Gå til innhold

Hvilken hunderase passer for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man kjøper valp etter friske foreldre. som er grundig helsesjekket, så er ikke rasen noe sykere enn andre hunder.

Hva er det du baserer utsagnet ditt på?

Du samenligner en aktiv rase som liker å stå på og jobbe, med noen feite skillpadde hunder som knapt klarer å puste. Det finnes sykdommer innen for de fleste raser idag.

Ser du foreslår sheltie lengere opp i tråden. Kjenner til rasen, og det er en del hjertefeil og epilepsi i den rasen og etter hvert.De er gjerne litt bjeffete og.

Det har jo vært et voldsomt fokus på hvor syke CKCS er de siste årene, som følge av elendig avl på rasen.

Som eier av samme rase så burde du jo være klar over det. Det hjelper naturligvis noe å gjøre god research, men rasen har definitivt et helseproblem.

Sheltie er helt klart et langt tryggere valg enn CKCS, mye mindre sykdom og plager på de. Skal ikke være spesielt bjeffete med riktig oppdragelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir nok ikke pomerianianer eller chihuahua. Langhåret chihuahua er søte, men jeg vet ikke helt om det passer for meg å ha en slik hund.

Otrivin: Mopser er veldig skjønne, men jeg har aldri vært med en mops før. Er det ikke slik at mopser har lett for å snorke og "nyse-baklengs"?

Hvis det er noe indikasjon, om jeg hadde hatt plass, så hadde jeg uten tvil valgt en Saluki. Det er liksom drømmerasen for min del, men hvordan jeg skal ha den inn i leilighet er litt mer usikker.

Ingen problem å ha saluki i leilighet- vet om flere som bor midt i oslo med saluki ( de har også flere mynder i samme leilighet). De tar liten eller nærmest ingen plass innendørs dog elsker de å ligge i sofaen:-).

Er du flink å gir de den turen og gjerne lar de få race fra seg, finnes det ikke noe enklere enn mynder. Har god kjennskap til de fleste, og kan trygt anbefale saluki også whippet som ikke er så stor. Siste nevnte er ikke så staselig å se på ( en saluki er jo vakker) men whippet kan man prøve seg på både lydighet, agility og andre vanlige hundesport grener. Det kan man forsåvidt med saluki også, men man vil få ett bedre resultat og litt mer gøy selv med en whippet kontra saluki.

Fordelen med mynder er jo at når været er som værst ( lik nå ikveld) så MÅ de ikke ut på lang tur, det holder med en fort tisse tur.. hehe også lukter det ikke hund, selv ikke som våt. Også lever de lenge ( ikke uvanlig med en sprek 12 år gml saluki), det er ingen arvelige sykdommer ala HD, AD osv.. ( veldig sjeldent ihvertfall).

du kan jo lese mer om saluki på saluki-norway.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt Saluki, men størrelsen er problemet her. Leiligheten er på ca. 35 kvadrat + 5 kvadrat veranda, så med en hund i den størrelsen hadde vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er fiiin! :rodmer: Men om jeg skulle satset på lydighet så hadde jeg nok heller gått for en annen rase (f.eks. dvergpuddel el. portugisisk vannhund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er fiiin! :rodmer: Men om jeg skulle satset på lydighet så hadde jeg nok heller gått for en annen rase (f.eks. dvergpuddel el. portugisisk vannhund).

Jeg kan ikke se for meg meg med en puddel av noe slag. P. vannhund kunne vel passet. Ser at det står stort på pelsstell og aktivitetnivå på canis. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye de kateriserer som stort og middels med det, men betyr det at jeg nesten ikke kan gjøre annet enn å børste den? Må den børstes hver dag for at pelsen ikke skal tove seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke se for meg meg med en puddel av noe slag. P. vannhund kunne vel passet. Ser at det står stort på pelsstell og aktivitetnivå på canis. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye de kateriserer som stort og middels med det, men betyr det at jeg nesten ikke kan gjøre annet enn å børste den? Må den børstes hver dag for at pelsen ikke skal tove seg?

Den bør børstes hver dag dersom du har den i full pels. Men den kan klippes ned :) Min er kort :)

Til gjengjeld røyter den ikke, lukter ikke hund og er allergivennlig. Den egner seg veldig bra til lydighet og agility, og kan trives bra i en liten leilighet. Min er rolig inne, ligger gjerne som en krøll i et hjørne i sofaen. Men den har mer en middels aktivitetsnivå ja, og krever en del mental og fysisk stimuli. Men den kan brukes til alt! Trekk, kløv, spor, rundering, agility, lydighet... you name it. Den elsker å jobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den ikke røyter er et stort pluss ja. Blir nok ikke så mye sporing (det er jo midt i byen, kan da ikke legge ut spor der.:fnise: Har heller ikke bil så jeg kommer ikke særlig langt unna heller.) men det høres jo ut som en veldig fin rase. Har ikke vært borti så mange av den rasen før, så burde vel lese meg litt mer opp mot den før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg høres det ut som whippet hadde passa bra for deg. ellers kan jeg si at jeg bor i 40kvm leilighet med en grand danois og en bordercollie, det går helt greit, også når vi passer de 2 cane corso og grand danoisen til vennina mi. jeg vil si border collien på 18kg tar 5x så mye plass som alle de stor hundene til sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ab 30# her igjenn. når jeg passer 2 tibbetanske spanieler tar de også myyyyyye mer plass enn mine, til å med mer plass enn border collien min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv to små yorkshire terriere. Små hunder som egentlig tror de er mye større enn de er. Herlige hunder med masse energi som heller ikke røyter. Men terriere kan jo være ganske bjeffete av seg. Og sta ! :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner Sheltie (rasebeskrivelse.) veldig mye på Border Collie i oppførsel? Hvis de gjør det hadde det jo vært helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke Shiba er den riktig rasen for den bruken du ser for deg, som nevnt så er de kjent for å være litt sta og trassige.

Hva med chinese crested? Det er en liten rase som er veldig anvendelige. De finnes både med og uten pels Vi har en valp på 16 uker nå og jeg er veldig imponert over hvor enkel han er å jobbe med, lett å motivere og tar ting veldig lett. Jeg har planer om å teste han i forskjellige grener etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke pomerianianer eller chihuahua. Langhåret chihuahua er søte, men jeg vet ikke helt om det passer for meg å ha en slik hund.

Otrivin: Mopser er veldig skjønne, men jeg har aldri vært med en mops før. Er det ikke slik at mopser har lett for å snorke og "nyse-baklengs"?

Hvis det er noe indikasjon, om jeg hadde hatt plass, så hadde jeg uten tvil valgt en Saluki. Det er liksom drømmerasen for min del, men hvordan jeg skal ha den inn i leilighet er litt mer usikker.

Ehm, vår mops snorker bare hvis den er kjempeforkjølet, noe den har vært en gang fordi jeg smittet den når jeg hadde influensa ifølge dyrlegen. Men så fikk han noe medisin så forsvant det igjen og har ikke gjort det siden. De beryktede "innovernysene" har vi til gode å oppleve foreløpig. Han har nøset et par ganger utover hvis han har fått støv i ansiktet, slik som vi nyser, men ja, ikke sånn baklengsnys som du kalte det. :P Den er veldig sprek også, den utkonkurrerer alt fra rottweilere til leonbergere til border collier på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Shiba er den riktig rasen for den bruken du ser for deg, som nevnt så er de kjent for å være litt sta og trassige.

Hva med chinese crested? Det er en liten rase som er veldig anvendelige. De finnes både med og uten pels Vi har en valp på 16 uker nå og jeg er veldig imponert over hvor enkel han er å jobbe med, lett å motivere og tar ting veldig lett. Jeg har planer om å teste han i forskjellige grener etterhvert.

Kinesisk nakenhund er langt oppe på lista ja, men jeg får ikke lov av sambo. Han syns de er "for stygg." Pøh. Ufattelig søte hunder det, men for ham må det nok være en hund med litt pels på hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den er veldig sprek også, den utkonkurrerer (...) border collier på tur :)

Det sier vel ganske mye om hvor dårlig form de må ha vært i, en frisk BC skal orke mer enn en mops 99 av 100 ganger :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel ganske mye om hvor dårlig form de må ha vært i, en frisk BC skal orke mer enn en mops 99 av 100 ganger :tongue:

Eller er 99 av 100 mopser i alt for dårlig form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesisk nakenhund er langt oppe på lista ja, men jeg får ikke lov av sambo. Han syns de er "for stygg." Pøh. Ufattelig søte hunder det, men for ham må det nok være en hund med litt pels på hele kroppen.

Du får nakenhunder med pels, tror de kalles powder puff. De fleste kull med nakenhunder har både valper med og uten pels.

Hva med dverg- eller mellompincher, eller den litt større varianten av pomeranian (spitz, husker ikke hele navnet, men den er ca 40 cm høy).

Minicollie har mange sykdommer så vær kritisk til oppretter og hvilke linjer de er avlet på. Men det er en lettlært rase, vennlig, våken og intelligent som ikke krever like mye som en border collie.

Vil også foreslå par norske hunderaser: Lundehund og buhund. Hunder med mye gjeterinstinkt, lettlærte og sunne raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...