Gå til innhold

søvn


Gjest finpåvin

Anbefalte innlegg

Gjest finpåvin

Sliter virkelig med å sove, har gjort det i 4 uker nå. Er gravid i uke 34. Noen som har et tips eller to til meg? Klarer heller ikke å sove på dagtid. Begynner å bli skikkelig trøtt og klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde også tenkt å starte denne tråden, så jeg bøller meg litt inn i din..

Jeg er i uke 25 og sliter også litt med søvnen. Men det høres ikke så ille ut som TS sine problemer, og jeg krysser fingrene for at mine ikke blir verre. Jeg trodde det var i første trimester at man var skikkelig trøtt. Men her er søvnmønsteret brutt helt opp. Sover lett eller ikke noe om natta og vil helst slumre på sofaen om dagen. Kan bli overveldende trøtt på og etter jobb. Jeg drømmer også veldig masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk graviditetsinsomnia i min graviditet og hadde flere uker med bare et par til 5 timer søvn i døgnet. Var helt j....!!!

Det som hjalp meg litt var å ha nok og riktige puter i sengen, 1 avlang relativt flat en til å ha under magen, 1 til mellom bena, 1 bak ryggen og en stor og en liten under hodet sånn at jeg hadde støtte fra midten av ryggen og opp. Hadde også ekstremt mye sure oppstøt så det holdt meg også våken.

Jeg ble sykemeldt fordi jeg ikke hadde noe å gå på i det hele tatt og da passet jeg på å hvile meg så mye jeg kunne.

Jeg kjøpte også sove-te og det hjalp en del.

Håper det blir bedre. For noen hjelper det når magen synker litt.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pute mellom knærne kan være en ide sånn uansett. Det kjennes nesten ut som om jeg ikke ligger i min egen seng, men det er nok heller min egen kropp som er forandret:)

Sure oppstøt, ja!!! Hvor skal jeg begynne??!! Galveston (?) som jeg kjøpte på apoteket hjalp en god del. Men pføy! så stygt det smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Våkner PRESIS til samme tid hver dag: 08.21. Det er helt sykt :klo: Og legger meg gjerne i 3-4 tiden fordi jeg ikke får sove. Er mye sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaviscon blir bedre med tiden ;) Man lærer seg å like det utroligste når man må :gjeiper: (drakk rett av flaska på slutten). Masse puter (evt sammenrullet dyne mellom beina og under magen) og god luft på rommet er en god ide. Og heve hodeenden av senga.

Jeg hadde søvnproblemer i en svært stresset periode av livet og tok da b-vitamintilskudd (relativt store dose). Vet ikke om det kan brukes når man er gravid..? Funket veldig bra da i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden jeg var gravid nå men husker godt utfordringene med å sove.

Mot kvalme og halsbrann: Link tabletter, smaker ikke såpe slik som galviscon.

Pute mellom beina og en ekstra pute som kan dyttes inn "bak" ryggen når man ligger på siden.

Snu seg om natten var en utfordring og jeg løste det ved å lage meg et "snu-laken" av et gammelt satin dynetrekk. Klippet det opp i tre deler (pluss fjernet topp og bunn). Da fikk jeg et hylstersom jeg la over madrassen med et håndkle el noe annet over (ellers ble det for klamt å ligge på). Vips så hadde jeg et glatt underlag som gjorde det lettere å snu seg.

God natt te kan også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt grusomt. våkner opp om nettene og er lys våken, men utslitt, sure oppstøt, kvelningsfølelse, kvalme, nedpress og kynnere. Herregud for noen netter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om det er noe spesifikke plager som gjør at du ikke sover. Feks halsbrann,ryggvondt e.l. Jeg kjenner meg igjen i søvnløsheten i svangerskapet :Gjesp: I begynnelsen var det kvalme og oppkast gjennom natten,morgenen og dagen :daane:

Etterhvert som man blir tung er det vondt å snu seg, halsbrann, stiv rygg og tissing hver time :filer:

Det som har hjulpet meg når jeg ikke er kvalm/oppkast for det er det ikke så mye å gjøre med, er en god slurk med gaviscon og stable meg selv opp med masse puter i ryggen. Jeg sitter nesten å sover :tongue: Jeg slår aldri på lyset på badet eller ellers i huset når jeg tisser slik at jeg nesten kan gå i søvne. Jeg er heldig får jeg får gjerne sove en times tid på ettermiddagen så det hjelper også meg til å komme meg igjennom dagen. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...