Gjest ts Skrevet 5. september 2011 #1 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg får vondt i hodet av parfyme, og dette går ganske utover hverdagen min. På skolen hver dag er det alltid noen av de jeg henger med som har på parfyme, og jeg har vondt i hodet hver dag jeg har vært på skolen. Blir også snufsete og klør i nesa og nyser. Er ikke så mye som skal til heller, er ikke bare overdreven parfymebruk som gir meg vondt i hodet, men vanlig bruk. Mamma og tanten min reagerer likedan på parfyme, så det er vel noe genetisk. men jeg kjenner ingen andre som jeg vet har samme problem. Er det noen andre som har dette problemet? Har dere noen løsninger på det? Jeg kan jo ikke ta paracet hver dag. Og det er veldig vanskelig å spørre noen om de kan være så snill og slutte og bruke parfyme fordi jeg ikke tåler det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 5. september 2011 #2 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg får vondt i hodet av parfyme, og dette går ganske utover hverdagen min. På skolen hver dag er det alltid noen av de jeg henger med som har på parfyme, og jeg har vondt i hodet hver dag jeg har vært på skolen. Blir også snufsete og klør i nesa og nyser. Er ikke så mye som skal til heller, er ikke bare overdreven parfymebruk som gir meg vondt i hodet, men vanlig bruk. Mamma og tanten min reagerer likedan på parfyme, så det er vel noe genetisk. men jeg kjenner ingen andre som jeg vet har samme problem. Er det noen andre som har dette problemet? Har dere noen løsninger på det? Jeg kan jo ikke ta paracet hver dag. Og det er veldig vanskelig å spørre noen om de kan være så snill og slutte og bruke parfyme fordi jeg ikke tåler det. Huff da Kjenner ingen andre med dette problemet og du kan jo ikke akkurat be vennene dine om å slutte å bruke parfyme, men kanskje det hadde vært en ide og gå rundt med en liten pose med kaffebønner. Det er en kjent sak at de hjelper med å nøytralisere lukt. Vet ikke jeg, men jeg synes at du burde kontakte en lege som kan hjelpe deg Lykke til iaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 5. september 2011 #3 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg får vondt i hodet av parfyme, og dette går ganske utover hverdagen min. På skolen hver dag er det alltid noen av de jeg henger med som har på parfyme, og jeg har vondt i hodet hver dag jeg har vært på skolen. Blir også snufsete og klør i nesa og nyser. Er ikke så mye som skal til heller, er ikke bare overdreven parfymebruk som gir meg vondt i hodet, men vanlig bruk. Mamma og tanten min reagerer likedan på parfyme, så det er vel noe genetisk. men jeg kjenner ingen andre som jeg vet har samme problem. Er det noen andre som har dette problemet? Har dere noen løsninger på det? Jeg kan jo ikke ta paracet hver dag. Og det er veldig vanskelig å spørre noen om de kan være så snill og slutte og bruke parfyme fordi jeg ikke tåler det. Huff da Kjenner ingen andre med dette problemet og du kan jo ikke akkurat be vennene dine om å slutte å bruke parfyme, men kanskje det hadde vært en ide og gå rundt med en liten pose med kaffebønner. Det er en kjent sak at de hjelper med å nøytralisere lukt. Vet ikke jeg, men jeg synes at du burde kontakte en lege som kan hjelpe deg Lykke til iaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #4 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg blir også veldig uvel av parfyme. Spesielt ille er det når folk lesser på. Rart de ikke merker selv at det er for mye. Lukta kan henge igjen i rommet lenge etterpå. For meg er parfyme mye verre enn røyklukt. Jeg reagerer ihvertfall verre på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 5. september 2011 #5 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg har samme problemet. Reagerer på parfyme, røyk, og andre sterke lukter. Jeg var sykemeldt i 3mnd pga at jeg klarte ikke å fungere med alle disse luktene.. Jeg var trøtt og sliten hele tiden. Nå går det litt bedre, men har alikevell gode og dårlige dager. Prøv å søke på MCS ( Multiple Chemical Sensitivity) på nettet. Håper du finner litt nyttig info ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantora Skrevet 5. september 2011 #6 Del Skrevet 5. september 2011 Moren min tåler ikke parfyme, hun blir tett å brystet og får vondt i hodet. Heldigvis har de fleste som kjenner henne forståelse for dette, og unngår heftig parfymebruk når de er med