AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Jeg lurer på hva slags hunderase som passer for meg. Jeg bor i en liten leilighet, men har mulighet til å gå med hunden så og si hele dagen. Jeg er veldig glad i å gå tur og drive med lydighet, aktivisering og har muligens lyst til å prøve meg på lav klasse agility. Siden jeg har liten leilighet, så tenkte jeg på en hunderase opp til 40 cm i mankehøyde. Når det gjelder pelsen, så har det ingenting å si om den er langhåret eller korthåret. Kan drive med pelsstell middels mye. 3-4 ganger i uka, muligens mer. Tok testen på Canis, og da kom Shiba som en av de rasene. Er det en fin hunderase når en bor i leilighet?
Tabris Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Shetland Sheepdog og Japansk Spisshund er også to mulige kandidater.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Det spørs hva du er ute etter. Shiba kan være litt "sær" i gemyttet. Litt som en katt i hundekropp. De kan være sta og vet hva de vil, så de er nok ikke en typisk rase å drive lydighet med, men det finnes alltid unntak. Shiba er stort sett rolig inne og aktiv ute. De er i utgangspunktet vakthunder, men kan trenes til å ikke varsle dersom man bor i leilighet. Hvis du vil holde på med agility ser jeg for meg at en gjeterhund kunne passet bedre? For eksempel: Shetland sheepdog. http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=34 http://dogtime.com/agility-dog-breeds.html
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #6 Skrevet 4. september 2011 Har tenkt noe på Shetland sheepdog, men er litt usikker på den rasen.
HopelessFear Skrevet 4. september 2011 #7 Skrevet 4. september 2011 Jeg har ikke lyst på Bichon frise eller DvergSnauser.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Bichoner er veldig smarte, flinke på agility, krever middels pelsstell (har en litt ull-lignende pels som ikke røyter så mye) og så er den allergifri.
DBM Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 Jeg tror ikke shiba er noen god idé, den regnes som stri i gemyttet. Shiba er verken noen lydighetshund eller agilityhund. Jeg vil også vært skeptisk til japansk spisshund, den er kjent for å være gneldrete. Sheltie tror jeg passer bedre til ditt bruk. Med gjeterblod er den bedre å trene med enn både shiba og japansk spisshund. Hva med dansk-svensk gårdshund?
Gjest otrivin Skrevet 4. september 2011 #10 Skrevet 4. september 2011 Vi har mops da, og bruker det til samme formål. Mange mener jo de kaver og blir overvektige, og jeg sier: IKKE hvis du går TUR og GJØR noe med den Men du syns vel kanskje de er stygge og full i sykdom. Det gjør jo de fleste, men vår er helt frisk iallefall.
johoo Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 spisshunder er litt bjeffete av seg. Men det er ganske lett å en hun då ikke bjeffe. Jeg vet om 3 japanske spisshunder, 1 bjeffer to gjør ikke. Pommeraniene er også typsike bjeffehunder, kjenner 4 som gjør det, 1 som ike. Chihuaua: kjenner 6 stk som ikke bjeffer, 0 som bjeffer. Så det med bjeffing synes jeg det er litt tåpelig å ta hensyn til. Jeg stemmer for jeterhund ja:)
HopelessFear Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 (endret) Pommeraniene Chihuaua: Blir nok ikke pomerianianer eller chihuahua. Langhåret chihuahua er søte, men jeg vet ikke helt om det passer for meg å ha en slik hund. Otrivin: Mopser er veldig skjønne, men jeg har aldri vært med en mops før. Er det ikke slik at mopser har lett for å snorke og "nyse-baklengs"? Hvis det er noe indikasjon, om jeg hadde hatt plass, så hadde jeg uten tvil valgt en Saluki. Det er liksom drømmerasen for min del, men hvordan jeg skal ha den inn i leilighet er litt mer usikker. Endret 5. september 2011 av HopelessFear
Rime Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Sheltie, dvergpuddel eller portugisisk vannhund (de er litt høyere da, men perfekte til lydighet og agility og kan trives godt i en liten leilighet dersom de får nok mosjon og stimuli).
Gjest grønnfi Skrevet 5. september 2011 #14 Skrevet 5. september 2011 Shebaer røyter enormt, og er så sære. Men søte er de :gjeiper: Jeg har brukt mye av sommeren til å lete etter "rett" hund og kriteriene mine var mye likt dine. Jeg endte tilslutt ned på Parsons Terrier (Jack Russel med lange bein) evt. DanskSvensk gårdshund. Men så dukket en fantastisk hund opp som jeg ikke hadde vurdert i det hele. Nå eier jeg en Wheaten Terrier. Han har et lynne som er fantastisk, Agillity er ikke problem, pelsstell og tannpuss går som en drøm. Han bjeffer heller ikke. Jeg er så glad for at jeg gikk utenfor den "boksen" med raser jeg hadde bestemt meg for. -Og om ikke størrelse hadde vært en issue hadde jeg nok valgt en Ulvehund eller Rhodesian Ridgeback.
Gjest Spinell Skrevet 5. september 2011 #15 Skrevet 5. september 2011 Otrivin: Mopser er veldig skjønne, men jeg har aldri vært med en mops før. Er det ikke slik at mopser har lett for å snorke og "nyse-baklengs"? Jeg er ikke Otrivin, og har ikke mops, men svarer likevel. Jeg kjenner to mopser, og begge disse snorker både i våken og sovende tilstand. Når det gjelder saluki, som du nevner selv, så sies det at de er svært rolige innendørs. Dette gjelder visstnok for mange mynder, som Borzoi og Whippet, også. Hva med italiensk mynde? 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #16 Skrevet 5. september 2011 Jeg har ingen tro på at det finnes friske og sunne mopser lenger. Husk på at mynder er jakthunder. 2
timiane Skrevet 5. september 2011 #17 Skrevet 5. september 2011 Om du ønsker en mindre hund. Er ikke helt sikker på hvor mye erfaring du har fra tidligere. Cavalier king charles spaniel. De tilpasser seg det meste og er lettlærte og liker å jobbe. Tåler noen rolige dager iblandt. Noen er veldig daffe, men leterdu litt, kan du finne en med mye motor og som liker utfordringer. Uansett hva du velger. Raser er en ting, men det finnes store variasjoner når det gjelder individ. Jeg konkurerer i lydighet og rallylydighet med min cavalier, og vi storkoser oss begge to
DBM Skrevet 5. september 2011 #18 Skrevet 5. september 2011 Cavalier er vel omtrent den sykeste rasen som finnes. Selv om mops, engelsk bulldog og pekingeser også er ille. 1
timiane Skrevet 6. september 2011 #19 Skrevet 6. september 2011 (endret) Cavalier er vel omtrent den sykeste rasen som finnes. Selv om mops, engelsk bulldog og pekingeser også er ille. Om man kjøper valp etter friske foreldre. som er grundig helsesjekket, så er ikke rasen noe sykere enn andre hunder. Hva er det du baserer utsagnet ditt på? Du samenligner en aktiv rase som liker å stå på og jobbe, med noen feite skillpadde hunder som knapt klarer å puste. Det finnes sykdommer innen for de fleste raser idag. Ser du foreslår sheltie lengere opp i tråden. Kjenner til rasen, og det er en del hjertefeil og epilepsi i den rasen og etter hvert.De er gjerne litt bjeffete og. Endret 6. september 2011 av timiane
HopelessFear Skrevet 6. september 2011 #20 Skrevet 6. september 2011 Om du ønsker en mindre hund. Er ikke helt sikker på hvor mye erfaring du har fra tidligere. Jeg har hatt to hunder fra før. En border collie tispe valp som ble rundt et år gammel. (Hun måtte avlives pga. hun skadet seg.) Fikk henne rett etter hun ble skilt fra moren. Så jeg er litt erfaren med aktive hunder. Har drevet med klikkertrening og har studert dyrevelferd og hundetrening. Jeg har også hatt en reser av en elghund blanding. Fikk ham når han var 3-4 og han døde i en alder av 10 (omplasseringshund.). Så vil si jeg har litt erfaring fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå