Gå til innhold

Antidepressiver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge ligg på europatoppen i bruk av anti depressiva.rart i verdens rikeste land.

Itysklan bruker de før johannesurt for depressjon.MANGE forskningresultater viser at du får like god virkning,men bruk sterk nok dose,300mg 3 gng til dagen.Bruker også 5HTP et naturligt stoff som får kroppen selv til å øke serontonin i kroppen,

har selv brukt cipralex,alldri mer,

Hei! :)

Jeg har selv brukt Johannesurt før (men i mindre dose da), kan kanskje være verdt å prøves. Den er reseptfri, ikke sant? Kan du utdype hvorfor det ikke fungerte med Cipralex?

For meg er det verdifullt å få høre begge sider av saken, er jo sikkert mange det ikke fungerte med antidep. for også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du

Anbefaller deg ikke å begynne på antidepressiver.

Jeg har gått på det selv i 2 år og jeg kan fortelle deg at jeg ble helt følelsesløs og kunne verken kjenne glede, eller gråte når jeg følte for det.Jeg følte meg død innvendig, og jeg brydde meg ikke om noe som helst.

Det var mildt sagt helt jæ**** å både gå på de, og å slutte med antidepressiva.

Når jeg sluttet fikk jeg meg et enormt tilbakefall, og her sitter jeg uten jobb og uten energi til å ville gjøre noe som helst med livet mitt.Nå sitter jeg her som ett nervevrak, og kommer meg ikke videre i livet.

Vær så snill, jeg sier deg, prøv å gjør hva som helst uten å begynne på antideppressiva, det er ikke bra for deg eller andre i det hele tatt.

Jeg ønsker deg masse lykke til, og jeg håper virkelig at det ordner seg for deg.

Jeg gikk på cipralex i et år og ble også "følelsesløs" av dem. Men så byttet jeg til venlafaxin (effexor) og har ikke merket noen forandring i følelsene mine :D Har faktisk ingen bivirkninger, og er veldig glad for det :) :) :)

Har fått et nytt liv rett og slett. Hvilke antidepressiva gikk du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt positive efaringer! Har gått på antidepressiva i ett år nå. Jeg var svært følelsløs når jeg var deprimert (annet enn å være deppa), og hadde mye angst. Nå går jeg på minstedosen av Zoloft, og det er en helt annen verden. Jeg ler mye, føler glede, men også sorg og alle andre aspekter av følelseslivet. Føler meg altså helt normal! Angsten er mye mindre, jeg tar ikke ting så seriøst lengre (før var alt dødsseriøst for meg, hadde angst for alt).

Bivirkningene jeg har er generell slapphet i perioder, og at jeg sover mer enn før (greit, siden jeg hadde søvnproblemer før). Det utgjør ingen store problemer for meg, bortsett fra at jeg ofte ikke orker så mye som andre.

Samme her, ble følelsesløs og nummen liksom da jeg var deprimert. Klarte hverken å føle glede eller sorg. Antidepressiva var redningen min :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her inne sier de har hatt god nytte av antidep., så nå føler jeg meg ganske sikker på at det kan være verdt å prøve. Skal til legen i morgen, så da blir det vel å ta steget. Fortell gjerne mer om deres erfaringer :)

I dag har jeg forresten følt meg litt bedre. Vært på koselig lunsj med venninner, og litt shopping. Humøret var bra, og på slike dager tenker jeg at "nå går det fremover igjen", og kanskje jeg ikke trenger antidep. likevel. Men det gjør jeg nok, siden 60 % av dagene er triste og vanskelige... Hva tror dere? Man trenger jo ikke være alvorlig nedstemt hele tiden for å ha nytte av antidep.?

En ting er sikkert, jeg er nødt til å få bukt med søvnproblemene! Har ikke lyst til å fortsette med Tolvon (som gjør meg slapp og gir vektøkning) og Rivotril. Håper antidep. kan hjelpe mot søvn også.