henne. Men det er selvsagt ikke til å unngå, så hun må ofte gå fra selskap/butikken fordi det er for sterk parfymelukt. Men det går litt opp og ned, er bedre i noen perioder og verre i andre. Har dessverre ikke noen tips... Annet enn at jeg tror det er noe du kan "vokse" av deg, dersom du prøver så godt du kan å unngå det i en periode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 9. september 2011 #7 Del Skrevet 9. september 2011 Hei, det er jeg som er trådstarter. Er ganske uutholdelig denne hodepinen jeg får, klarer jo nesten ikke å være på skolen mer Får vondt i hodet av å sitte med de jeg har blitt kjent med.. Tror ikke jeg kommer til å si fra at jeg vil de skal la være å bruke parfyme.. Men jeg hater å få så vondt i hodet, blir jo helt ødelagt resten av dagen. Skal google litt om MCS nå. Men er ganske sikker på at det ikke er noe å gjøre med det . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 9. september 2011 #8 Del Skrevet 9. september 2011 Da synes jeg du skal si i fra til læreren din og be om å få si det høyt til alle i klassen og understreke hvor vanskelig det er for deg å gå inn i et rom som er fylt med jenter som har parfymert seg. De fleste burde ta det på alvor =) parfyme er tross alt ikke noe man på død og liv må ha på seg på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 9. september 2011 #9 Del Skrevet 9. september 2011 Det er slett ikke uvanlig å reagere på sterke lukter og særlig parfyme, TS. Jeg sliter også med det og får vondt i hodet selv om jeg bruker en parfyme selv - som jeg syns lukter godt. Det er slitsomt å ha det sånn, men det kan hende du blir hjulpet om du får allergitabletter - bestill time hos legen, snakk med lærer og klasse (som foreslått over), så kan det hende det hjelper litt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 9. september 2011 #10 Del Skrevet 9. september 2011 Du må helt klart få sagt det til klassen. Du prøver tross alt ikke å hindre folk i å ha på seg sko utendørs, men du ber pent om de kan slutte med noe som de egentlig ikke har behov for, og som dessuten helt klart påvirker helsen din. Før eller senere kommer folk uansett til å reagere på at du oppfører deg rart, eller er mye borte, og hvis du da ikke har sagt noe om hva som er grunnen til det, så kan du banne på at de kommer til å baksnakke deg for det. Folk er feige, og de tør ikke innse at du kanskje oppfører deg rart fordi du har et problem. Om du er åpen vil de aller fleste ønske å ta hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 9. september 2011 #11 Del Skrevet 9. september 2011 Har ikke lyst til å gå på medisiner bare fordi folk rundt meg bruker parfyme. Tror ikke leger kan noe om det uansett, det er ikke en ekte diagnose/sykdom som de vet noe om. Skulle ønske det var litt mer fokus på dette, siden jeg er ikke den eneste skjønner jeg. Er jo bl.a. "parfymefritt" i Aftenposten, det skulle vært sånn på alle arbeidsplasser og skoler. Har ikke veldig lyst til å si fra til læreren og klassen min heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 9. september 2011 #12 Del Skrevet 9. september 2011 Har ikke lyst til å gå på medisiner bare fordi folk rundt meg bruker parfyme. Tror ikke leger kan noe om det uansett, det er ikke en ekte diagnose/sykdom som de vet noe om. Skulle ønske det var litt mer fokus på dette, siden jeg er ikke den eneste skjønner jeg. Er jo bl.a. "parfymefritt" i Aftenposten, det skulle vært sånn på alle arbeidsplasser og skoler. Har ikke veldig lyst til å si fra til læreren og klassen min heller.. Da er det åpenbart ikke plagsomt nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 9. september 2011 #13 Del Skrevet 9. september 2011 Har ikke veldig lyst til å si fra til læreren og klassen min heller.. Det er ingen som kommer til å slutte å parfymere seg med mindre du sier i fra. Hvis du holder tyst om det vil ingen slutte, for hvordan kan de det når de ikke vet at det er en som er allergisk? Om vinteren bruker folk tyngre parfymer i tillegg (musk, vanilje), så si ifra før det blir verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 9. september 2011 #14 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg tror mamma har sagt fra til mange på arbeidsplassen sin, men det er fortsatt mange som ikke bryr seg og fortsetter å bruke parfyme der. Ikke en gang en venninne hun har hatt i sikkert 15 år tar hensyn, og kommer på besøk med Masse parfyme på. Så mye at det henger igjen i sofaen dagen etter. . tror bare at folk ikke skjønner problemet vi har, eller så bryr de seg bare ikke? Jeg sa fra flere ganger til en venninne jeg hadde på ungdomskolen, men hun slutta ikke å bruke parfyme på skolen for det. -.- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 9. september 2011 #15 Del Skrevet 9. september 2011 Da må du være tydeligere med å si i fra da =) Si til folk: "Ja, hadde dere røyket foran en med alvorlig astma?" eller noe lignende. Sånt tar de til seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 9. september 2011 #16 Del Skrevet 9. september 2011 Føler det er så teit fordi det er ikke noen diagnose jeg har, er vel egentlig bare noe jeg "antar", at jeg blir dårlig av parfyme. Så skal jeg mase på andre om at de må slutte å bruke parfymen sin.. Bare pga meg. Føler det er så unødvendig for dem. Men burde jo prøve å si fra, kanskje jeg gjør det en gang.. Skal snakke litt med mamma og høre om hun har noen tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #17 Del Skrevet 9. september 2011 Tror ikke leger kan noe om det uansett, det er ikke en ekte diagnose/sykdom som de vet noe om. Skulle ønske det var litt mer fokus på dette, siden jeg er ikke den eneste skjønner jeg. Er jo bl.a. "parfymefritt" i Aftenposten, det skulle vært sånn på alle arbeidsplasser og skoler. Har ikke veldig lyst til å si fra til læreren og klassen min heller.. Joda det er en diagnose på dette problemet "øverfølsomme slimhinner i halsen" Legen kan henvise til en allergi og astma spessialist for å få dette undersøkt. Da jeg var inne måtte jeg løpe på en tredemølle til puls og pusten gikk ganske raskt. Så skulle jeg puste inn et middel (aner ikke hva det var, men det utløste reaksjon med en gang) Etter det skal en blåse i et rør som måler hvor sterkt trykk og hvor mye luft du får ut. Fikk det middlet flere ganger for å se når det ble veldig ille å puste. Til slutt hostet jeg bare hele tiden og klarte ikke puste i røret i det hele tatt. Er under kontrolerte former hvor de har medisiner klar om reaksjonene blir for kraftige altså. Fikk en innhalator etterpå for å få tilbake pusten etterpå og måtte sitte utenfor en god stund før jeg fikk gå i tilfelle etterreaskjoner. De reaksjonene jeg får er først tetthet i brystet. (slimhinnene i halsen hovner opp) irritasjon bak i munn og nedover halsen. Får jeg ikke frisk luft NÅ blir det værre. Går jeg ikke unna føles det som halsen vil tettes helt igjen, det blir svært tungt å puste (MÅ puste veeeldig rolig helst ha noe forran nese og munn) Begynner også å hoste ala tørrhoste, det gjør at halsen tettes enda mer. Tar jeg ikke medisin NÅ går det ikke veldig lenge før jeg blir svimmel og kan svime av på grunn av surstoffmangel. Etterpå får jeg gjerne en migrenelignende hodepine som kan vare i flere dager. Jeg er sterkt plaget av overfølsomme slimhinner i halsen. Reagerer på parfyme, gasser (i hårspray,deo), støv, midd, hundelukt (er ikke alergisk for hund, men støv og midd AV hunder og andre dyr), kremer, sminke, vaskemiddel, sjampo..... Kort sagt alt som gir sterke lukter. Har en inhalator om jeg blir overumplet av lukter som jeg ikke tåler. Ellers sier jeg i fra eller holder meg unna steder jeg vet det er mye av slikt. Viktig å si fra ellers får en jo ikke gjort noe med det. Jo fler som sier i fra jo mer kjent blir det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shirelle Skrevet 9. september 2011 #18 Del Skrevet 9. september 2011 Hmm men jeg har ikke spesielle problemer i halsen, går mest på hodet. Pluss litt kløe i nesa og nysing noen ganger. Er vel ikke samme greie da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #19 Del Skrevet 9. september 2011 Hmm men jeg har ikke spesielle problemer i halsen, går mest på hodet. Pluss litt kløe i nesa og nysing noen ganger. Er vel ikke samme greie da? En reagerer forskjellig fra person til person. Både hvordan en reagerer og i hvor stor/liten grad. Kan også vere varierende reaksjoner fra ting til ting om en reagerer på generelt sterke lukter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. september 2011 #20 Del Skrevet 9. september 2011 Dersom jeg hadde brukt parfyme, og gikk i klasse med en som ikke tålte det, hadde jeg ønsket at personen sa i fra. Hadde ikke ønsket at noen utsatte seg for helseplager pga meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå