Gå til innhold

Operert ut visdomstann - betent?


Gjest döderlein

Anbefalte innlegg

Gjest döderlein

For en uke og fire dager siden fikk jeg operert ut den ene visdomstannen som ikke hadde kommet ut. Jeg fikk ikke noe beskjed ang. pass etterpå, så har pusset tennene som vanlig. Etter en uke fikk jeg tatt ut stingene og ei veike som skulle tas ut.

Men etter den ble tatt ut virker det som det har kommet verk bak der. Det smaker rart, og når jeg har pusset har det kommet gult på tannbørsten. Øsj. Har prøvd å komme litt til bak der med en q-tips, og da har det kommet gul/rød væske på den også. Så jeg har brukt sånn skyllevann (husker ikke hva det heter, noe på c tror jeg. Kjøpt på apoteket, brukes vel oftest ved proteser) som jeg brukte før jeg tok den siden det var litt betent. Nå gjør det også litt vondt, ikke operasjons-vondt men mer verk-vondt, tror jeg. Hvis det gir noen mening.

Så... er dette vanlig? Hva burde jeg gjøre? Noen som har erfaring? Jeg har tenkt å ringe tannlegen på mandag om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg fikk operert ut visdomstann (en som ikke hadde kommet fram, og en som var skjev), så fikk jeg beskjed fra tannlege å bruke munnskyllevannet Corsodyl, som skal være betennelses- og bakterie-dempende.

Siden du ikke har fått denne beskjeden, så høres det ut som ditt operasjonssår er litt betent. Få deg time til (tann-)lege og få bekreftet dette, slik at du kan få god behandling for dette. Man vil jo ikke at det skal bli noe verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Ja, det er Corsodyl jeg bruker nå. Er det så mye annet man får gjort da?

Jeg bruker også Voltaren pga. betennelse et annet sted i kroppen, tror du dette kan hjelpe noe? xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Voltaren er jo litt allround ja. Er nok ikke mye mer å gjøre før betennelsen enten har gått over eller gjort ting verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Tja, Voltaren er jo litt allround ja. Er nok ikke mye mer å gjøre før betennelsen enten har gått over eller gjort ting verre...

Hm, isj da.

For det er ikke vanlig at dette skjer? Det skjedde ikke med deg, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ble ikke betent. Brukte Corsodyl fra operasjonsdagen jeg da. Men sliter med et "hull" etter at ene tannen ble tatt, og har skade på nervene, så har mer vondt og er litt konstant bedøvd på den ene siden jeg opererte (der de gravde ut tannen - sliter mye med lesping om jeg prater mye) :S

Du får kjenne litt på det, og selv bestemme hvor raskt du inn til tannlegen igjen, bare pass på - kan raskt gå galt. Ikke for det, jeg vet jo ingenting egentlig om dette, så sjekk en tur til tannlegen så du får et bedre svar :)

(Jeg er jo til og med litt beruset nå :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kjevebetennelse begge gangene jeg fjernet mine kirurgisk. Det gjorde ganske vondt og var øm. Var sånn bankende smerte og ising bortover tennene. Dro til tannlegen og fikk resept på penicillin, så ble det raskt bra :)

Jeg fikk beskjed om å bruke Corsodyl og være forsiktig ved tannpuss, altså ikke nærme meg såret med tannbørsten. Jeg fulgte alle råd fra tannlegen og fikk likevel betennelse.

Er du usikker er det bare å kontakte tannlegen din, er bedre det enn at en evt betennelse skal bli verre. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Voltaren er jo litt allround ja. Er nok ikke mye mer å gjøre før betennelsen enten har gått over eller gjort ting verre...

Voltaren funker ikke på infeksiøse tilstander som er oppstått pga bakterier- noe en infeksjon etter tanntrekking , med den typen ouss som TS forteller om, vil være. Så Voltaren er nok ikke tingen å stole på her.

TS bør ganske enkelt ringe fastlegen sin og få antibiotika.Jo før jo heller, så vedkommende slipper å få større problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til tannlegen du, ikke fastlegen. Tannlegen sjekker om det er betennelse og skyller ut hvis det er noe, så får du eventuelt antibiotika etterpå.

Det er lurt å ta kontakt på mandag, man skal ikke gå for lenge med betennelse i munnhulen.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt tydelig en infeksjon. Voltaren vil bare virke lidt smertedempende, men ikke gjøre noe med årsaken. Corsodyl hjelper nok noe, men du må tilbake til tandlegen så fort du kan. Du skal ikke gå med slike tilstander over tid.

Det er ikke "vanlig", men det er heller ikke en unormal komplikasjon. Ring tandlegen på mandag, hvis ikke det er uutholdelig vondt. I så fall kan du ringe legevakten, men det er ikke sikkert de vil gjøre noe, udover generell rådgivning. Men det er greit å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Okei, jeg er overbevist - det skal gjøres noe med det. :)

Men jeg skal til fastlegen i morgen, tror dere hun kan hjelpe meg på noen måte? Eller må jeg til tannlegen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør nok følges opp av tandlegen, men fastlegen din kan nok vurdere dette, og eventuelt iverksette kur. Snakk med legen imorgen, så får du svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Dette bør nok følges opp av tandlegen, men fastlegen din kan nok vurdere dette, og eventuelt iverksette kur. Snakk med legen imorgen, så får du svar.

Jeg ringte tannlegen, og de sa det ikke var noe fare med mindre det var så vondt at jeg måtte ta smertestillende for å sove eller hadde feber. Så jeg skulle ringe om det ble verre. Oh, you dramaqueens ;) HIhi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte tannlegen, og de sa det ikke var noe fare med mindre det var så vondt at jeg måtte ta smertestillende for å sove eller hadde feber. Så jeg skulle ringe om det ble verre. Oh, you dramaqueens ;) HIhi

Vi på forumet kan ikke se tilstanden din, og det er heller ikke noen erstatning for en samtale eller fysisk undersøkelse. Da er det bedre å be folk oppsøke hjelp for noe som kanskje ikke er så alvorlig, end å si at dette går nok bra.

Oppfyldninger av puss efter indgreb er normalt noe som bør undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Vi på forumet kan ikke se tilstanden din, og det er heller ikke noen erstatning for en samtale eller fysisk undersøkelse. Da er det bedre å be folk oppsøke hjelp for noe som kanskje ikke er så alvorlig, end å si at dette går nok bra.

Oppfyldninger av puss efter indgreb er normalt noe som bør undersøkes.

Var ment som en spøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...