv, men som flere sier her inne så KAN det skjer, det er jo en mulighet, det har skjedd før, så hvorfor ikke på flyet jeg sitter i, bare se de som døde i flystyrten fra brasil, air france, de tenkte sikkert det samme som meg, sikkert flere på det flyet som hadde flyskrekk og fikk fortalt " det er like stor sjangse som å vinne i lotto, om ikke mindre" og flere statistikker, men nettopp deres fly styrtet!! ingen overlevde....

Slik tenker jeg å, det kan jo skje... Jeg husker da jeg var liten så likte jeg å fly, synes det var morro, men så hørte meg min mor sa diskret til min far at hun var redd for at det skulle styrte, hun likte ikke fly, hun prøvde og si det lavt så vi ikke skulle høre det, men jeg hadde jo parabol ører og hørte dette, etter det har jeg vært livredd! For om mamma er redd da ligger det jo noe i det tenkte jeg da som 8åring, har ikke sluppet den frykten enda :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å tenke på statistikken, så burde få kunnskap om hvordan fly fungerer. Jeg leste en gang en sak (husker selvsagt ikke hvor) om at det f.eks er fysisk umulig at flyet kan "velte"/snurre rundt, jeg leste om hvor langt et fly faktisk kan fly uten motorkraft osv osv. Slike ting hjalp meg til å bli litt mindre redd. Da skjønner du litt mer av hvorfor det er så liten sjans for at det skal skje noe.

Skjønner forøvrig det der med klastrofobifølelsen, men hvis du får deg litt kunnskaper om fly så vil du kanskje ikke være så redd for det, og da kan det være lettere å distansere seg og prøve å avlede seg selv med noe annet når du sitter der. Propp ipoden fullt av noe du kan glede deg til å høre på, les en bok du elsker osv!

He he, lese en bok? Hvordan skal man klare å konsentrere seg om å lese i en bok, når man sitter der helt stiv av angst?

Kunnskaper om fly er sikkert vel og bra. Men det kan likevel ikke bortforklare det faktum at alvorlige flyulykker har skjedd opptil flere ganger de siste årene. Jeg vet også at det er veldig vanlig at det skjer mindre hendelser i flyene som aldri kommer ut i offentligheten.

Men jeg har løst flyskrekkproblemet på denne måten: Jeg flyr ikke lengre! Man kan komme seg rundt på andre måter enn med fly. Bil, båt eller tog er noen eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det var da voldsomt til råd i denne tråden. Flyskrekk er en irrasjonell angst - man kan ikke forklare den bort med all slags logiske forklaringer. Det man kan gjøre er å lære seg å leve med flyskrekken.

Mange som har hatt god hjelp av flyskrekkurs og jeg anbefaler deg virkelig dette. For meg som elsker å fly er det vanskelig å forstå angsten - men JA jeg forstår at dette er mye mer enn en liten "tenk hvis vi styrter".

Icelandair er forøvrig et fantastisk flyselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER irrasjonelt, og derfor hjelper det kanskje med en irrasjonell trøst også. Den har iallefall hjulpet meg en god del.

Jeg hadde flyskrekk før, helt inntil jeg fikk en kjæreste som var overmåte flyinteressert. Bare det i seg selv hjalp jo med tanke på hva som er mulig og ikke, der oppe i luften.

Han hadde en drøm om at når vi var ute og fløy, så håpet han på at begge pilotene ville få hjerteattak, sånn at HAN måtte ved hjelp av samtale med tårnet, ta flyet til nærmeste flyplass.

Og bli DEN store helten!

Hver gang jeg er ute og flyr nå, så er jeg sjeleglad for at det er profesjonelle folk som styrer flyet, og ikke ekskjæresten. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Ja jeg vet det skjer flere bilulykker enn flyulykker, det eneste er at i en bil så befinner jeg meg på bakken, og jeg har en sjangse for å overleve, mens i ett fly er sjangsen lik NULL om man krasjer.

Hver en lille turbulens så blir jeg helt stiv, jeg vet at turbulens ikke er farlig, men jeg blir livredd alikevell. Jeg skal fly med icelandair, valget er enkelt og greit at det flyselskapet har de beste pilotene i verden ( hørte jeg rykter om) og da vil jeg satse på det!

Jeg har høydeskrekk, og jeg vet jeg ikke vil overleve flystyrt, og jeg tenker på hvordan panikken i flyet vil være om det styrter...

Skjønner så alt for godt hvordan du har det! Jeg er drittlei av å høre hvor mye større sjanse det er for å dø i trafikken. For meg føles det enten som om folk tror jeg er dum fordi jeg ikke vet det, eller så er de bare slemme og vil gjøre meg redd for å kjøre bil også! Selvsagt kan man dø i trafikken, selvsagt kan man skli på isen og dø, selvsagt kan man sette et kyllingbein i halsen og dø. For meg handler det om kontroll. Når jeg kjører bil har jeg selv kontrollen, jeg sitter aldri på med folk jeg ikke stoler på, i tillegg kan jeg se veien og se om de kjører forsvarlig. Jeg kan ikke fly! Jeg aner ikke hvilke lyder som skal være der eller ikke. Jeg ser ikke "veien" foran meg og jeg kjenner ikke kapteinen og besetningen! I tillegg har man null mulighet til å komme seg ut av flyet, tar man tog eller kjører bil kan man tross alt gå av om man føler seg utrygg, på fly er man nødt til å sitte pent og pyntelig i setet hele turen uten mulighet for å trykke på stoppknappen. Noen ganger har jeg vært så redd at hadde jeg hatt en fallskjerm der hadde jeg hoppet ut av flyet på et blunk!

Jeg har gitt opp å prøve å forklare folk som åpenbart ikke har forståelse for hvordan det er å ha flyskrekk hvorfor jeg har det, jeg har venner som ler av meg, noe som kan være sykt provoserende. Jeg ha forståelse for at man kan være mørkredd, ha klaustrofobi, være redd for edderkopper og småkryp, har tannlegeskrekk ++++ selv om ikke jeg selv er redd for noen av disse tingene og jeg prøver i hvert fall ikke å bagatelisere det.

Har noen tips som hjelper meg litt:

Drikk et glass vin eller to før avgang (ja, vet at mange fraråder det, men for meg virker det beroligende).

Jeg er spesielt redd ved avgang, en gang drakk jeg en flaske vann rett før jeg gikk ombord noe som resulterte i at jeg måtte helt ekstremt på do. Jeg klarte nesten ikke tenke på at jeg var redd fordi jeg bare ville gå på do!Hehe, litt risikabelt tips siden man av og til blir sittende en stund i flyet før man letter, men funket som faen den gangen!

Snakk med flyvertinnene

Les boken "Hvorfor fly flyr", den skal forklare hvordan fly fungerer på en lett måte. Har ikke fått lest den selv, men tror det kan hjelpe å skjønne seg litt mer på flyet.

Hvis du reiser med noen kan du ha med en quizbok og be dem stille deg spørsmål, spesielt når det er mye turbulens. Selv om jeg fremdeles er livredd merker jeg at en brøkdel av hjernen min fokuserer på noe annet og det er godt!

Jeg forteller alltid mine nærmeste at jeg er glad i dem før jeg reiser med fly. For noen virker dette veldig teit, men hvis noe skulle skje har man i det minste hatt en fin "siste samtale". Dette hjelper selvsagt ikke på flyskrekken, men siden jeg "vet at jeg skal dø" hver gang jeg tar fly føles det godt å ikke ha noe usagt.

Oj, dette ble et langt innlegg! Hehe, spørs om du gidder å lese det:p

Uansett, god tur! Det kommer til å gå kjempebra og husk hvor godt det er når man endelig har landet! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang jeg flyr så leser jeg sikkerhets brosjyren, har lest den mange ganger og kan den utenatt, men alikevell tenker jeg " den gangen jeg ikke leser brosjyren vil noe skje"...

Tenkte at jeg skulle fortelle deg at akkurat det er du ikke alene om, bare at jeg har min egen versjon, da... Jeg leser ikke sikkerhetsbrosjyren, men følger veldig nøye med når flyvertinnen/verten går gjennom sikkerhetsrutinene. Også leser, og staver jeg (følger hver en strek med blikket) ordene som står på stolsetet foran meg. Og gjør jeg det ikke, eventuelt ikke nøye nok, så er det den gangen flyet krasjer. Fordi det har gått bra de andre gangene hvor jeg gjorde det. Oj, nå følte jeg meg rasjonell, gitt....

Nesten litt skremmende hvor like vi er i tankegangen vi som har flyskrekk... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Langt oppi lufta, om du krasjer i vann eller på land så er det som å treffe en betongblokk, sjansen er ufattelig liten! I mitt hode så er sjangsen lik null, jeg har flyskrekk og da er det ingen vei ut om noe først skjer.... det er slitsomt det der....

Det stemmer faktisk ikke. Det er 24% sjanse for å overleve en flyulykke. Ved nødlandinger er det enda større overlevelsessjanse. I tillegg skjer de fleste ulykker i land hvor det er svært få retningslinjer mtp vedlikehold, som Kongo, Russland osv. I enkelte av de landene er det også lett å kjøpe seg et flysertifikat. Disse flyselskapene får ikke lov til å fly i Europa.

Du er tryggest i nærheten av en nødutgang eller ev ved midtgangen. Du bør alltid telle antall seter frem til nødutgangen, slik at du vet hvordan du skal føle deg frem i tilfelle det blir mørkt ved et kræsj.

Ikke ta tabletter eller drikk deg full, du bør være oppegående nok til å komme deg ut ved en evakuering.

Ved å vite hva du skal gjøre ved en nødlanding eller kræsjlanding, øker du din mulighet til å overleve.

Det aller viktigste er å ha på setebelte under hele flighten. Du kan bli skadet under kraftig turbulens, men bare fordi du blir kastet rundt. Flyene er bygget for å tåle kraftig turbulens, ikke for finvær.

Hilsen ei som tidligere hadde angst for å fly, nå gift med en flyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her, er det større fare for en bilulykke enn en flyulykke, og enda mindre ulykker der nordmenn er innblandet! Ikke la skrekken din ødelegge ferien med familie!

Snakk med flyvertinnene på forhånd og spør om de har noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...