AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Ok, jeg forteller fra begynnelse til slutt så det slipper å bli for mye forvirring her. Jeg fikk mensen da jeg var 13, og hadde forsåvidt en litt regelmessig syklus, men IKKE en "riktig" syklus allerede fra begynnelsen av. Jeg fikk som regel mensen mellom hver 14. og 19. dag, og siden mensen varte en uke av gangen ble det jo ofte bare en uke uten mensen før det var påan igjen. Innimellom var kroppen min snill, og lot det gå 21 - 35 dager mellom (etter 2-4 15-dagers sykluser). Jeg tok dette opp med lege flere ganger, og fikk det klassiske svaret om at det er helt normalt med ustabil syklus, og at det nok ville rette seg opp. Da jeg var 19 fikk jeg nok av å blø halvparten av måneden, og begynte på p-piller. Velsignelse. I fjor, da jeg var 23, sluttet jeg på pillene fordi jeg mistenkte at de ødela humøret og sexlysten. Det hjalp, og jeg hadde en relativt normal syklus i 3-4 måneder, før jeg begynte på p-ring fordi kondom var noe makkverk i fast forhold. Jeg sluttet på p-ringen i april i år, fordi sexlysten igjen forduftet. Jeg har IKKE lyst til å røre hormonprevensjon igjen, fordi det er så utrolig deilig å ha sexlyst igjen! Men, nå er altså mensen ute på bærtur igjen. I sommer hadde jeg mensen i 10 dager, og i august i FJORTEN dager! Nå til helga hadde jeg gått en hel uke uten å blø, og det vil jo ikke kroppen min ha noe av, så nå har jeg mensen igjen. ARGH! Jeg VIL IKKE ha det sånn som da jeg var tenåring, det var et helvete, og sørget for at jeg fortsatt får en angstlignende følelse hver gang jeg ser blod på papiret (for hver eneste gang håpet jeg jo at kroppen min skulle følge legenes mening, og få en normal syklus). Så, jeg skal selvfølgelig stikke til legen, men vil gjerne ha litt bakgrunnsinfo først. Jeg fikk nemlig beskjed av en på KG tidligere at det IKKE er normalt å ha en slik syklus, og at det kan gjøre det vanskelig for meg å bli gravid, fordi et egg ikke vil ha tid til å feste seg før neste mens. Dette har ingen leger giddet å fortelle meg, og jeg vil vite om dette stemmer (og gjerne mer detaljer) før jeg går til legen min, i tilfelle også denne legen er av typen "helt normalt." Jeg og kjæresten min drømmer nemlig om en liten en i ikke så altfor fjern fremtid (2 år?), og hvis vi risikerer at det blir problemer pga min teite kropp vil jeg vite det nå. Han er en godt voksen mann som vil ha barn før han er 50, så vi har ikke allverdens med år på oss når vi først begynner å prøve. Jeg vil altså stille opp hos legen med litt kunnskap om hva dette egentlig betyr, slik at legen kan gi meg et svar jeg er tilfreds med. For det andre lurer jeg på når det er vits i at jeg drar til legen? Jeg orker ikke dra nå allerede, siden det bare er 4-5 måneder siden jeg sluttet på ringen, og legen sikkert ønsker at jeg gir kroppen mer tid på å stabilisere seg og bli "normal" (problemet er jo at syklusen jeg har nå er normalt for min kropp...). Hvor lang tid etter hormonprevensjon-slutt bør man gi kroppen på å få "normal" syklus før man kontakter lege? Jeg blir sprø hvis jeg skal ha mensen i 2 uker nå også, og så bare får en uke med fri før neste runde, så jeg har ikke lyst til å vente for lenge heller, men å betale 150,- for å få beskjed om å "gi det litt tid" har jeg heller ikke lyst til. Håper noen tar seg tid til å svare på et innlegg som egentlig ble altfor langt...
