Gå til innhold

Hjelp! Rammemadrass eller vendbar madrass? (Ikea)


Mrs. B

Anbefalte innlegg

Skal på Ikea i ettermiddag og kjøpe 2 stk madrasser 80x200cm. Har denne Ikea sengen: MALM i bjørk.

Nå har vi plankebunn, vanlig skumgummimadrass og 5cm Jensen overmadrass i sengen, men jeg synes det blir for hardt. Derfor lurer jeg på hva som er best å kjøpe? Rammemadrass eller en vanlig vendbar madrass. Det står mellom disse tre:

> Sultan Gryning (rammemadrass)

> Sultan Skymning (rammemadrass)

> Sultan Norrsken (vendbar)

Rammemadrassene virker like bortsett fra at den dyreste har flest fjærer. Er det da dette som er best? Heller mest mot den madrassen (Gryning), men er litt usikker så håper noen kan hjelpe meg litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så lenge dere har sengen ville jeg valgt de vendbare madrassene. Dere har jo ikke behov for en rammemadrass. Dessuten er det den venbare som har flest fjærer så vidt jeg kan se (245). Tror det bare var den som hadde pocketfjærer også. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror det er ekstra bra! :wink:

Men det viktigste er nok å prøveligge en stund i butikken. Det er jo hvordan dere opplever madrassen som er viktig!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja kanskje du har rett.. det var flest fjærer i den vendbare madrassen (regner med at det er en fordel). Sengebunn har vi jo allerede så kanskje det er like greit å kjøpe den vendbare.. den er jo nesten dobbelt så tykk som de madrassene vi har nå.

Er det egentlig noen forskjell på den vendbare madrassen og rammemadrassene - bortsett fra at rammemadrassene har ramme og noe mindre med fjær? Har alltid hatt skumgummimadrass så har null peiling på dette - men vil gjerne kjøpe riktig, for det er jo et viktig kjøp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rammemadrassen har jo en treramme nederst så det kan faktisk være vanskelig å få den nedimellom rammen på sengen deres. :-?

Den vendbare kan jo brukes på begge sider, så den bør jo ha lenger levetid. For jeg antar at det ikke er forskjellig fasthet på hver side?!? I så fall ville jeg i hvert fall valgt den vendbare. Det er jo ikke alltid like lett å velge fasthet i butikken, så da hadde det jo vært en fordel å kunne ombestemt seg hjemme.

Men som sagt; ta dere god tid i butikken ogprøveligg (uten jakker og andre store plagg). Ligg på siden og magen og slik du vanligvis sover slik at du får en viss følelse av hvordan madrassen er.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte begge to opp med å kjøpe Norrsken vendbar madrass (fast).

Synes denne virket passe myk (selv om den var fast) når vi prøvde de på Ikea, men nå synes vi begge to at de er mye hardere enn da vi prøvde dem der. Må man ligge til madrassen før den blir riktig, eller har vi kjøpt for hard hvis vi synes den er for hard nå? Vurderer ellers å bytte ihvertfall min inn i medium. :-?

Rart, for den virket helt perfekt for meg på Ikea og mannen synes selv da at den var pittelittegrann myk for ham. Rart at det kan være så stor forskjell?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tror nok ikke at dere klarer å "ligge inn" madrassen. Det er nok best å bytte dem inn.

Det er jo et begrenset inntrykk man får når man prøveligger i butikken kontra å ligge på madrassen i åtte timer.

Mener å huske at i gamle IKEA-kataloger var det en oversikt hvor du ut i fra vekt og høyde fant ut hvilken hardhetsgrad du skulle ha på madrassen. Det finnes ikke en slik på butikken da? Jeg er liten og tynn og skal da egentlig ha myk madrass.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det var en sånn oversiktstabell der, men jeg må innrømme at jeg ikke så så mye på den fordi jeg synes fast kjentes veldig fint ut da. Akkurat passe myk for meg. Mannen synes jo til og med at den var ørlittegran for myk for ham. Derfor synes vi det er rart at det er så stor forskjell nå.

Synes forresten det har kommet seg litt nå, og den er jo god å ligge i, men hadde forventet en litt mykere "drømmeseng-følelse" med nye ordentlig madrasser, så det kan vel hende vi bør bytte da - ihvertfall jeg. Jeg er 160 høy og veier 54kg, så ifølge tabellen deres skulle jeg sikkert hatt medium.. :-?

Er bare litt bekymret for om madrassen blir myk som den på Ikea etter en stunds bruk. Siden den virkelig var mykere der.. eller kan annet merke på overmadrassen ha såå mye å si (tykkelsen var den samme, men vi har Jensen overmadrass og ikke Ikea)?

Vi får prøve det litt til og se. Har ett år på oss til å bytte fasthet om vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Ikea har ett års byttegaranti, så jeg ville prøvd madrassen en stund, og blir den ikke bedre, så bytt den!

Tror vi har samme seng, og hadde rammemadrass først, men jeg var ikke videre fornøyd. Både fordi samboeren veier endel mer enn meg og jeg sover fryktelig lett, så jeg følte at jeg spratt ut av senga hver gang han snudde seg!

Rammemadrassen har heller ikke "skarpe" kanter, noe som ga meg følelsen av å trille ut. Så nå har vi to vanlige madrasser, jeg slipper å våkne hver gang kjærsten snur seg og vi kan ha den fastheten i madrassen vi selv liker.

Rammemadrasser er for meg bare noe tungt herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitterchick: Har dere da også Norrsken madrass nå? Hvilken fasthet valgte dere? Har dere overmadrass i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mrs. B; vi er omtrent samme størrelse (164/53) og jeg skal etter en slik tabell ha myk madrass.

Det er jo litt synd dersom madrassen i butikken er så nedligget at den har blitt for myk!! Da må det jo være for dårlig kvalitet! Men som du sier så kan jo overmadrassen ha betydning. Vet du hvordan innmaten i dem begge er?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, husker ikke helt hvilke madrasser vi valgte, tror det var ikke de billigste, men heller ikke de dyreste... husker ikke navnene sånn i farten.

Vi valgte medium, fordi prøvemadrassen i fast var steinhard og ganske vond. Egentlig skal jeg ha medium og kjærsten fast, etter høyde og tyngde, men jeg liker fastere madrasser, og han liker litt mykere.

Vi har den tynneste overmadrassen i full størrelse, funker helt fint, og den er tykk nok til at man ikke føler at man faller nedi sprekken mellom madrassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert synes jeg madrassen er blitt bedre. Synes nå det er mer aktuelt å bytte til en litt tykkere overmadrass enn å bytte ut selve madrassen. Tror det kan være lurt at den er fast (hard).

Overmadrassen vi har nå stammer fra den forrige sengen vår og er 5cm tykk og 150cm bred. Men den nye sengen vår er 160cm bred så overmadrassen er littegrann for smal. Da frister det veldig å dra og kjøpe Ikeas 7cm tykke 160 madrass. Da vil det nok bli perfekt. Skal tenke litt på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...