Gå til innhold

Ribbe

Arwen

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha julemiddagen hjemme for første gang og må lage 3 1/2 kilo ribbe, når må den i ovnen for at den skal være ferdig til klokka fem?

Har laget ribbe før, men ikke under tidspress :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Engel, ikke pålogget

Dampes i 30-40 min, og stekes så i 2-2,5 t for familieribbe, 1,5 t for tynnribbe står det i min oppskrift. Steketiden går vel på tykkelsen, ikke hvor mange kilo det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, om det høres aldri så feil ut.... sett ribben i ovnen sånn i 12-1 tiden.... skru heller ned tempraturen, og la ribben stå i en time eller to for mye. Blir ikke tørr!!!! Det er den for feit til... men du blir kvitt litt av det fettet som er. Ville også ha saltet og peppret ribben et par dager i forveien. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får min ribbe perfekt HVERT år jeg!! :sjarmor: fordi? JO!! Jeg tar den opp dagen før, krydrer den m/salt+pepper (vær litt raus med salt oppå svoren), og når den er sånn halvtint tar jeg en skarp kniv og skjærer til svoren ordentlig (synes de skjærer for kort neddi svoren på butikken jeg da...)

Begynne å steke sånn i 13 tiden du - da er du sikker på at ribba er helt ferdig til gjestene ankommer :)

Så legges den med svoren OPP på en rist som igjen står i langpanna. Legg en tallerken under ribba så den "hever" seg på midten (ellers vil alt fettet ligge i svoren - ikke sive ned og svoren blir ikke crispy) og aluminiumsfolie over. Hell i vel 2-3 dl varmt vann i langpanna. NB : pass på at det hele tiden er vann i panna

Ovnen på 220 grader i ca 40-45 minutter til svoren er blitt sånn "oppblåst" (ære være god norsk :hoho: )

Ta AV folien nå og sett varmen ned til rundt 200 grader og stek den i ca 2 1/2 timer. Jeg har alltid familieribbe og den stekes såpass lang tid. Har du tynnribbe stekes den så i 1 - 1 1/2 time. (skjønt, familieribbe ER best!!!)

På slutten av steketiden BØR og SKAL nå svoren være sprø :sprettoy: hihi.... men jeg måkker som regel opp temp'en til MAX de siste 10 minutta.

Ta den ut av ovnen og la ribba hvile i minst 15-20 minutter før den skjæres i. Lag god saus av sjyen (evt bare sil sjyen og servèr)

Nyyyyyyyydelig!!! (vann i munnen ja!!! :D )

Nå vet du sånn ca hvor lang tid du kommer til å bruke på laginga :)

Lykke til - og GOD JUL!! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...