Gå til innhold

Hodepine og MR


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg var hos fastlegen min for snart 2 uker siden. Jeg fortalte bl.a. at jeg plages mye med hodepine for tiden, ikke vanlig hodepine men skarp,lynende smerte i den ene siden.

Jeg fortalte også at jeg en gang i blandt kan få "synsforstyrrelser" som er som en bølgende ring på det ene øyet,typisk migrene tegn etter hva jeg forstår men får aldri smerter i de forbindelsene.

Uansett, jeg hadde håpet på noen råd eller forklaring på hvilken type hodepine dette er men han satte meg opp for time på MR.

Nå lurer jeg litt, er det ikke litt "voldsomt" å dra på MR for hodepineplager? Når jeg tenker MR så tenker jeg svulst,så nå begynner jeg å bli litt redd.

Er jo glad for at legen min tar meg på alvor men jeg ga ikke noe utrykk for at jeg var så veldig bekymret for dette.

Synes kanskje det var litt lav terskel for å få henvisning til MR :sjenert:

Er det vanlig å bli sendt på MR for hodepineplager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ver bare glad til at legen forsøker utrede og sende deg videre du.

Ikke alle leger gjøre det. De fleste må en akkudere lenge med for å i det heletatt BLI undersøkt eller sendt videre av.

Kan vere klem på noen nerver eller blodårer forårsaket av muskler eller skjevheter noe sted.

Ikke tenk det værste med en gang ;-)

Men mest sansynelig finner de ingenting, da har du fått avkreftet det :jepp: og kan få undersøket andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevner i innlegget mitt så er jeg veldig glad for at legen min tar dette alvorlig. Men jeg så ikke for meg at dette var noe jeg trenger å sendes på MR for.

Derfor blir jeg bekymret og lurer på hva legen egentlig tenkte da jeg fortalte han symptomene siden han velger å sende meg på MR.

Jeg mener også at leger kanskje bør se an pasienter og situasjoner når det kommer til det å ta dem alvorlig (altså,de skal jo ta alle pasienter alvorlig) Men dette med hodepinen var noe jeg bare tok opp sånn på tampen av timen, noe jeg ikke var så veldig opptatt av. Og jeg ble litt nervøs nå når det har gått opp for meg at jeg skal til MR for hodepine. Vil det si at legen syntes dette virket veldig alvorlig eller er det bare rutine å sende alle med plagsomme hodepiner til MR?

Dette kan vel ingen her svare på, bare legen min. Men det hadde vært fint med noen tilbakemeldinger fra noen som har vært ut for det samme selv eller som vet noe om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig og vanlig.Men om det er forandringer i mønster eller forværring,da burde en jo sjekkes

Har hatt migrene i mange år og det kan kanskje høres ut som du har et snev av det.

Igjennom årene har jeg tatt mr og ct med kontrast pga forandringer i migrene /hodepine mønster/forværring osv. Kun for å være helt sikker på at det ikke er noe annet som har forværret hodepinen.

Tror du kan ta det helt med ro og jeg synes fastlegen høres ut som en som virkelig hører på pasienten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg var hos fastlegen min for snart 2 uker siden. Jeg fortalte bl.a. at jeg plages mye med hodepine for tiden, ikke vanlig hodepine men skarp,lynende smerte i den ene siden.

Jeg fortalte også at jeg en gang i blandt kan få "synsforstyrrelser" som er som en bølgende ring på det ene øyet,typisk migrene tegn etter hva jeg forstår men får aldri smerter i de forbindelsene.

Uansett, jeg hadde håpet på noen råd eller forklaring på hvilken type hodepine dette er men han satte meg opp for time på MR.

Nå lurer jeg litt, er det ikke litt "voldsomt" å dra på MR for hodepineplager? Når jeg tenker MR så tenker jeg svulst,så nå begynner jeg å bli litt redd.

Er jo glad for at legen min tar meg på alvor men jeg ga ikke noe utrykk for at jeg var så veldig bekymret for dette.

Synes kanskje det var litt lav terskel for å få henvisning til MR :sjenert:

Er det vanlig å bli sendt på MR for hodepineplager?

Grunnen til at legen vil sende deg til MR er vel for å utelukke at f.eks en cyste skulle ligge å trykke på nerver o.l.Svært mange mennesker har cyste i hodet, de aller fleste av dem er ufarlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange årsaker til at man tar MR av hodet, så det er nok liten sjanse for at det er snakk om svulst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver her: Det findes tusen indikasjoner for en MR. I ditt tilfelle tenker jeg at MR er rekvirert for å udelukke at du har patologiske og/eller nevrologiske forandringer i hjernen som skaber dette. Det er faktisk gandske mange diagnoser som kan stilles med bakgrund i hva man IKKE finder. Jeg synes legen din høres fornuftig ud, og jeg synes du skal være glad for at han tar dette alvorlig.

Dersom du ikke har andre symptomer end det du beskriver, tror jeg ikke det er så veldig sandsynlig at en MR vil vise noe skummelt, og i så fald er det jo greit å vide at alt er i orden?

Man kan selvsagt aldrig være helt sikker, men i udgangspunktet er det ingen grund til å bli skremt av å bli sendt til slik undersøkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok for og se om det er forandringer i hodet siden du har fått dette her.

Jeg var og tok mr med kontastvæske igår faktisk, og da pga forandringer iht migrenen min som har forandret seg

Forrige mr ifjor viste dog ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...