mysticmoo Skrevet 5. september 2011 #21 Skrevet 5. september 2011 (endret) Det er egentlig ikke så morsomt, hvis du er litt inne i hundeverden. Det er f.eks vanlig å si/kalle at man gir hunden bein, når man egentlig mener hud. Den vanligste hundesnacksen er nemlig tørket hud av f.eks storfe eller svin, huden er presset hardt sammen formet som ulike typer bein, med andre ord; hudbein. Dette kaller de fleste bare for bein, så for meg var det helt naturlig at non spurte om dette, da det ikke gikk frem i TS innlegg. Jo, det er faktisk litt morsomt, hvis du er litt inne i hundeverden så har man hørt om råforing og BARF som stort sett går ut på å fore med rått kjøtt og bein. Rått, ikke varmebehandlet. Derfor finner jeg det for godt å fnise litt når det fremstår som 'omgomgomg' at en hund har fått bein fra noe som har vært levende. Mine får bein flere ganger i uka, gjerne med rått kjøtt på også. Alt fra kyllingvinger til koteletter. Alt går ned, noe tregere enn annet. Mine tygger godt, så de kan spise 'alt'. Tørket hud og slike 'ben' får de derimot aldri. Endret 5. september 2011 av mysticmoo 1
camze Skrevet 5. september 2011 Forfatter #22 Skrevet 5. september 2011 Man skal ALDRI gi hunden bein som har vært varmebehadlet, uansett hva slags dyr beinet stammer fra. Når beinet er varmebehandlet vil hunden klare å spise det, og det kan i værste fall ende med splinter som den kan skade seg på, både i munnen og inne i kroppen, og i beste fall gi diarè.Hvis du likevel vil gi bein, må du gi det rått. Og til en glupsk hund må beinet være av så stor størrelse at den ikke vil prøve å sluke det helt. Råe bein er kun noe hunden gnager på, og vil ikke kunne klare å spise det opp/ svelge det. Hvis diarèn fortsetter ville jeg gitt hunden en omgang Zoolac, det er en pasta du gir oralt som normaliserer tarmfloraen. Denne er veldig grei å ha på lur, og noe allle hundeeiere bør ha liggende i skapet. Da kan man behandle med en gang løs mage oppstår og få en rask stopp på det. Zoolac er reseptfritt og flere dyrebutikker selger det i tillegg til veterinær, og muligens apotek. Den skal oppbevares i romtemperatur, ikke kjøleskap(den blir ødelagt om den står kaldt). Lykke til! Er veldig klar over hva zoolac er, og har gitt han dette :-) Men takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #23 Skrevet 5. september 2011 Jo, det er faktisk litt morsomt, hvis du er litt inne i hundeverden så har man hørt om råforing og BARF som stort sett går ut på å fore med rått kjøtt og bein. Rått, ikke varmebehandlet. Derfor finner jeg det for godt å fnise litt når det fremstår som 'omgomgomg' at en hund har fått bein fra noe som har vært levende. Mine får bein flere ganger i uka, gjerne med rått kjøtt på også. Alt fra kyllingvinger til koteletter. Alt går ned, noe tregere enn annet. Mine tygger godt, så de kan spise 'alt'. Tørket hud og slike 'ben' får de derimot aldri. Det var ikke OMG hunden har fått noe fra et levende dyr! Det var spørsmål om hvorvidt hunden hadde fått et hudbein eller et faktisk ordentlig bein, det gikk ikke frem i TS sitt innlegg. Så her har du misforstått. Og det er ikke bare folk som råfôrer som skjønner at hunder er kjøttspisere hvis du tror det. Hva tror du hundematen består av? den består av en del kjøtt, som faktisk har vært et dyr! Og hva er grisører og haler og alt av snacks vi gir? Jo, det har sittet på et dyr. Det er ikke noe mer sensajonelt at den får det rått. Mye bedre for hunden ja, og jeg fôrer også en del rått, men det er en annen sak.
mysticmoo Skrevet 5. september 2011 #24 Skrevet 5. september 2011 Deg om det, for meg ser det veldig OMG ut.
Gjest Survival Skrevet 5. september 2011 #25 Skrevet 5. september 2011 Du må fortelle hvordan det gikk/går.
camze Skrevet 5. september 2011 Forfatter #26 Skrevet 5. september 2011 Det går fint:-) normal avføring nå og spiser som vanlig:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå