Gå til innhold

Livredd for å fly! Hjelp noen!


bebisss

Anbefalte innlegg

Ja da trenger jeg VIRKELIG panisk noen trøsteord fra di som ikke er redd for å fly!

Jeg skal snart om noen uker fly, skal på ferie til mine slektninger som jeg selvfølgelig gleder meg til å se, men hele flyturen jeg skal igjennom setter en STOR demper på gleden :sukk:

Jeg bestilte flybiletter og vurderte å trekke meg fordi jeg kjente klumpen i magen. men nå er biletten bestilt og det er null vei tilbake..

Jeg er livredd for at flyet styrter, jeg må normalt ta sovetabletter og valium før jeg går ombord, men nå flyr jeg alene og jeg kan ikke sitte der nerdopa alene :snurt:

Har helt vondt i magen jeg nå... Noen som vær så snill kan si noe trøstende :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flydd ca. 50 ganger i mitt liv, og det har aldri skjedd noe skremmende. Det værste som har skjedd er litt turbulens eller dotter i ørene. Det er mye større sjanse for å dø i bilulykke enn i fly :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Allen Carr - Endelig glad i å fly! Leste denne tre ganger og kom over flyskrekken min. Tar den fortsatt med på flyreiser som et "oppslagsverk" om jeg plutselig tenker at vingen skal knekke, motoren skal falle av, piloten er full osv..

Etter dette har jeg reist alene rundt i Europa og helt til India faktisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på flyskrekk-kurs. Ellers må du lære degå stole på andre.

Hvilketflyselskap skal du fly med? Og hva slags type flyvemaskin? Til hvilke land?

Og, om en nødsituasjon skulle oppstå, vil du da være neddopet? Ha i bakhodet at det nesten ikke finnes ulykker med fly der nesten alle ikke overlever. Det dummeste du kan gjøre er å dope deg.

Forøvrig, det er flere ganger større sjanse for å vinne førstepremien i lotto enn å dø i ett fly.

Ha også i bakhodet at Boeing 777 (verdens største to motors passasjerfly) aldri har vært involvert i en dødsulykke . INGEN ev de nesten 1000 B777 som finnes, og som har vært på vingene siden 1994 (17 år), har vært innblandet i en dødsulykke. Hvor mange typer biltyper finner du som ikke har vært inblandet i en dødsulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg føler virkelig med deg.Har selv ekstrem flyskrekk så jeg skjønner godt hvordan du har det.

Prøv å få et sete langt framme, det synes jeg hjelper. Sitt ytterst slik at du ikke føler deg innestengt. Gi beskjed til kabinpersonalet når du går ombord hvordan du har det. De vil som regel komme bort og høre hvordan du har det underveis. Ikke drikk alkohol før avgang eller under reisen, angsten kan blir veldig forsterka av det. Hold deg unna te og kaffi pga koffeinet. Drikk vann. Når du anspenner deg vil ting føles mye verre, prøv og puste rolig inn og ut, trekk pusten rolig ned i magen hvis du klarer det. Jeg har fått av legen min Vival 5 mg som jeg kun bruker når jeg reiser. Den tar jeg ca 1 time før avgang slik at den får virke.

Husk at alle reagerer forskjellig på slike medikamenter så en må alltid avtale med legen hvilken type medisin en kan ta og dosen.

Angsten forsvinner ikke helt for meg men hjelper godt. Tror nok for de fleste, uten at de tør innrømme det, føler litt at det er litt ubekvemt og dingle der oppe i lufta. Bare se på hvor ivrige alle er etter og komme ut.

Du klarer dette fint det er jeg helt sikker på. Har selv nylig vært i Hellas på en 4 timers reis og det gikk kjempebra denne gangen for meg. Var faktisk litt stolt da jeg landa. Spiste t.o.m lunsjen vi fikk noe jeg normalt aldri gjorde før. Viktig å få i seg litt mat før turen også. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Kjæresten min har også flyskrekk, og jeg er ikke kjempeglad i å fly jeg heller, men nå er det jo sånn at fly ofte er den raskeste veien fra A til B :)

Jeg fikk høre en gang at det er flere mennesker som blir drept av esler hvert år enn som dør i en flystyrt (dette har jeg jo ingen dokumentasjon på, men jeg tror det ligger noe i det. At det finnes langt mer hverdagslige ting som er farligere enn å fly). Og fly er på mange måter det tryggeste transportmiddelet du kan reise med!

Noe som kan hjelpe, er å være åpen om at du har flyskrekk og si ifra til personalet om bord! Da kan du kanskje få en omvisning i cockpit (ifølge en nabo som jobber i flyselskap) og informasjon om hva som skjer under en flyvning, og de vil holde et ekstra øye med deg under flyturen for å sørge for at du har det bra :) Det kan også hjelpe å sitte lenger frem i flyet, der det er mindre støy og risting.

Andre tips er at du prøver å få nok søvn dagen før flyvningen, ha god tid og ikke stresse, kle deg i noe løst og behagelig. For meg hjelper det å ha noe å holde på med under flyreisen som retter konsentrasjonen mot noe annet - løse kryssord, lese et blad, e.l. Fokuser på at du gleder deg til å se familien din igjen, ikke på selve flyturen.

Dette kommer til å gå så fint :):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ekstrem flyskrekk. Og hver gang dette kommer opp som tema, blir jeg tutet ørene fulle med statisikker som "at det er mye større sjangse for å dø i en bilulykke" eller at "det er svært få sjangser for at noe alvorlig skal skje på en flytur". Jadda, jeg vet det. Men jeg er livredd likevel. Det er tross alt ikke naturlig for oss mennesker å befnne oss ca. 10000 m oppe i luften. Og selv om flyulykker skjer svært sjeldent, så skjer det jo i blandt. Da kan det like gjerne skje på min flyreise, som på alle andres. Sjangsen er liten, men det er en potensiell mulighet. Og når det først skjer en flyulykke, blir omfanget enormt. Så mange som 150-300 menneskeliv kan gå tapt. Bilulykker er så mangt, og alle bilulykker ender ikke nødvendigvis i døden. I en flystyrt, er man så godt som sjangseløs.

Når jeg flyr, er jeg farlig nær panikk pga. høyden, og klaustrofobien tar nesten livet av meg. I et fly føler jeg at jeg mister all kontroll, og at mitt liv ligger i andres hender.

Dette var vel ingen trøst for deg, ts. Men jeg ville bare prøve å forklare hvordan flyskrekk kan oppleves, og at oppramsing av statistikk ikke nødvendigvis er til hjelp for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

pust rolig ts! det er virkelig ikke skummelt å fly! når vi en sjelden gang hører om flyulykker, så er det aldri sas, norwegians eller noen av disse store selskapene som vi har her i norge! bare tenk på hvor mange hundre avganger som går hver eneste dag!!! det går jo alltid bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper deg gjerne ikke i det hele tatt, men den siste flyturen jeg var på (hvor det kun var jeg og et lite spedbarn som sto for underholdningen (les: hylingen)), var min eneste trøst at jeg nok ville hyperventilere og besvime innen flyet traff bakken.

Og som andre her sier: statistikker hjelper ikke en dott på en som er livredd. Neida, skjer ikke mange flyulykker som involverer dødsfall, men siden de skjer så sjelden: hvorfor ikke på den turen du befinner deg på?

Jeg har også blitt tilbydd av flyvertinnene å sitte langt fremme i flyet, men har for meg at det er større overlevelsessjanse om man sitter lengre bak. Tenker som så at fronten gjerne treffer bakken først.

Hvilket fly skal du reise med da? Min erfaring er at småfly (ala Wideroe sine små propellfly) er verre for meg som har flyskrekk enn de store Boeing-flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hør på tipsene her.

Er du redd når du skal ut og sitte i bil? Nei? Hvorfor ikke? Det er farligere og større sjangse for ulykke med bil enn med fly.

En ting til : hvis et fly faktisk styrter så har man størst sjangse for å overleve hvis man sitter på de siste 2-3 radene har jeg fått opplyst av en i familien som jobber med dette.

Jeg er ikke redd for å fly, men velger alltid sete bakerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt flyskrekk før, men jeg har blitt betraktelig bedre i det siste :) For meg så har det hjulpet å tenke over dette:

Tenk over hvor mange fly som lander og letter hver dag, overalt i verden.

Tenk så på hvor ofte du hører om flyulykker. De gangene du leser om flyrelaterte hendelser, så handler det ofte om motorstopp, lynnedslag, røyk i kabinen, osv. Tenk så over hvor mange av disse flyene som faktisk styrtet. Det er ikke mange. De har greid å lande til tross for disse hendelsene. Tenk igjen på hvor sjelden du faktisk hører om dette i forhold til hvor stor flytrafikken på verdensbasis er.

Tenk på hvor sjelden en alvorlig flyulykke skjer. Tenk iallefall på hvor sjelden en flyulykke i Europa skjer.

Tenk så på hvor ofte du leser om bilulykker. Jeg overdriver ikke når jeg sier at det skjer minst én alvorlig ulykke hver dag, og det er bare på norske veier. Men er du like redd for å kjøre bil?

Tenk på alle cabin crew-ansatte og piloter som jobber frivillig i disse flymaskinene. Ville de gjort det om det var farlig?

Jeg vet godt hvor lett det er å la de irrasjonelle tankene ta overhånd, men prøv å lytt til den fornuftige delen av deg! :) Og det her er kanskje ikke det du vil høre, men tenk på at beroligende midler og alkohol faktisk sløver deg, så hvis det skulle skje en nødsituasjon, så er du ikke helt skjerpet. Håper du overvinner flyskrekken din! Husk at det finnes egne flyskrekkurs man kan melde seg på, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk alle sammen!

Ja jeg vet det skjer flere bilulykker enn flyulykker, det eneste er at i en bil så befinner jeg meg på bakken, og jeg har en sjangse for å overleve, mens i ett fly er sjangsen lik NULL om man krasjer.

Jeg snakket med to piloter ang flyskrekken min, og de sa at de ville følt seg tryggere i ett fly uten pilotene, som regel er flystyrt pilotene sin feil. Og de fortalte meg om alle reserveløsningene og at det er 5 menn som dobbeltsjekker hverandre på hver en minste skrue som blir skrudd inn i flyet, men ALIKEVELL jeg klarer ikke slippe skrekken, jeg snakket med legen min om dette å han begynte å le av meg fordi jeg var jo helt panisk!

Hver en lille turbulens så blir jeg helt stiv, jeg vet at turbulens ikke er farlig, men jeg blir livredd alikevell. Jeg skal fly med icelandair, valget er enkelt og greit at det flyselskapet har de beste pilotene i verden ( hørte jeg rykter om) og da vil jeg satse på det!

Jeg har høydeskrekk, og jeg vet jeg ikke vil overleve flystyrt, og jeg tenker på hvordan panikken i flyet vil være om det styrter...

Hver gang jeg flyr så leser jeg sikkerhets brosjyren, har lest den mange ganger og kan den utenatt, men alikevell tenker jeg " den gangen jeg ikke leser brosjyren vil noe skje"...

Føler meg helt syk i hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Ja jeg vet det skjer flere bilulykker enn flyulykker, det eneste er at i en bil så befinner jeg meg på bakken, og jeg har en sjangse for å overleve, mens i ett fly er sjangsen lik NULL om man krasjer.

Mer feil kan du knapt ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Langt oppi lufta, om du krasjer i vann eller på land så er det som å treffe en betongblokk, sjansen er ufattelig liten! I mitt hode så er sjangsen lik null, jeg har flyskrekk og da er det ingen vei ut om noe først skjer.... det er slitsomt det der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Langt oppi lufta, om du krasjer i vann eller på land så er det som å treffe en betongblokk, sjansen er ufattelig liten! I mitt hode så er sjangsen lik null, jeg har flyskrekk og da er det ingen vei ut om noe først skjer.... det er slitsomt det der....

Hva med å heller se på virkeligheten enn å se på det som er inni ditt eget hode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...