Gå til innhold

Når sette inn penger på BSU?


Lærerinna

Anbefalte innlegg

Jeg setter over rundt 2-3000kr på BSU hver måned, og har da fylt opp kontoen i august/september. Nå lurer jeg imidlertid på om det har noe å si for innskuddsrentene om jeg betaler hver måned. En venninne setter inn hele beløpet 1.januar fordi hun mener hun får en høyere rente da. Jeg trodde renta ble beregnet siste dagen i året..?

Noen som vet?

Et annet spørsmål - Vil det lønne seg å ha BSU-kontoen i Skandiabanken femfor andre banker med tanke på at man der får innskuddsrenta hver måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fersk lærer

Renter blir OVERFØRT den siste dagen i året, men de blir beregnet forelipig basert på den summen som står på konto til forskjellig tid. Så du får renter for alle 365 dager hvis du setter inn 20 000 kr den 1 januar. Og du får renter for bare 1 dag hvis du setter inn 20 000 den 30. desember (det er nesten ingenting da). Så venina di har rett.

Endret av fersk lærer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din og fersk lærer har rett. Du vil bli kreditert mer i rente om du setter inn 20.000,- i januar i steden for å sette inn litt og litt i løpet av året.

Når det gjelder rentesatsen så må du sammenligne bankenes effektive renten, da den tar høyde for renters rente effekten (som du får i Skandiabanken i og med at de utbetaler rente hver måned). Hvis du sammenligner to banker med lik effektiv rente så skal du totalt sett få utbetalt det samme i løpet av året, uavhengig av om renten utbetales månedlig eller årlig. Skandiabanken har ikke markedets beste BSU-rente for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...