Ellers må jeg si det er utrolig godt å få diskutere slikt som dette på forumet! Godt å høre andres erfaringer. I tillegg må jeg si at hos min fastlege er alt veldig kjapt gjort, 5 minutter og timen er ferdig, og har en følelse av at hun ikke alltid har tid til å høre på hva jeg sier, men ønsker å ta raskeste løsning.... Så det er greit å skaffe seg litt kunnskap på egen hånd også.

Hilsen TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt antas antidepressiva å være mest effektivt for de med dype depresjoner, og psykolog (eventuelt andre former for terapi) anbefales ved lette til moderate depresjoner.

Men om du allerede har forsøkt psykolog, og coach, og fortsatt føler du trenger noe ekstra, så kan det jo være greit å forsøke antidep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt antas antidepressiva å være mest effektivt for de med dype depresjoner, og psykolog (eventuelt andre former for terapi) anbefales ved lette til moderate depresjoner.

Men om du allerede har forsøkt psykolog, og coach, og fortsatt føler du trenger noe ekstra, så kan det jo være greit å forsøke antidep.

takk skal du ha, det har du jo helt rett i :)

Jeg har vært i tvil om hvilken kategori jeg hører inn under. Men så er det jo slik at jeg har fått søvnproblemer - og det kommer av depresjon i 80 % av tilfellene, har jeg lest. Så det må vel bety at jeg er såpass deprimert at jeg får problemer, eller.... vanskelig å vite, men håper og satser på at jeg får god oppfølging, og at legen finner de rette medikamentene ganske raskt. Jeg vil så gjerne raskt tilbake i jobb og til mitt "gamle" liv der jeg kunne trene, feste og ha mer energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg gikk på zoloft i mange år. Vet ikke helt hva jeg skal si om det.Jeg gikk til psykolog samtidig hvor jeg fikk veldig mye god hjelp. Jeg følte meg veldig følelsesløs husker jeg. Og så plagdes jeg med noen bivirkninger slik som elektriske støt i hodet (får ikke til å forklare det på noen annen måte) og voldsom nattesvette. Svetta så mye at jeg ofte måtte stå opp å skifte sengeklær,ta meg en kjapp dusj,skifte nattøy. Disse bivirkningene ble verre da jeg trappet ned og skulle slutte.

De hjalp meg nok en god del i forbindelse med tvangstanker som jeg slet mye med men hadde jeg visst det skulle bli så slitsomt med de bivirkningene så hadde jeg droppet det tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk på zoloft i mange år. Vet ikke helt hva jeg skal si om det.Jeg gikk til psykolog samtidig hvor jeg fikk veldig mye god hjelp. Jeg følte meg veldig følelsesløs husker jeg. Og så plagdes jeg med noen bivirkninger slik som elektriske støt i hodet (får ikke til å forklare det på noen annen måte) og voldsom nattesvette. Svetta så mye at jeg ofte måtte stå opp å skifte sengeklær,ta meg en kjapp dusj,skifte nattøy. Disse bivirkningene ble verre da jeg trappet ned og skulle slutte.

De hjalp meg nok en god del i forbindelse med tvangstanker som jeg slet mye med men hadde jeg visst det skulle bli så slitsomt med de bivirkningene så hadde jeg droppet det tror jeg.

Uffda, det hørtes ikke greit ut... Veldig fint å høre om deres erfaringer.

Var hos legen i dag, og resultatet ble at jeg fikk resept på Seroquel / quetiapin. Lagde en egen tråd om dette, i håp om å høre fra noen som kjenner til dette legemiddelet. Anyone?

Legen nevnte også Cipralex (men sa at det ikke var søvndyssende), samt Remeron (men som Tolvon er det visstnok kjent for at det KAN gi vektøkning, så det ønsket jeg ikke).

Får vel ta Seroquel en stund, og se hvordan det fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Cipralex. Jeg hadde fordommer mot slike medisiner, med det resultatet at jeg gikk i 10 år med ubehandlet depresjon.

Jeg er kvitt depresjonen, har fått masse energi, jeg føler ingen uro lenger, jeg skjønner rett og slett hvordan folk klarer å holde ut dette "forferdelige livet", noen jeg ikke for mitt bare liv klarte å skjønne tidligere. Jeg og legen min skrev ned alle symptomene mine, og når jeg leser den lista i dag klarer jeg nesten ikke å tro at det var jeg som hadde det slik. Det virker helt fjernt nå.

Jeg var tilsynelatende helt normalt fungerende, men jeg hadde et alvorlig tungsinn. Vendepunktet kom en dag da jeg var på butikken for å kjøpe litermål, og heller gikk for å kjøpe meg et tau. Dagen etter bestilte jeg time hos legen, og det er det beste jeg noensinne har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Cipralex. Jeg hadde fordommer mot slike medisiner, med det resultatet at jeg gikk i 10 år med ubehandlet depresjon.

Jeg er kvitt depresjonen, har fått masse energi, jeg føler ingen uro lenger, jeg skjønner rett og slett hvordan folk klarer å holde ut dette "forferdelige livet", noen jeg ikke for mitt bare liv klarte å skjønne tidligere. Jeg og legen min skrev ned alle symptomene mine, og når jeg leser den lista i dag klarer jeg nesten ikke å tro at det var jeg som hadde det slik. Det virker helt fjernt nå.

Jeg var tilsynelatende helt normalt fungerende, men jeg hadde et alvorlig tungsinn. Vendepunktet kom en dag da jeg var på butikken for å kjøpe litermål, og heller gikk for å kjøpe meg et tau. Dagen etter bestilte jeg time hos legen, og det er det beste jeg noensinne har gjort.

Hei! Takk for at du skrev dette innlegget! Kjenner meg igjen i mye av det du skriver...

Fantastisk bra at du fikk den hjelpen du trengte. Håper det er greit at jeg spør om noen flere ting.

Hvor lenge har du gått på dem, og har du merket noen bivirkninger? (Dersom du har sluttet med dem, hvordan gikk det å slutte?)

Selv har jeg nå fått Seroquel mot søvnproblemer (og foreløpig ikke fått antidep.) men jeg skal tilbake til legen neste uke, og tenker stadig på om jeg skal be om antidep. eller ikke.

Selv har jeg også vært til og fra deprimert i mange år, men har nok hatt litt fordommer mot "slike medisiner", som deg. Også har jeg ikke vært sikker på om jeg er deprimert NOK, siden jeg også har gode dager innimellom. Også er jeg litt redd for evt. bivirkninger. Spesielt for å legge på meg, for jeg har allerede lagt på meg det siste året, og trenger å gå ned noen kilo. men det er kanskje ingen kjent bivirkning av Cipralex?

Kjenner meg spesielt igjen i dette du skriver:

"Jeg var tilsynelatende helt normalt fungerende, men jeg hadde et alvorlig tungsinn." Jeg er også det, har en god jobb og gode venninner. Men jeg har også et veldig tungsinn, og bekymrer meg mye, grubler og analyserer. Er mye sliten, slapp og lei meg. Orker ikke like mye som venninnene mine, jeg er alltid den som går tidligst hjem fra fest... og spesielt deprimert er jeg på søndager, dagen derpå kan være tøff dersom jeg har drukket alkohol.

Igjen takk for at du skrev innlegget, fortell gjerne mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Cipralex (eller andre antidepressiver) gjør det lettere å sove også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ligg på europatoppen i bruk av anti depressiva.rart i verdens rikeste land.

Itysklan bruker de før johannesurt for depressjon.MANGE forskningresultater viser at du får like god virkning,men bruk sterk nok dose,300mg 3 gng til dagen.Bruker også 5HTP et naturligt stoff som får kroppen selv til å øke serontonin i kroppen,

har selv brukt cipralex,alldri mer,

Det stiller jeg meg tvilende til.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21632064

Endret av Schotten–Baumann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...