Gå til innhold

Lån/stipend hos lånekassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå et bachelor studie og har søkt om fult lån hos lånekassen. Fikk denne summen:

Støttebeløpet for høsten fordeler seg slik: Stipend kr 0 og lån kr 45 400.

Støttebeløpet for våren fordeler seg slik: Stipend kr 0 og lån kr 45 400.

Jeg bor 16 mil unna foreldrene mine, og trodde da at borteboergreia skulle stå på stipend. Men der står det jo 0? Vil det si at den kommer der etterhver, eller hvordan fungerer slikt? Har jeg ikke fått borteboer likevel? Får ca 6800 i mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde forresten å ringe lånekassen angående dette, men da jeg ikke skjønte helt hva han mente sa han bare "hører du ikke etter" med en sur og irritert stemme.. Ikke hjelpende i det hele tatt og dårlig kundesercive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting som heter borteboerstipend når det er snakk om høyere utdanning. Bor man hjemme hos foreldrene sine får man ikke stipend i det hele tatt, kun lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alt er lån inntill du har bestått eksamen. Det er først da deler av lånet omgjøres til stipend. Alt dette kan du lese om på Lånekassens hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får utbetalt alt som lån. Når du står på eksamen får du omgitt 40% av lånet til stipend.

Dvs. Lånet gjøres om til stipend etter bestått eksamen. Bor man hos foreldrene blir ikke noe lån omgjort til stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo klinkende klart beskrevet på Lånekassens hjemmesider. Basisstøtten omgjøres til stipend når eksamen er bestått.

Eventuelt reisestipend får du dessverre neppe, da egenandelen i reise er på kr 2080 før stipendandelen blir utregnet, og reisestipendet dekker to stk tur-returreiser årlig på billigste måte. Med mindre drosje er eneste hjemreisemulighet for deg kommer du neppe opp i denne summen for en 16 mils reise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar! :)

Må ta båt som koster under 200kr, så hjemreise osv blir ikke så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...