Gå til innhold

Bikkja mi ble angrepet i går...


Imax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Båndtvangen gjelder fra 1. april - 20. august. Og som 14062003 sa - den gjelder for andre dyr.

I områder for alminnelig ferdsel kan eier eller besitter la hund løpe løs bare når den følges på forsvarlig måte. Jakthundtrening og dressur kan likevel bare foregå med samtykke av grunneier og de bruksberettigede.

I tiden f.o.m. 01.04. t.o.m. 20.08. skal hunden holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt.

For bestemte områder kan fylkesmannen etter forslag fra viltnemnda i kommunene bestemme at hund skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt til annen tid enn nevnt i 2. ledd, dersom forholdene gjør dette påkrevet for å beskytte viltet. (Ekstraordinær båndtvangfor Nedre Romerrike ble avløst av ordinær båndtvang 1. april 2003. TS).

Slik bestemmelse sal kunngjøres på den måte som Direktoratet finnet tjenlig, og den trer i kraft fra kunngjøringen hvis ikke annet er bestemt.

Reglene i 2. og 3. ledd gjelder ikke for hund når den brukes i reindrift og ikke for dressert bufehund når den brukes til å vokte bufe, og ikke for politihund og lavinehund når de er i tjeneste og under trening.

Direktoratet og politiet kan for særlige formål dispensere for bruk av løs hund i båndtvangstid. Politiets avgjørelse kan påklages til Direktoratet.

§53 (hund som løper løs)

Hund som løper løs uten at den følges på forsvarlig måte, kan opptas av gruneier og jakt- eller fangsberettiget eler noen som opptrer på vegne av disse, eller av politiet

Hund som løper løs i ordinær båndtvangstid etter §52, 2. ledd, kan opptas av hvem som helst.

Hund som løper løs i ekstraordinær båndtvangstid etter §52, 3. ledd, eller som i båndtvangstid påtreffes jagende etter hjortevilt, kan dersom den ikke lar seg oppta, avlives på stedet av gruneier og jakt- eller fangstberettiget eller noen som opptrer på vegne av disse, eller av politiet. Når hund er avlivet, skal melding straks gis til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående båndtvangen så er det vel noen byer som har båndtvang hele året - og da for å beskytte mennesker (i tettbebygd strøk) og ikke andre dyr? Mener det er sånn i Oslo i alle fall - noen som nevnte Bergen?

Legg også merke til at båndtvang ikke tilsier at hunden skal ha bånd på seg, men under kontroll. Jeg fant ikke dette i den teksten som Kira la inn, men jeg mener å ha lest det i loven tidligere. Man kan altså la være å fysisk ha bånd på hunden - så lenge man psykisk har båndet på hunden der. Men har man 100% kontroll på hunden uten bånd? Neppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil bare få lov til å beklage at jeg hørtes så hissig ut i mine innlegg i går. Jeg vil forklare hvorfor. Jeg har to hunder. Den ene er en Border Collie som er omplasert hos meg og som har hatt det ganske vondt. Hun er veldig nervøs og jeg har lagt ned ganske mye arbeid for å prøve å gjøre henne tryggere. Problemet nå er at hun har en del problemer med å takle andre hunder og spesielt løse hunder. Det er ganske frustrerende å møte folk som har hundene sine løse, og når jeg ber dem om å fjerne hundene sine forteller meg at dette er ikke noe problem for hunden deres er jo så snill. Når da min hund eksplodere fordi den andre hunden er for nærgående, så blir det min feil som har en så farlig og aggresiv hund som jeg ikke kan kontrollere. Håper det går bedre med deg og hunden din Imax, men du må ha forståelse for andre sine synspunkter på det å hunden løs.

Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svar til Gundel om jeg veit hva som skjer hvis man drar inn en hund som slåss med en løs hund (det er faktisk ikke en løshund, som er en hund uten eier). Ja en blir vel sikkert bitt selv, men heller det en at hunden dreper en annen hund.

Da jeg har en liten hund som tre ganger har fått bank av hunder som er løse har jeg også tre ganger måtte løfte og kaste vekk hunden som går til angrep. Jeg er jente og to av hundene var stooore labradorer. Den ene ga seg ikke så jeg måtte kaste den vekk en gang til. Hadde jeg blitt bitt så får det heller være, jeg orker iallefall å stå å se at en hund biter en annen ihjel.

Er jo enig at man skal ha kontroll over hunden når den går løs, men det som provoserte meg med ditt innlegg var at du ville sparket ihjel den hunden som var løs.  

Ser også at Retz ikke skrev noe, men bare var enig, så jeg trekker tilbake min kommentar tidligere.

Først bør du lese innlegget mitt! Jeg har ikke sagt at jeg ville sparket bikkja ihjel (noe så tåpelig!).

Og jeg sikter ikke til at du selv kan bli bitt dersom du haler inn bikkja fra en slåsskamp, men jeg har sett stygge eksempler på at det er når eierne hiver seg inn i slåsskampen at de virkelige skadene på hundene oppstår!!

Dersom en hund har bitt seg fast i motstanderen og du begynner å hale i båndet på den som biter, kan jeg garantere deg at bikkja aldri i verden slipper!!! Og den hunden som blir bitt får enda større skader fordi du haler i båndet!!!

14062003s bekskrivelse er utmerket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med Voffsen din Imax?? Huff det er grusomt når slik skjer! :(

Jeg ville bare si at den som har bånd på hunden iallefall kan greie å dra den bort (forhåpentligvis er den ikke så stor at den ikke kan håndteres). Den som ligger under og blir bitt kan ikke gjøre noe selv annet enn å underkaste seg så godt den kan. Når min lille har blitt angrepet og blitt most av større hunder- så har han vært livredd - og ikke greid på egenhånd å komme seg fri. Da må den som har angrepet og har overtaket dras bort. Jeg han ikke kalle på hunden og forlange at den kommer - når den ligger og prøver å signalisere underkastelse til overmakten. Om den da begynner å kjempe for å komme fri så oppnår den bare å provosere den andre.

uansett er det fælt når hunder slåss. Jeg håper det gikk bra Imax ...

:trøste: * og en nuss fra Virgo-voffsen* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ok med hunden - og eieren. Og JA - jeg forstår selvsagt at når min hund er løs og den andre i bånd - så er det mitt ansvar. Jeg er ikke helt tett heller.

Jeg har et problem i forhold til at hunden min alltid er kjempe glad i å treffe andre hunder, og løper i glede og iver bort til hver eneste hund han ser. Og selv ikke denne opplevelsen ser ut til å ha satt noen demper på lysten hans. Så nå skal Imax drastisk til verks for å få bedre kontroll på dyret. Men som sagt, å alltid ha hunden i bånd, er uaktuelt for meg. Det er helt klart at det ikke går an å ha det sånn, det blir jo pyton både for bikkja og meg.

Men jeg håper at dere som har hunder som er sinna på andre hunder er tydelige ovenfor andre hundeeiere at hunden kan være sinna. Jeg mener oppriktig at den andre hundeeieren kunne ha vært mindre "hilseglad" når han visste at bikkja var hissig på andre hannbikkjer.

Og jeg lurer virkelig på hvorfor folk skal ha sinna bikkjer? Og da mener jeg ikke hunder som har et naturlig aggresjonsnivå og følgelig kan være sint for å forsvare osv, men hunder som glefser etter alle andre firbente. Og dem er det mange av her jeg bor.

Synes forresten det er fint at det har kommet inn så mange meninger her, da får vi til en god diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt' date=' å alltid ha hunden i bånd, er uaktuelt for meg. Det er helt klart at det ikke går an å ha det sånn, det blir jo pyton både for bikkja og meg.[/quote']

I båndtvangstiden, da? Har du den ikke bånd da heller? Dette er av respekt for andre dyr. Så, hvis hunden din plutselig ser en hjort etc, og løper etter dyret, vil det få konsekvenser for deg.

Det er ikke noe som heter "pyton" å ha hund i bånd. Det er mange som faktisk føler seg truet av å se en hund løs. De vet overhode ikke hvordan hunden din er - om den er snill eller ikke er samme faen for den andre personen, som er redd for løse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innimellom redd for løse hunder. Og jeg har jobbet med handikappede ungdom så er så redde at de løper rett ut i nærmeste vei el for å komme seg vekk fra hunden. Meget farlig.

Hunder i by bør alltid holdes i bånd, det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hunder som ikke automatisk kommer på innakalling bør gå i bånd. Selv om det ikke er båndtvang skal en ta hensyn til folk som er redd for hunder.

Selv om eieren av den andre hunden ikke gjorde nok for å få inn hunden sin, får du ta en god del av skylden selv. Du hadde hunden din løs og hadde dermed ikke kontroll på den i det hele tatt. Hadde du hatt hunden din i bånd kunne du a forhindret en del av det som hendte. kanskje noe å tenke på til neste gang.

Hunder som er i bånd føler seg ofte mer truet enn de som er løs, og det kan være noe av problemet her. Kanskje eieren ble sjokket over reaksjonen til hunden at han frøs til. men det er ikke dermed sagt at han skal være fritatt for skyld, dere kunne begge ha forhindre dette. Du med å ha hunden din i bånd, og han ved å dra til seg bikkjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder som alltid er i bånd blir aggressive.

:ler:

Ok? Så det er bedre at de løper rundt og skremmer folk? Og har du en eller annen fasit på at hunder som alltid er i bånd når de er på tur, blir aggressive?

I alle mine år rundt hunder, har jeg faktisk ikke vært borti noen av dem som har vært aggressive, fordi de har gått i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imax! Vil bare si at det er kjempetrist at hunden din ble angrepet og jeg vet hvor redd en kan bli! Jeg har selv opplevd dette med våre to hunder, den ene en liten valp (men det er en annen diskusjon)

For å svare på dine spm:

1. Det er sannsynlig ikke vanskelig å trekke en hund inntil seg, med mindre hunden er kjempesterk og innstilt på å "ta" den andre hunden. Men jeg vil poengtere at ved å dra inn en hund som har bitetak i den andre, vil gjøre mye mer skade. Mulig eieren tenkte på det istedet for å trekke den til seg?

2. Må nok også si meg enig i mange av de andre her, du har mye av ansvaret her. Selv om din hund kan være snillest i verden (noe selvfølgelig alle hunder er for sine eiere) så vet du aldri hvordan den andre hunden reagerer.

Hvor gammel er hunden din? Hvis han er valp/unghund kan han fort mistolke andre hunders signaler og ikke oppfatte at den andre hunden er redd/sint ol. Den andre hunden vil da forsvare seg og sitt ved å angripe/glefse.

Kjenner meg så godt igjen i innlegget ditt for jeg har opplevd det samme med vår unghund. Hunden vår lærte "å ikke hilse på andre hunder med mindre han får lov" på den tøffe måten. Men han har lært det en gang for alle :) og tro meg det har jeg også....

3. Forhåpentligvis har han lært litt nå, og vil være mer forsiktig neste gang. Men er hunden fortsatt ung vil det sannsynlig oppstå noen "misforståelser" mellom han og eldre hunder.

Men for å gjøre deg og hunden din tryggere, kan du lære han opp til å hilse på hunder ved at du sier ifra. (jeg regner med at innkallingen og NEI sitter 100%) Bruk gjerne langline til hjelp :)

Håper hunden din har det bra og at den slapp med skrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg håper at dere som har hunder som er sinna på andre hunder er tydelige ovenfor andre hundeeiere at hunden kan være sinna. Jeg mener oppriktig at den andre hundeeieren kunne ha vært mindre "hilseglad" når han visste at bikkja var hissig på andre hannbikkjer.

Hmm...

Jeg har en hund som er sosial og veldig glad i andre hunder, men NOEN FÅ tåler den rett og slett ikke "trynet på"! (Det er jo som oss mennesker, bare det at hunden sier ifra der og da!)

Det er vanskelig for meg å forutsi hvilken hund den vil like og ikke like! Og når det kommer en LØS hund bort til oss for å hilse, og om de skulle begynne å krangle, da vil nok jeg få problemer med å "hale inn" min 70kg tunge hund. Dersom du da er eier av "løs-hunden", kommer du til å få høre min mening om det å ha bånd / kontroll på hunden din!!! :x

Beklager, men jeg føler nok mere med den andre hundeeieren (for det kunne kanskje vert meg... :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En annen ting, Imax:

Dersom det var din hund som hadde fått overtaket (hadde vert den største, men det trenger ikke ha noe med str. å gjøre, kan være minst like tøffe de små...), da hadde det vert DIN hund som hadde angrepet en ANNEN hund (du vet aldri når du treffer "en fiende").

Da hadde en hund i bånd blitt angrepet av en LØS-HUND!

Hadde du likt den situasjonen?

Hadde det ikke vert din skyld da heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de som mener at hunder bør gå i bånd året rundt - så vil jeg si at det er direkte slemt mot hunden ! Dyreplageri! Alle hunder har behov for å løpe og strekke ut litt og utforske verden - ikke bare daffe avgårde i enden av et bånd. Man fratar de fysisk frihet- og man innskrenker dens muligheter til å hente inn inntrykk i form av luktet og smaker, syn og følelse av å ferdes i ulikt terreng.

Båndtvang året rundt tar IKKE hensyn til hunden - og hallo - man skal nå tross alt ta hensyn til de også.

Så får eierene være sitt ansvar bevisst og trene så de får hyggelige hunder som kan å omgås andre. .......Eller velge steder å slippe den hvor den ikke kan forulempe noen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang året rundt tar IKKE hensyn til hunden - og hallo - man skal nå tross alt ta hensyn til de også.

Så får eierene være sitt ansvar bevisst og  trene så de får  hyggelige hunder som kan å omgås andre. .......Eller velge steder å slippe den hvor den ikke kan forulempe noen. :wink:

"Båndtvang året rundt tar ikke hensyn til hunden..."

Nei, selvfølgelig ikke! Det er for å ta hensyn til andre. Hunder skal ikke være til plage for andre, hverken dyr eller mennesker!!!

"Velge steder å slippe den hvor den ikke forulemper noen..."

Nettopp! Da er hundeeieren sitt ansvar bevisst!!!

Enig i at hunder må få "utfolde" seg, men det skal ikke være "på andres bekostning", eller ved å plage / sjenere andre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eføya ikke innlogget

Hei!

Imax har du tenkt på at den hunden du møtte kan ha vært redd? Jeg har verdens snilleste hund som aldri har slåss eller bitt, men blir veldig redd når en løs hund kommer bort til han når han er i bånd. Hvorfor? Jo fordi han har blitt angrepet mens han har gått i bånd tidligere. Dette gjør at jeg enten slipper båndet dersom jeg møter løse hunder (dersom det er mulig) eller ber eieren ta den inn hunden sin. Veldig mange eiere bryr seg ikke i det hele tatt og sier "jamen han er jo så snill", greit nok det, men min er redd. Han biter ikke i denne situasonen, men knurrer og glefser (mener ikke å bite bare å advare). Jeg ser hvor presset han er og ville aldri livet dratt i han i denne situasjonen. Det mener jeg er eieren til den andre som har ansvaret for. Bare så det er sagt er han aldri hverken gleffsete eller knurrete når hang går løs. Rop inn hunden din og spør før du lar han møte andre hunder i fremtiden! Er det uoversiktelig så ta han i bånd. Det er også greit å ha en "avstands sitt" på hunden sin. Det hender at folk kommer i rasende fart på sykkel eller liknende og da er det greit å kunne be hunden sitte på avstander opp til mange hundre meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...