Gå til innhold

Jeg har rast ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hvorfor, men av en eller grunn har jeg rast ned i vekt på koert tid. Rundt 6-7kg. Veier 48 kg nå og det syns. På jobb osv får jeg hele tiden kommentarer på hvor tynn jeg har blitt og nå må jeg festes opp. Jeg VET godt jeg er for tynn og er derfor piss lei slike kommentarer. Hvorfor må folk hele tiden kommentere hvor tynn jeg er og at jeg må spise mere osv? Synes det er rart ingen kommentere kroppen til ei jobb som er overvektig. Ingen som sier hun må spise mindre og slanke seg. Virker som det er helt greit å kommentere folk når er for tynne. Det sårer faktisk. tro det eller ei.

Vel jeg sliter med å komme meg opp i vekt. Jeg hater kroppen min nå. Har alltid vært tynn og slank, men nå er jeg for tynn. Lårene mine og armene mine er så tynne nå :sukk: Jeg prøver å ikke tenke så mye på det, men er ikke lett når alle skal kommentere det daglig. jeg føler meg ikke kvinnelig. Jeg har kroppen til en på 13 liksom. Huff.

Jeg prøver å spise sunt og spise store porsjoner, men føler hver gang jeg går på vekten, så har je gått ned!! Forbanna dritt.

Hva bør jeg spise egentlig og hvor mye? Til frokost spiser jeg som regel 2 kokte egg og 2 ryvita knekkebrod med makrell i tomat eller smøreost på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skulle stå nå må jeg fetes opp. Ble sikkert noen flere skrivefeil men. Gikk litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rask vektnedgang kan ha sammenheng med flere sykdommer, blant annet. Ta deg en tur til legen! Det er ikke sikkert det er noe galt, men bedre føre var. :)

(Dette gjelder spesielt om du ikke har lagt om kosten i det siste, men da regner jeg med du hadde sett sammenhengen der. :) )

Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du resten av dagen da?

Etter frokost spiser jeg lunsj på jobb som er salat. Enkelt og greit å ta med seg. Salaten kan inneholder ting som egg, fullkornspasta, mais, bønner, agurk, salatblader, tomat.

Når jeg kommer hjem, så spiser jeg middag som kan være alt fra tomatsuppe, ris og kylling, lasagne, wook med kylling og grønnsaker, fiskegrateng osv osv.

Spiser frukt eller yoghurt til mellommåltid.

Kvelds blir som regel noen knekkebrød eller en omelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten må du legge inn flere måltider, eller så må du øke kaloriinntaket ved de måltidene du har.

Så enkelt er det vel egentlig? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmja.. det finnes gode tips om dette på nettet. Bl.a. på www.fitnessbloggen.no

Spise "ordentlig" mat, kjøtt, fisk, helmelk, karbohydrater (poteter, ris, godt, grovt brød), frukt, grønnsaker, smør. Fet fisk. Avocado er fett og sunt og lett på samme tid. Ta fiskeolje/selolje.

Forbausende nok er kostholdstips for de som vil legge på seg forbausende like de som gjelder for folk som vil slanke seg. Handler jo om at kroppen kommer i balanse.

Det er nok ikke gjort i en fei, samboer min spiser som den mannen han er, men kommer alltid til å være en tynn fyr, han er bare skapt sånn. Ektomorph kroppstype tror jeg det kalles.

Trener du styrke? Det vil jelpe, både på apetitt og kroppsfasong. Skaff gjerne en PT så du gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvorfor, men av en eller grunn har jeg rast ned i vekt på koert tid. Rundt 6-7kg. Veier 48 kg nå og det syns. På jobb osv får jeg hele tiden kommentarer på hvor tynn jeg har blitt og nå må jeg festes opp. Jeg VET godt jeg er for tynn og er derfor piss lei slike kommentarer. Hvorfor må folk hele tiden kommentere hvor tynn jeg er og at jeg må spise mere osv? Synes det er rart ingen kommentere kroppen til ei jobb som er overvektig. Ingen som sier hun må spise mindre og slanke seg. Virker som det er helt greit å kommentere folk når er for tynne. Det sårer faktisk. tro det eller ei.

Jeg har egentlig ikke noe råd til deg, men vil bare si meg enig i det du skriver her! Dersom jeg hadde sagt "Nå synes jeg jammen meg du har blitt skikkelig tykk/feit altså, det ser jo sykelig ut! Du burde spise mindre mat!" så hadde jeg blitt stemplet som en real bitch! Men dersom noen hadde sagt til meg "Nå synes jeg jammen meg du har blitt skikkelig tynn altså, det ser jo sykelig ut! Du burde spise mer mat!" så hadde alle nikket og sagt seg enige! Kan ikke folk snart skjønne at det er sårende å stadig bli minnet om at en er veldig tynn! Det er faktisk ikke alle som velger å være så tynne som de er...

Slutt å klag.. Du må spise mere enn du forbrenner.

Det er ikke alltid så enkelt som du får det til å høres ut, kjære AB! Helt fram til jeg var 18-19 år spiste jeg like mye middag som min far + frokost, lønsj og kvelds i massevis! Tror du jeg fortsatt så ut som en fyrstikk? JA! Tror du folk fortsatte å si til meg: "LadyLuna, du må se til å spise mer mat, du er jo bare skinn og bein!"? JA! Tror du det var gøy for meg? NEI!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe råd til deg, men vil bare si meg enig i det du skriver her! Dersom jeg hadde sagt "Nå synes jeg jammen meg du har blitt skikkelig tykk/feit altså, det ser jo sykelig ut! Du burde spise mindre mat!" så hadde jeg blitt stemplet som en real bitch! Men dersom noen hadde sagt til meg "Nå synes jeg jammen meg du har blitt skikkelig tynn altså, det ser jo sykelig ut! Du burde spise mer mat!" så hadde alle nikket og sagt seg enige! Kan ikke folk snart skjønne at det er sårende å stadig bli minnet om at en er veldig tynn! Det er faktisk ikke alle som velger å være så tynne som de er...

Det kommer ann på hvem du er med det.. Jeg har ei venninne som er tynn, og jeg blir drittlei av at folk skal kommentere det hele tiden så jeg begynner å kverulere med de som kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kort tid er kort tid? Uker, dager, måneder?

Stort vekttab over kort tid kan være en indikasjon på at noe er galt. Har du nylig vært syk? Svetter du om natten? Er almentilstanden din ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal fete deg opp vil jeg anbefale at du feter deg opp på en sunn måte. Velg sunne fettsyrer som planteoljer, nøtter kjerner, frø, avokado, fet fisk.

Ikke smør og meieriprodukter...

Det fine er at de som er for tynne legger på seg, mens de som er for tykke går ned i vekt. Kroppen balanserer vekten selv, og finner DIN rette vekt selv.

Uansett er det verdt å undersøke grunnen til den plutselige vektnedgangen. Er det fordi du er deprimert, eller er det pga maten du spiser? Ikke kutt ut noe før du har tatt alle tester hos legen.

Jeg vet at mange legger på seg av karbohydrater som pasta, brød, ris, sukker, men det er mange som blir tynne av det også, tro det eller ei. Så kutt ut disse karbohydratene og sats på de sunne fettsyrene, og spis fisk og kjøtt og fruk tog grønt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fete deg opp vil jeg anbefale at du feter deg opp på en sunn måte. Velg sunne fettsyrer som planteoljer, nøtter kjerner, frø, avokado, fet fisk.

Ikke smør og meieriprodukter...

Det fine er at de som er for tynne legger på seg, mens de som er for tykke går ned i vekt. Kroppen balanserer vekten selv, og finner DIN rette vekt selv.

Uansett er det verdt å undersøke grunnen til den plutselige vektnedgangen. Er det fordi du er deprimert, eller er det pga maten du spiser? Ikke kutt ut noe før du har tatt alle tester hos legen.

Jeg vet at mange legger på seg av karbohydrater som pasta, brød, ris, sukker, men det er mange som blir tynne av det også, tro det eller ei. Så kutt ut disse karbohydratene og sats på de sunne fettsyrene, og spis fisk og kjøtt og fruk tog grønt. :)

OBS - jeg ville IKKE kuttet ut disse karbs'ene, du trenger de for energi, men jeg ville lagt hovedvekten av inntaket på fisk, kjøtt, frukt og grønt som det sies her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...