Skusla Skrevet 30. november 2003 #21 Del Skrevet 30. november 2003 Tror ikke jeg kommer til å reagere om noen kommer i sort kjole på bryllupsdagen vår bare de ikke kommer i HVIT.. :-? Da hadde jeg reagert!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 30. november 2003 #22 Del Skrevet 30. november 2003 Husker at flere av de yngre stortingsrepr fikk reprimande når de var på slottet i stortingsgalla første gang, de kom i sort kjole. I festlige glade anledninger tar man på seg festlige glade farger, og sort hører ikke med blandt de. Om noen hadde tatt på seg sort i mitt bryllup hadde jeg ikke giddet å bry meg, selv om jeg liker regelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loolaa Skrevet 30. november 2003 #23 Del Skrevet 30. november 2003 Jeg synes ikke det spiller noen rolle! Men kusinen min som gifter seg til sommeren, ønsker ikke svarte kjoler i bryllupet. Hver sin smak/skikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 30. november 2003 #24 Del Skrevet 30. november 2003 Det er jo mulig å friske opp en sort kjole med en stola i gull, sølv, glitter, regnbuefarger.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 30. november 2003 #25 Del Skrevet 30. november 2003 Hei, mamma, stilig m nisselue... :blunke: Jeg for min del ville ikke hatt sort kjole i et bryllup. Jeg ville nok syns det var dumt hvis min forlover hadde sort kjole. Alle andre kan gå i hva de vil for meg..... så lenge de pynter seg da...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 30. november 2003 #26 Del Skrevet 30. november 2003 Har selv gått i sort kjole jeg.....med fargsterk stola til. Og flere hadde sort kjole i vårt bryllup. Syntes det var helt greit jeg. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 30. november 2003 #27 Del Skrevet 30. november 2003 Det er jo mulig å friske opp en sort kjole med en stola i gull, sølv, glitter, regnbuefarger.... Enig med Mother of the bride Det er ingenting i veien for å gå med sort kjole i bryllup. Folk får velge det de selv vil, men er enig i at jeg ikke vil at min forlover skal stille i svart kjole. Dette fordi hun spiller en helt annen rolle i bryllupet enn de øvrige gjestene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 1. desember 2003 #28 Del Skrevet 1. desember 2003 Zmurfette - det er ikke alle som kommer på den tanken å be bruden godkjenne kjolen sin i forkant av bryllupet. Trenger derfor ikke å være tankeløst eller småslemt ikke å høre med deg hva du syns. I de bryllupene jeg har vært i har jeg ikke forhørt meg om hva jeg skal ha på meg... Synd hvis du skal ødelegge dagen din med å irritere deg over en gjest i sort kjole, men da er det ærlig talt DITT problem, ikke hennes. Bryr meg ikke så mye om at svigerinnen min stiller i sort at jeg har tenkt å la det ødelegge dagen min, da. Men av denne diskusjonen er det jo tydelig at folk er uenige i om det passer seg med sort eller ikke, så da kunne det jo har vært kjekt å spørre først. Må jo også legge til at jeg ikke synes sort, langermet kjole med høy hals er noen slager midt på dagen i juni uansett formål (med unntak av begravelse, kanskje)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #29 Del Skrevet 1. desember 2003 For min del kan gjestene komme i de kjolene de vil, så lenge de har en viss stil. Men bryllupet vårt er (som veldig mange andre bryllup) om sommeren. Da bør man komme sommerlig kledd, og sort er defintivt ikke sommerlig. Det kan se direkte dumt ut å gå i den svarte kjolen som man brukte på nyttårsaften i et sommerbryllup uansett om kjolen er aldri så fin. Er bryllupet om høsten eller vinteren er sort helt greit for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymfen Skrevet 1. desember 2003 #30 Del Skrevet 1. desember 2003 For min del kan gjestene komme i de kjolene de vil, så lenge de har en viss stil. Samme gjelder her, de får komme i hva de vil, men de får velge stilen selv! :D Jeg blir grønn brud, og tar vel imot både svarte og hvitkledde gjester! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålen Skrevet 2. desember 2003 #31 Del Skrevet 2. desember 2003 Vi skal i bryllup i januar, og da skal jeg ha min nye, svarte kjole på! Den har jeg tegnet selv, og fikk den sydd da vi var på bryllupsreise! Den er svart med sommerfugler på i ulike farger (sånn kina-stoff, var litt roligere), er lang og en stropp på. Kjempefin! I invitasjonen står det ingenting om hva vi kan og ikke kan ha på oss, så da tar jeg den! Jeg synes svart kjole er kjempeflott jeg! I vårt bryllup var det noen som kom i svart, og jeg synes det var helt greit! HEEELT enig med Pip, la gjestene få velge selv! Brudeparet har vel ingenting med det å gjøre! "gjestene får ikke gå i sånn og sånn med sånn og sånn farge på. Gjestene får ikke se fin ut. Gjestene får ikke gjøre sånn og sånn, og være sånn og sånn..!!" Herregud da bruder! Dere skal jo "bare" gifte dere!!!!! Hva blir neste? De med blondt hår får ikke komme?? Nå må vi skjerpe oss litt her!! Så lenge gjestene ikke har hvit kjole, er det vel samme hva!!?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 2. desember 2003 #32 Del Skrevet 2. desember 2003 For å si det sånn, så har jeg bedt venninnene mine velge svart hvis de har svart kjole. Syns svart er stiligst(mye finere enn blått)matcher smokingene i farve, så alt ser stiligere ut! Jeg er jo uansett helt hvit(ivory)så ser ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 2. desember 2003 #33 Del Skrevet 2. desember 2003 De kan komme i det de vil, bortsett fra brudekjole da . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jea Skrevet 2. desember 2003 #34 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg syns dete r helt greit med sort kjole i bryllup Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjedde Skrevet 3. desember 2003 #35 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg er enig i at en sort kjole er lekkert, men jeg var i et bryllup hvor absolutt ALLE damene hadde sort ensfarvet kjole, DET var nitrist det! Så ut som en begravelse. Er klar over at det for mange er en økonomi sak, det er enklest og billigest å finne en sort kjole. Men disse damene mistenker jeg for å ikle seg svart for å se slankere ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunshine-t Skrevet 3. desember 2003 #36 Del Skrevet 3. desember 2003 Hadde ikke falt meg inn å gå i sort i ett bryllup. Men det er jo individuelt det, er det ikke det folkens? Hadde kanskje ikke reagert om noen hadde kommet i sort i mitt eget bryllup, så lenge ikke forloveren hadde gått i sort:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 3. desember 2003 #37 Del Skrevet 3. desember 2003 Tror neppe jeg hadde brukt sort kjole i et bryllup, men jeg hadde absolutt ikke blitt støtt eller irritert om noen gjorde det i mitt bryllup. Ser selvfølgelig at det er en litt "feststemt" kjole da og ikke noe man bruker i begravelse ( men det tror jeg folk har nok kapasitet i topplokket til å ikke velge uansett - stoler såpass på folk og det er ikke min greie å legge meg opp i hva andre bruker så lenge det er i tråd med antrekk i bryllupet) -phuii! lang parentes... Greit at det er mange regler om skikk og bruk. Men vi må rett og slett innse at noen vil ikke følge dem slavisk og at tidene forandrer seg. Noen følger alle regler, noen følger ingen og noen følger noen regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #38 Del Skrevet 4. desember 2003 Kan man som gjest ha sort kjole i et bryllup i dag' date=' eller er det slik at dette henger igjen fra gamledager som uhørt?[/quote'] det kan i alle fall ikke henge igjen fra gameldager om det er uhørt.. for før i tiden gikk alle i sorte kjoler i brullup.. inkludert bruden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. desember 2003 #39 Del Skrevet 4. desember 2003 Er ikke som om gamle dager er en tid da alt var likt... Noe kan være gamledager, selv om det finens enda eldre tider med andre tradisjoner igjen. Før sort ble brukt, var faktisk hvitt moderne.,... http://dbas.no/sporMona/sporMonaDetails.asp?faqID=272 At man ikke kunne ha sort i bryllup er noe som sitter igjen fra "gammelt av", da det var forbeholdt begravelser http://www.bryllupscompagniet.com/brud_kjole.asp de høyere sosiale lag er den hvite brudekjolen av og til blitt brukt i middelalderen, men i de følgende århundrer slo andre farger igjennom. På slutten av 1700-tallet ble det igjen vanlig i disse kretser, at bruden skulle bære en hvit brudekjole, og denne skikken har holdt seg helt frem til i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2003 #40 Del Skrevet 4. desember 2003 Er ikke som om gamle dager er en tid da alt var likt... Noe kan være gamledager' date=' selv om det finens enda eldre tider med andre tradisjoner igjen.[/quote'] ok.. i riktig gamle dager hadde alle en finkjole til de ble utslitt.. når de giftet seg skaffet de seg en ny sort kjole som de skulle bruke som finkjole i flere år.. mange av de kvinnlige gjestene hadde da sin gamle brudekjole på seg.. ugifte kvinner hadde ofte en annen kjole og de som hadde slitt ut sin gamle brudekjole.. men de fleste voksne kvinner hadde sort kjole som finkjole den hvite brudekjolen kom med moten på 30-tallet og har av en eller annen grunn blitt hengende igjen.. når tanken om å ikke gå med sort kjole i brulluper kom inn vet jeg ikke.. men den er alt godt på vei ut.. vi har heldigvis kommet dit at det er svært få som blir fornærmet over hva du har på deg, så lenge du har pyntet deg og er anstendig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå