Gå til innhold

Sort kjole i bryllup?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Jeg synes d er greit,men jeg skal ikke holde bryllupp heller.

derimot er jeg buden til ett og vil ha svart kjole på.

Bør d ikke stå i invitasjonen at d er "forbudt" med svart kjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit med svart kjole. Skjønner ikke at folk i det hele tatt skal henge seg opp i hva gjestene har på seg. Pynt gjerne opp den sorte kjolen med noe tilbehør i andre farger, men uansett om man ikke gjør det synes jeg svarte kjoler alltid er elegante og stilige og passende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det skal være noe problem med svart kjole i bryllup. Jeg syns folk skal få kle seg akkurat slik de vil jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Sort kjole er stilig og elegant, så det synes jeg absolutt er passende i et bryllup.

Vi lever i 2003 og ikke på 40-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Sort kjole er stilig og elegant, så det synes jeg absolutt er passende i et bryllup.  

Vi lever i 2003 og ikke på 40-tallet.

Kunne ikke vært mer enig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde gjester med sort kjole, en av dem hadde den fineste kjolen av alle gjestene syns jeg... Men, så er jeg glad i sort også da :wink: For å svare, jeg for min del synes det er HELT greit med sort kjole i bryllup. Som Merete sier, vi lever i 2003. Skulle jeg i et kongelig bryllup (as if :ler: ) hadde jeg vel unngått sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke sort kjole passer seg i bryllup. Er den bare delvis sort synes jeg det er greit.

Dette har vært diskutert mange ganger her inne og de vanligste argumentene er:

For: sort var opprinnelsesfargen på kjolen man giftet seg i i Norge i gamledager.

Mot: Sort brukes i begravelse.

I det store og det hele blir det en personlig oppfatning, så jeg synes du skal spørre bruden i det bryllupet du skal i om hun synes det er greit med sort kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører de som ikke synes det er noe særlig med sort kjole i bryllup og synes at det med å spørre var en grådig god ide. (Om alle hadde gjort det, hadde jeg jo sluppet å irritere meg over at min fremtidige svigerinne kommer til å gå i sort i vårt bryllup...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Zmurfette - det er ikke alle som kommer på den tanken å be bruden godkjenne kjolen sin i forkant av bryllupet. Trenger derfor ikke å være tankeløst eller småslemt ikke å høre med deg hva du syns. I de bryllupene jeg har vært i har jeg ikke forhørt meg om hva jeg skal ha på meg...

Synd hvis du skal ødelegge dagen din med å irritere deg over en gjest i sort kjole, men da er det ærlig talt DITT problem, ikke hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synst svarte kjolar ofte er flotte!

Synst dessutan det er ein uting at brureparet skal legge seg opp i kva gjestene skal gå med.

Når de seier at svart ikkje skal brukast i bryllaup fordi det vert brukt i gravferd - kor er logikken? Svart brukar er faktisk når eg syng med koret mitt, ofte på jobb, akkurat no etc. Svart er jo ikkje ein farge som symboliserer sorg!

Har dessutan vore i gravferder der mange har andre fargar enn svart eg. Brunt, grønt, blått... Vert ikkje mange fargar att til bryllaup då, gitt! (Når eg i tillegg har fått med meg her inne at ein skal unngå raudt, og for all del må det ikkje vere ein lys farge, for då kan brura føle at du prøver å likne på ho... :roll: )

Parole: *La folk velje kleda sine sjølv!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sorte kjoler er aldeles FORBUDT I bryllup! Det er nesten like uhørt å komme i sort kjole som med hvit kjole. Ikke lov! Argumenter som at "det er pent med svarte kjoler" og "folk må få kle seg som de vil" holder bare ikke. Man skal ikke gå med sorte kjoler i bryllup. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Bryllupsweb:

http://www.bryllupsweb.no/antrekk.html

FORLOVERE OG GJESTER

Brudgommens forlover bruker enten smoking eller mørk dress.

Brudens forlover bruker helst fotsid kjole og skal ikke være hvit. Forloveren spør som regel bruden om råd når det gjelder valg av kjole. Her kan begge hjelpe hverandre.

De andre damene bør heller ikke ha hvit kjole, da det er bruden alene som skal få være hvit den dagen. Bunad kan også brukes.

Herrene kan enten bruke smoking eller mørk dress.

Sakset fra Bryllupsmagasinet:

http://www.bryllupsmagasinet.no/skikke.htm

--------------------------------------------------------------------------------

GJESTENES PÅKLEDNING

Med mindre annet er anført på invitasjonen, følger herrenes påkledning de samme regler som dem, som gjelder for brudgommen. Hvis noen av de mannlige gjester eller brudgommen ønsker å bære smoking til festen, er det ikke uvanlig at de skifter tøy på vei til festen. For kvinnenes vedkommende kan det være vanskeligere å avgjøre om de f.eks. skal være iført kort eller lang kjole. Men selskapstøy skal det naturligvis være. Ingen av de kvinnelige gjester - bortsett fra brudepikene - skal bære hvitt, fordi det tradisjonelt er brudens farve. For øvrig er det en gylden regel, å man i tvilstilfelle jo alltid kan ringe og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge de nye skikk og bruk reglene kan man bruke svart kjole i brylluper.

Gå inn på bladet ditt bryllup. Der skal det stå hva man kan gå kledd i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...