Gå til innhold

hjelper antidep eller angstmedisiner mot stress og anspenthet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Ble litt inspirert av en annen tråd her hvor det blir spurt om hvilke erfaringer man har med antidep og angstmedisiner.

Jeg plages veldig med å være stresset og bli anspent i sosiale situasjoner og ellers mange situasjoner (tenker spesielt i jobb), noe som gjør at etterhvert så går jeg på en "smell" og kroppen forteller at jeg må ta det med ro. Som igjen gjør at jeg blir sykemeldt, fordi jeg rett og slett er utslitt. Kan slike medisiner funke på en måte sånn at man slapper mer av, siden det er i sosiale situasjoner (angst?) det blir sånn.

Jeg har mange år bak meg med angst og har greid og mestre det og nå er det dette som er blitt mitt største problem.

Siden jeg er sykemeldt nå pga dette så har jeg en dialog med legen om hvordan vi skal gjøre det videre og vi pratet litt om slike medisiner.

Så jeg er litt nysgjerrig på om slike medisiner kan funke på den måten jeg er ute etter her?

Legen mente jeg ikke skulle begynne på angstmedisiner, da det er veldig avhengighetsdannende og jeg har alltid takket nei til slike medisiner pga dette. Men jeg vurderer mere og mere og prøve noe, fordi jeg plages såppas med dette at det hemmer meg såppas i hverdagen.

Jeg har også lyst til å prøve akupunktur, da jeg har hørt det kan hjelpe på stress. Noen som har erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antidep gjorde at jeg følte meg ganske...likegyldig til det meste. Så for meg er det bedre med litt angst. Men er det veldig ille for deg, så vil det nok være en hjelp i det. Angstdempende virker veldig bra, men man blir avhengig, så det er ikke noe man bør bruke hver dag i en lang periode.

Men disse medisinene vil bare hjelpe på symptomene, ikke årsakene. Jeg vil heller anbefale at du prøver psykolog, psykomotorisk fysioterapi og akupunktur. Jeg har ikke erfaring med akupunktur mot stress, men jeg har brukt det mot andre ting, og det fungerer, men det tar lenger tid enn det piller gjør, siden akupunktur er en måte å få kroppen til å hjelpe seg selv på. Etter min mening er det likevel bedre enn piller, selv om det tar lenger tid.

Du bør også prøve å bli obs på hvilke teknikker som kan hjelpe deg å stresse ned. Måten du puster på er blant annet viktig. For meg hjelper det å synge, trene, danse... Ting som gjør at man må puste ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antidep gjorde at jeg følte meg ganske...likegyldig til det meste. Så for meg er det bedre med litt angst. Men er det veldig ille for deg, så vil det nok være en hjelp i det. Angstdempende virker veldig bra, men man blir avhengig, så det er ikke noe man bør bruke hver dag i en lang periode.

Men disse medisinene vil bare hjelpe på symptomene, ikke årsakene. Jeg vil heller anbefale at du prøver psykolog, psykomotorisk fysioterapi og akupunktur. Jeg har ikke erfaring med akupunktur mot stress, men jeg har brukt det mot andre ting, og det fungerer, men det tar lenger tid enn det piller gjør, siden akupunktur er en måte å få kroppen til å hjelpe seg selv på. Etter min mening er det likevel bedre enn piller, selv om det tar lenger tid.

Du bør også prøve å bli obs på hvilke teknikker som kan hjelpe deg å stresse ned. Måten du puster på er blant annet viktig. For meg hjelper det å synge, trene, danse... Ting som gjør at man må puste ordentlig.

Jeg går til psykolog, men det hjelper ikke akkurat mot stresset og anspentheten jeg har i hverdagen. Jeg legger så vidt merke til det selv en gang, det er liksom blitt så vanlig at jeg ikke tenker over det før kroppen blir utslitt til slutt. Så det er ikke det at jeg plages med angsten i noe stor grad, det bare er sånn alikevell.

Har hørt mye om psykomotorisk fysioterapi og det er blitt nevnt og jeg håper det kan være noe jeg skal prøve, det samme med akupunktur.

Jeg har også prøvd og trene i en periode, men det gjør det værre siden jeg plages med overfladisk pust og ikke får til å trekke ned godt nok i lungene så jeg blir svimmel og puster bare mere overfladisk. Utorlig slitsomt..skulle ønske det var en enkel løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...