AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #1 Del Skrevet 4. september 2011 Hvor lenge kan man egentlig ha et stramt strasebånd på armen? Armen blir jo relativt fort rød, så blålig, men når begynner det bli skadelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #2 Del Skrevet 4. september 2011 Hva er strasebånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente Skrevet 4. september 2011 #3 Del Skrevet 4. september 2011 Er ikke det et sånn kvalmearmbånd? I så fall har jeg sovet en hel natt med mitt(jeg våknet av kvalme) uten at det gjorde noe... gjort dette flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #4 Del Skrevet 4. september 2011 Tenker du på stasebånd? Sånn som man bruker for å stenge av blodårene ved bla blodprøver? Hvis det er det du tenker på så skal den stå på så kort tid som mulig. For blodprøvetakingen sin del så burde den ikke stå på mer en ett minutt. For din og armen sin skyld så må den tas av når du får vondt/ubehag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #5 Del Skrevet 4. september 2011 Stasebånd, selvsagt Men hva om det er lengre på enn når det først begynner bli vondt/ubehagelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 4. september 2011 #6 Del Skrevet 4. september 2011 Stasebånd, selvsagt Men hva om det er lengre på enn når det først begynner bli vondt/ubehagelig? Da vil armen din sovne vekk og blive følelsesløs, og lar du den stå enda lengre på, vil du få nerveskader ("drophand") slik at du ikke kan bevege fingre, håndledd etc. Står den riktig lenge på vil vev i hånd og underarm dø, og må fjernes kirurgisk, i verste fall amputasjon. Det tar ikke så lang tid å få skader. Hvorfor i all verden lurer du på dette? Det er ingen grund til å stase av armene sine til vanlig. Jeg vil ikke komme med ufine hentydninger, men de eneste jeg vet om som gjør dette udenom medisinsk behandling, er injiserende stoffmisbrukere... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #7 Del Skrevet 5. september 2011 "ikke lang tid" er fullstedig intetsigende... og det finnes flere grunner til å ha stase rundt armen. Men jeg spør mest av nyskjerrighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 5. september 2011 #8 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Det er vanskelig å gi noe helt eksakt tidsbillede, fordi det er mange forhold som spiller ind i dette, men du kan få alvorlige skader i løbet av få timer, og det kan også indtreffe betydelig tidligere. Alt som er mere end noen få minutter efter at følelsen forsvinder er potensielt farlig. Når du kutter blodtilførselen til underarmen din vil ikke vevet lenger få oksygen, som det trenger for å opprettholde intracellulære processer. I løbet av få minutter vil dermed cellene ikke lenger være i stand til å syntetisere adenosintrifosfat (ATP) som er kroppens "bensin". Da vil celler begynde å dø, og nervevev er særlig sensitivt. I tillegg vil lengre avklemming kunde føre til at kroppen produserer en del stoffer som gir ytterligere celleskade når blodtilførselen gjenopprettes. Ved avklemming av blodtilførselen til større deler av kroppen, vil en slik process kunde være dødelig (iskemisk reperfusjonssyndrom), når (og selv om) blodtilførselen gjenopprettes. Jeg håber dette var mere klargjørende. Endret 5. september 2011 av Giacomo_P 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #9 Del Skrevet 7. september 2011 Ja, tusen takk Hvordan merker man om det begynner gå galt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 8. september 2011 #10 Del Skrevet 8. september 2011 Ja, tusen takk Hvordan merker man om det begynner gå galt? Helt enkelt sagt, så vil du ikke merke det, fordi dine sensoriske nerver har sluttet å meddele deg noe som helst. Det enkleste er å ikke stase av blodsirkulasjonen når det ikke er nødvendig. Hvilket det som oftest ikke er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå