Gå til innhold

Bikkja mi ble angrepet i går...


Imax

Anbefalte innlegg

Var ute og gikk tur og bikkja gikk løs. Vi rundet et hjørne og der kom det en stor stygg blandingshund, som tilsynelatende var rolig. Bikkjene luktet på hverandre og så var helvetet løs! Den andre hunden glefset og hoppet oppå min hund, og det ble et spetakkel uten like.

Det som overrasket meg var at eieren av den andre hunden IKKE trakk i båndet for å trekke sin hund til seg, og seansen bare fortsatte. Jeg ble ekstremt oppjaget og redd for at hunden min skulle bli skadet, og skjelte ut hundeeieren og sa noe i denne duren: "Du får for f*** trekke inn den j***** dritt bikkja di..." Ikke spesielt diplomatisk, men jeg ble så redd. :frustrert:

Han i sin tur skjelte meg ut for at jeg ikke hadde bikkja i bånd.

Mine spørsmål:

1) Er det virkelig så vanskelig å trekke inn hunden når han har den i bånd?

2) Hva er mitt ansvar oppi dette (hunden min var løs)? Hunden min hadde helt klart løpt videre dersom han hadde kunnet, han kan ikke fordra andre sinte hunder.

3) Hva bør jeg gjøre for å unngå dette i fremtiden (og JA, det er helt uaktuelt å ha bikkja i bånd hele tiden, det blånekter jeg)

Uansett - alt gikk bra, og bikkja slapp unna med skrekken (eieren også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde IKKE dratt inn bikkja mi dersom den kom i slåsskamp med en løs hund!! Jeg hadde antageligvis prøvd å spenne løshunden til hel......!!! Dersom du ikke har kontroll på hunden din har du heller ikke anledning til å la den gå løs!

Dersom du skal unngå slike situasjoner i fremtiden må du ha kontroll på den. Ikke tillat hunden din å hilse på andre hunder uten at det er avtalt med eieren....Er ikke det vanlig folkeskikk da?

Beklager at jeg virker noe opphisset her, med den andre setningen din provoserte meg noe aldeles forferdelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde tatt ditt ansvar og hatt hunden din i bånd, så kunne du dratt hunden til deg når du møtte denne andre hunden.

Jeg synes at du må ta din del av skylden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spørsmål:

1) Er det virkelig så vanskelig å trekke inn hunden når han har den i bånd?

2) Hva er mitt ansvar oppi dette (hunden min var løs)? Hunden min hadde helt klart løpt videre dersom han hadde kunnet, han kan ikke fordra andre sinte hunder.

3) Hva bør jeg gjøre for å unngå dette i fremtiden (og JA, det er helt uaktuelt å ha bikkja i bånd hele tiden, det blånekter jeg)

Uansett - alt gikk bra, og bikkja slapp unna med skrekken (eieren også...)

1) Nei, normalt er det ikke vanskelig å trekke inn en hund når den er i bånd, men det kommer jo litt an på størrelsen på hunden da og hvor sterk eieren er. En sint hund kan få ekstra krefter og kan da bli vanskelig å trekke inn. Har selv opplevd det med en hund som jeg normalt sett ikke hadde noe problem med å ha kontroll over når den var i bånd.

2) Ditt ansvar var å holde kontroll over din egen hund, og prøve og hjelpe til for å finne en løsning på problemet. Jeg sier ikke at du skulle blande deg inn i slosskampen, fordi det er farlig, men jeg mener at du burde ha ropt inn hunden din på et tidligere tidspunkt. En bør aldri la en løs hund hilse på en hund i bånd fordi det kan virke truende på hunden i båndet siden den sitter "fast" og den andre hunden er løs. Det har noe med status og sånn og gjøre.

3) For å unngå dette i framtiden bør du alltid ha hunden under full kontroll, enten ved at den går i bånd eller at den går løst ved siden av deg. (Ja, jeg vet at dette er utopi, men det får jo an å forsøke.) En hund bør kunne komandoen "På plass", og den bør kunne gå der selv uten bånd. Dessuten bør du ikke la hunden din (når den er løs) hilse på hunder som går i bånd, ikke med mindre dere kjenner hunden eller eieren sier at det er greit. Dette er litt av det samme som er blitt sagt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!! Nå var det da ikke Imax sin hund som var aggresiv!!!!. Jeg ble veldig provosert av de svarene som Gundel og Retz skrev, kjenner jeg koker innvendig. :evil:

Det er ikke lett å kalle inn en hund som ligger under og har en annen sinna hund over seg. Dessuten er det vel ikke båndtvang nå heller?

Hvordan ialledager kunne du tenke deg Gundel Gaukely å spenne ihjel en hund som ikke har noe skyld i dette. Håper for guds skyld at jeg aldri møter deg med hund når jeg lufter vår egen hund som ofte går løs.

Hvis hunden som gikk i bånd ikke kan hilse på andre hunder uten å angripe, burde jo eieren sagt fra til Imax om at han/hun ønsket at de ikke hilste på hverandre.

Dessuten drar man jo hunden sin til seg eller løfter den vekk hvis den går til angrep på en annen hund. Hvis man ikke ønsker at den skal slåss da!!!!

Nei Imax, jeg støtter deg helt i at den andre hundeeieren skulle ha løftet vekk hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med de andre her.

1) Jeg hadde heller slakket båndet enn å stramme det om mine skulle komme i krangel med en løs hund. Jeg vil nødig kvæle mine hunder på grunn av ei lausbikkje! Jeg vil heller ikke stresse/jage opp mine bikkjer mer enn nødvendig - og stresset og oppjagd blir de når de får strammet båndet.

2) Med mindre din hund ble holdt hardt fast i nakken av den andre hunden, hadde din hund en mulighet til å stikke av. Jeg selv hvilke utrolige krumpspring hunder kan gjøre - hver dag i egen hage (to egne hunder som leker villt).

3) For å unngå dette må du gjøre én av to: få kontroll på bikkja - steinkontroll, eller å ha den i bånd når det er fare for at du møter andre hunder (spesielt i bånd). Lausbikkjer skal aldri, aldri, aldri hilse på hunder i bånd med mindre det er avtalt med den som har hunden i bånd.

Jeg forbanner folk som ikke kan respektere mine hunder i bånd og jeg forbanner meg selv når jeg en ytterst sjelden gang ikke følger godt nok med og møter noen i skogen når jeg har mine løs. Jeg har steinkontroll på den ene, når hun er alene, men begge to blir det hipp som happ med. Jeg må derfor ta mine forhåndsregler for jeg vil ikke at noen overhodet, skal plages av mitt hundehold. Men bikkjene skal få løpe løs - for det mener jeg er en av mine hunders rettigheter! Og noen ganger går det galt, men jeg vet at de er snille, så jeg slipper å uroe meg for krangling mens jeg løper etter for å sette på dem bånd snarest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!! Nå var det da ikke Imax sin hund som var aggresiv!!!!. Jeg ble veldig provosert av de svarene som Gundel og Retz skrev, kjenner jeg koker innvendig. :evil:

Det er ikke lett å kalle inn en hund som ligger under og har en annen sinna hund over seg. Dessuten er det vel ikke båndtvang nå heller?

Hvordan ialledager kunne du tenke deg Gundel Gaukely å spenne ihjel en hund som ikke har noe skyld i dette. Håper for guds skyld at jeg aldri møter deg med hund når jeg lufter vår egen hund som ofte går løs.

Hvis hunden som gikk i bånd ikke kan hilse på andre hunder uten å angripe, burde jo eieren sagt fra til Imax om at han/hun ønsket at de ikke hilste på hverandre.

Dessuten drar man jo hunden sin til seg eller løfter den vekk hvis den går til angrep på en annen hund. Hvis man ikke ønsker at den skal slåss da!!!!

Nei Imax, jeg støtter deg helt i at den andre hundeeieren skulle ha løftet vekk hunden sin.

Nei det er ikke båndtvang nå, men man har ikke anledning til å la hunder løpe løs uten forsvarlig følge UANSETT NÅR DET ER PÅ ÅRET!

Dersom din hund går løs og blir angrepet av en hund som er i bånd, har du selv satt hunden din i den situasjonen og er selv ansvarlig for eventuelle følger!

Dersom man møter noen som går med hunden i bånd, som eieren av den store. stygge BLANDINGSHUNDEN gjorde, kaller man selvfølgelig inn sin egen hund FØR den kommer bort!

Og vet du hva som skjer dersom man begynner å hale inn en hund som slåss med en løshund???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her.

Du har ansvaret for hunden din når den ikke er i bånd!

Ang. lover og slikt, som jeg TROR du spurte om:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

B) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

www.lovdata.no

Personlig er jeg mot å lufte hunder uten bånd i tettbebygde strøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye av det som er skrevet av andre her.

Jeg har selv hund, som får løpe fritt på enkelte steder. Ofte møter vi andre hunder der også, men jeg kaller alltid hunden inn og holder i halsbåndet til jeg er sikker på at det er OK å hilse på den andre hunden.

Jeg skjønner at du ble skremt, Imax. Vi som har "snille" hunder tenker ikke på at andre hunder kan ha en annen oppdragelse eller et annet gemytt. Men vi bør likevel se på alle hunder vi møter som potensielle "fiender".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Imax men du får ingen støtte fra meg. Du har selv ansvar for å ha kontroll på din hund.

Og angående båndtvang så er det båndtvang i tettbebygd strøk hele året.

F.eks. I hele Bergen kommune er det båndtvang hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE LA HUNDEN DIN HILSE PÅ ANDRE UTEN Å SPØRRE !

Veldig enkelt og greit. Regner med at siden du har hunden løs at du også har kontroll på den. Uansett, la ALDRI hunden din hilse på andre hunder uten å spørre eier til den andre hunden. Dette gjelder alle som har hunder, løse eller i bånd. Man vet aldri hvordan den andre hunden er ....

Selv om din hund ikke er agressiv så er det litt din skyld siden du lot din hund løpe løs og bort til den andre. Jeg har selv en agressiv hannhund og har han i bånd. Om det kommer en løs hund bort til han og det blir slåsskamp så føler jeg ikke at det er min skyld, jeg hadde jo min hund i bånd - "kontroll".

Ta lærdom av dette, vær glad ingen skade skjedde og ta hunden i bånd/ikke la han h*n hilse på andre hunder helt uten vidre. Man vet aldri hvordan andre hunder reagerer. Som en annen sa, se på andre hunder som en mulig fiende og ikke slipp hunden din til den uten å ha spurt eier først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svar til Gundel om jeg veit hva som skjer hvis man drar inn en hund som slåss med en løs hund (det er faktisk ikke en løshund, som er en hund uten eier). Ja en blir vel sikkert bitt selv, men heller det en at hunden dreper en annen hund.

Da jeg har en liten hund som tre ganger har fått bank av hunder som er løse har jeg også tre ganger måtte løfte og kaste vekk hunden som går til angrep. Jeg er jente og to av hundene var stooore labradorer. Den ene ga seg ikke så jeg måtte kaste den vekk en gang til. Hadde jeg blitt bitt så får det heller være, jeg orker iallefall å stå å se at en hund biter en annen ihjel.

Er jo enig at man skal ha kontroll over hunden når den går løs, men det som provoserte meg med ditt innlegg var at du ville sparket ihjel den hunden som var løs.

Ser også at Retz ikke skrev noe, men bare var enig, så jeg trekker tilbake min kommentar tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som skjer når man trekker i båndet til en allerede opphisset hund, er at den ser på det som oppmuntring - og vil kunne fortsette kranglingen.

Til deg, kjære gjest: det er ingen her som har sagt noe om at hunden til Imax holdt på bli bitt ihjel. Om det var så alvorlig burde hun har vært hos veterinær og fått sydd sårene for lengst (og det får jeg ikke inntrykk av at hun har).

Men i de aller fleste tilfeller er det slik at når løs (lausbikkje=hund uten bånd og uten eiers kontroll) hund møter hund i bånd, så får de ikke hilst naturlig og dersom eier står og trekker i båndet kan hunden bli enda mer gira - og tilogmed høres drittsint ut. Når så lausbikkja kommer helt bort, blir det mye styr, ståk og bråk - uten at noe egentlig skjer (annet enn heftig hilsen).

Mange ser ikke forskjell på lek og aggressivitet. Mine to labradorer kan høres ut som om de drapsmaskinene når de går i bånd og vi møter andre hunder. Virkelig viltre kan de være. Men om/når de blir sluppet og får hilse så skjer det absolutt ingenting. Tispa finnes ikke aggressiv - hun eier ikke forsvarsaggressivtet en gang (til matmors store frustrasjon til tider), men dæven å sinna hun kan høres ut. De som kan lese hunder, ser dette. De som ikke kan lese hunder, de tror tispa mi er "et drittsinna tispeskinn".

De som ikke kan lese hunder og går forbi hagen vår, vil tro at begge bikkjene er på dødens rand sånn som de holder på - men det er de ikke. De leker fra ende til annen. Et par ganger har tispa gått lei og da ser jeg tydelig forskjell på hvordan hun (prøver å) si i fra i forhold til lekekjefting.

Generelt er det slik at hanner kan krangle høylytt med andre hanner, men det er sjelden det blir blod av den heftige kranglingen. Tisper kan krangle høylytt med andre tisper - og er det noen som dreper hverandre så er det tispene. En tispe kan også være aggressiv mot en hanne, men en hanne som er god i hodet sitt går aldri aggressivt på ei tispe!

Gudbedre så mange rare hunder og rare eiere det er der ute. Det er like greit å skåne seg mot dem, ved å ha kontroll på bikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Imax kan for denne hendelesen mye godt selv. :kjempesinna:

Man lar ikke hunden hilse på andre hunder uten og spørre.

Og så er d båndtvangen da.....

ikke rart den hunden som var i bånd gikk til åtakk.

Da kommer ikke størrelsen inn her i d hele tatt; for hundene har ikke begrep om hvor store de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du får heller ingen sympati fra meg heller Imax. Det meste er sagt i denne tråden. Du har selv ansvar for din egen hund, og burde ha hatt den i bånd, eller i det minste ropt på den når du så den andre hunden.

Siden den andre hunden gikk i bånd, kan den umulig ha kommet særlig brått på heller, så du burde hatt tid til å få den inn til deg.

En annen ting når det gjelder at ukjente hunder møter hverandre, er at man heller ikke skal tvinge hundene til å hilse på hverandre. La de avgjøre selv om de vil eller ei. Man kan fort komme i en kinkig situasjon om man presser hundene til det..Bare et lite tips :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hører du ikke selv hvordan dette klinger ?

DIN hund var løs, den andre hunden var i bånd.

Ergo, er det ditt ansvar å holde hunden din unna den andre hunden slik at ikke slikt oppstår.

Du kan ikke klandre en hund som går i bånd for å angripe bikkja di, når det er din hund som går løs og løper bort til den.

Man kan aldri vite hvordan andre hunder reagerer på slikt, det har du nå erfart.

Jeg syns vel også det er noe frekt av deg å bare la hunden din løpe bort til hunden i bånd, det er ikke sikkert eieren syns noe om det.

En god regel er å holde hunder fra hverandre når man går på tur, vil du absolutt hilse, så er det en god idè å spørre andre hundeeier først om det er OK.

Hadde du spurt denne eieren om det, kan det hende du hadde fått beskjed om at dette ikke er så lurt, for hunden liker ikke det, og dermed kunne du unngått at den angrep hunden din.

Nei, dette syns jeg du kan takke deg selv for altså.

Ingen sympati å få herfra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Imax, ingen sympati å hente her heller. Har selv hund, og sørger ALLTID for å ha den i bånd. Har jeg valgt å ha hund, og bor i by/tettbygd strøk, må jeg ta dette ansvaret fullt ut. Dersom jeg slipper den løs i lek med andre hunder, er det på egen eiendom/mine foreldres gård/andre større private områder.

Jeg har ingen ektrem kustus på min hund som gjør at jeg til enhver tid og uansett kan hindre at den løper bort til andre hunder for å hilse, hvis den løper løst. Dette gjør at jeg har den i bånd!

Og la meg da legge til at jeg ikke har en kamphund, akkurat, men en snill, småvokst labrador. Som er svært sosial og er genuint interessert i alt levende! Og som vil hilse på! Men hun får altså ikke lov før jeg har tillatt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der har jeg en grei ordning. Jeg har lært han at det skal være greit for MEG at han skal hilse, og spør gjerne den andre eieren om det er greit også. Ok, jeg vet ikke så mye om den andre hunden, og jeg stoler heller ikke 100% på min hund, det gjør nok ingen. Du kan aldri stole 100% på en hund.

Så her har også du mye av skylden, Imax, at du går løs med en hund, som går bort til en fremmed hun i bånd, (hunder i bånd, har det ikke akkurat på samme måte som med hunder som ikke går i bånd). Det blir annerledes for hunden i bånd, og hunden som er fri. Du burde selv sørge for at du har full kontroll over hunden.

Hadde det vært meg - så hadde jeg nok blitt forbanna på deg også. Hunden i bånd ble "presset" opp i situasjonen. Blir jo på samme måte med å presse deg oppi et hjørne, hadde du tålt det? Hadde du ikke sagt ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden som gikk i bånd ikke kan hilse på andre hunder uten å angripe, burde jo eieren sagt fra til Imax om at han/hun ønsket at de ikke hilste på hverandre.

Dessuten drar man jo hunden sin til seg eller løfter den vekk hvis den går til angrep på en annen hund. Hvis man ikke ønsker at den skal slåss da!!!!

Nei Imax, jeg støtter deg helt i at den andre hundeeieren skulle ha løftet vekk hunden sin.

Makan til aroganse.... Jeg kjenner at jeg blir provosert av å lese det du skriver. Det er da for guds skyld dere som har hunden løs som har ansvar for hva som skjer i møte med andre hunder. Det er allmenkjent at det lett oppstår en aggresiv situasjon mellom en løs hund og en som går i bånd. Når jeg treffer folk som har hunden sin løs og den kommer bort for å hilse på mine som går i bånd. Da er det virkelig eier av løshunden sitt ansvar å ta vare på hunden sin. Det er ikke mitt ansvar å sørge for at løshunden ikke skal komme i slåskamp med en av mine. Det er faktisk ikke løshunden som har et problem. Det er faktisk meg og mine hunder som går i bånd som får et problem. Det er ikke noe som gjør meg mer forb.... enn folk som har hundene sine løse og så ikke har kontroll på dem. Det er faktisk båndtang i dette landet.

Smilla1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...