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Det som er problemet du får med å bli gravid, er at det 1: ikke er sikkert du har eggløsning som vanlig når du har en så kort syklus. 2: Hvis du har eggløsning, kan du ha en så kort lutealfase at egget ikke rekker å feste seg. 3: Har du eggløsning og normal lutealfase vil du ha eggløsning under mensen. Når du i tillegg har hatt noen sykluser som har vært 2-3 ganger så lange som andre,er sjansen for at noe er galt enda større. At syklusen din nå er samme som du hadde de 6 årene før du begynte på p-piller vil jeg tro betyr at kroppen din allerede er tilbake til normalt etter pilleslutt.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Takk for svar. Jeg skal skrive ned punktene dine og spørre legen rett ut om dette. Syklusen er jo ikke helt den samme som før, tidligere hadde jeg bare mensen i 7 dager... Så jeg kan jo krysse fingrene for at det ikke skal være slik til evig tid. Jeg hadde jo en perfekt, normal syklus sist jeg var pillefri! Vet du/noen andre om hva slags behandling som kan være aktuelt? ER det i det hele tatt mulig å rette på slikt, så jeg får en mer normal syklus? Må jeg proppe i meg flere hormoner, og kan det igjen påvirke sexlysten? Jeg er så lei av å være uten sexlyst, jeg nyter å ha lysten på plass igjen, men det hjelper jo veldig lite hvis jeg har mensen hele tiden (da har vi IKKE sex)...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 PCOS. Google it Hørt om PCOS, og har mistenkt det tidligere, men bortsett fra uregelmessig syklus har jeg ingen andre symptomer.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Begynn med progesteron krem. start dag 12 og forsett til du får blødning.stopp og start dag 12 igjen,bruker natpro.se facebookside
Burn Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Begynn med progesteron krem. start dag 12 og forsett til du får blødning.stopp og start dag 12 igjen,bruker natpro.se facebookside Ikke bruk noe som helst før du har sjekket deg hos lege! Dersom du ikke har andre symptomer på PCOS enn uregelmessige blødninger, kan det jo hende at du kun har flere cyster på eggstokkene, som gjør at du blør i tide og utide? Sjekk deg, beste rådet så langt. 2
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 Ja skjekk med lege ,men desverre vet de ike så mye om hormonet progestron,de gir deg nok helt sikkert det syntetiske progesteronet som heter gestagen,som er i pp og div. naturlig progesteron er nøyaktigt likt ditt ,brukes også mot cyster og barnløshet.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 Takk for svar igjen. Tenker jeg gir det en måned til før jeg bestiller legetime, så har det gått ca 6 mnd fra jeg sluttet på prevensjon, det må jo være lenge nok. Må innrømme at jeg er livredd for å ikke bli tatt på alvor... Sist jeg nevnte dette til en lege var jeg 18, og fikk fortsatt til svar "at det ordner seg nok!" Jeg mener, hvorfor sitter kvinner på KG med mer kunnskap enn legene? Hadde jeg ikke ved en tilfeldighet for et år siden lest her inne at dette kunne skape problemer med å bli gravid hadde jeg jo fortsatt trodd at det er helt greit å gå rundt slik.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Be om å bli henvist til en gynekolog. Det er som en sier ovenfor her at du mest sannsynlig vil få problemer med å blir gravid med så korte sykluser. Du må nok ha hormoner. Men for alle del ikke bruk noe, hverken piller eller kremer, uten å ha sjekket med lege (helst gynekolog) først.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 Ja skjekk med lege ,men desverre vet de ike så mye om hormonet progestron,de gir deg nok helt sikkert det syntetiske progesteronet som heter gestagen,som er i pp og div. naturlig progesteron er nøyaktigt likt ditt ,brukes også mot cyster og barnløshet. Progesteron kremer inneholder veldig lite progesteron. I tillegg er det for store molekyler i kremen til at det går igjennom huden. Så er det problemer så er nok legemidler bedre, de er mye sterkere. Det finnes forskjellige preparater.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Nei.Nei,Ikke bruk syntetisk hormon/gestagen. Det er så synd at leger bare hører på legemidddel industrien, NATPO inner holder 3,3 % progesteron,la kroppen ordne opp naturlig. syntetisk gestagen er i PP ,hormonspiral,pergotimer og div. les inne på natrpro.tjenester
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Nei.Nei,Ikke bruk syntetisk hormon/gestagen. Det er så synd at leger bare hører på legemidddel industrien, NATPO inner holder 3,3 % progesteron,la kroppen ordne opp naturlig. syntetisk gestagen er i PP ,hormonspiral,pergotimer og div. les inne på natrpro.tjenester Igjen, det er for lite til at det skal ha noen virking. Og huden klarer ikke å ta det opp. Jeg er enig i at det finnes gode naturlegemidler, men det bør ikke brukes uten at man har konferert med lege eller i det minste en homeopat. Det er ikke alltid at kroppen klarer å ordne opp selv.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2011 #15 Skrevet 8. september 2011 Er du lege siden du er så sikker? i Norge skriver de helst ur essex sin progesteronkrem,veldig svak,1,5 % seig som vaselin.da er det ikke rart at det ikke virker. Har lest veldig mange bøker om leger i USA /England som har jobbet med dette i 30-50 år. behandlet tusenvis av pasienter. de mener at 90% av de som fjerner livmor og eggstokker pågrunn ac cyster og blødninger kunne vært spart vis de brukte kroppens eget progesteron. det syntetiske kan gjøre mer gale . Ikke rart det blir kalt "det glemte hormon" da legemiddel industrien kom på banen med syntetisk,gestagen, Dettte gjelder også de som har lavt stoffskifte ,de får syntetisk hormon i steden for det naturlige .ikke rart at mange ikke føler seg bra,
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #16 Skrevet 8. september 2011 TS her I følge googlinger er ikke naturlig progesteron så veldig effektivt, da 90% eller så vil brytes ned i leveren. Jeg tror nok jeg velger å følge de råd legen eventuelt gjir til å begynne med...
Gjest Lottiplott Skrevet 8. september 2011 #17 Skrevet 8. september 2011 Jeg tenkte også på pcos med en gang da jeg leste historien din, TS. Men jeg har en venninne som har gått til to-tre leger, og ingen fant ut at hun hadde pcos før hun gikk til gynekolog og spurte direkte om det var det hun hadde. Hun sier også at hun ikke har mange symptomer, men fett rundt magen, litt mer hårvekst på kroppen en vanlig og uregelmessig syklus var visst nok. Men nå skal ikke jeg spekulere i om du har det eller ikke, for det har jeg ikke kompetanse til. For å konkludere med noe, så anbefaler jeg (som også nevnt over) at du ber om henvisning til gynekolog, og at du spør direkte om det er en mulighet for at du har pcos. Lykke til! :D
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #18 Skrevet 8. september 2011 Men jeg trodde at man ved PCOS ofte hadde lange, uregelmessige sykluser, ikke superkorte og forholdsvis regelmessige sykluser? Det eneste symptomet jeg har utenom det er i så fall fett hår. Menmen, det er jo egentlig greit hvis det er PCOS, for da er det noe kjent og håndfast. Jeg regner med at en gynekolog kjapt finner ut av det hvis det er det det er, og jeg vil helt klart be om henvisning til gynekolog uansett.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #19 Skrevet 25. oktober 2011 Tenkte jeg skulle gi en oppdatering på hvordan det går, i tilfelle noen andre noen gang opplever det samme (eller andre fortsatt vil gi sine erfaringer?). Hadde utrolig flaks og slapp 3-4 måneders ventetid til gynekolog (som er vanlig her). Det ble tatt ultralyd, og konklusjonen er at det ikke er noe som helst galt med meg. Jeg er både lettet og skuffet. Ingen PCOS, ingen cyster, ingenting. Så jeg må enten gå slik det er nå, med mensen 75% av tiden, eller begynne på hormonprevensjon igjen og si adjø til sexlysten. Blir nok det siste, da det ikke hjelper noe med sexlyst når man blør hele tiden... Jeg er dessverre bare en av de uheldige som har en rar syklus, og må nok leve med det med mindre den plutselig skulle bestemme seg for å bli normal. Og når jeg en gang vil bli gravid skulle jeg bare ta kontakt med legen igjen og ta det derfra, hvis jeg ikke var "normal" innen den tid (som jo er tvilsomt).
Sveva Skrevet 25. oktober 2011 #20 Skrevet 25. oktober 2011 TS, du har ikke vurdert å prøve noe "alternativt" da, som soneteraåi eller akupunktur?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå