Gå til innhold

P-pille

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jente 19 her. Jeg har nettopp begynt på p-piller, men ble litt usikker nå. Jeg fikk resept av helsesøster. Hun sa at jeg burde begynne på pillen første dag i mensen, men da jeg sa at jeg hadde så uregelmessig mens, og da at jeg ikke visste når det ble, sa hun at jeg forsåvidt kunne begynne med de når jeg ville. Men nå leser jeg på pakken til Mercilon at hvis man ikke skal begynne første dag i mensen, så skal det være i dagene 2-5 i syklusen min. Hva betyr dette?! Jeg begynte jo bare med en gang jeg fikk de, og vet ikke hvilken dag jeg er i syklusen. Har jeg gjort feil nå? Eller rettere sagt, har helsesøstra feilinformert meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm... Jeg har aldri tatt Mercilon, men jeg vet at fra de p-pillene jeg har gått på så kan man begynne på pillene når man vil, men da er man ikke beskyttet på en uke eller to. Men kan du ikke google p-pillene dine og se om du finner ut noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som er super-redd for å bli gravid, så var jeg deg ville jeg brukt kondom i tillegg til pillen hele det første pillebrettet, rett og slett fordi jeg ikke visste hvor i syklusen jeg var. Du er sikkert trygg lenge før dette, men hvorfor ta sjanser? ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å tro at dersom du begynner på brettet noe som helst annet enn første dag av mensen, så er du ikke "sikker" før du har gått på dem i syv dager.

Så vidt jeg vet er anbefalingen om dag 2-5 i syklusen kun satt fordi start andre steder gir større sannsynlighet for at man sliter litt med bivirkninger i startfasen (spotting osv).

Men, som Spinell sier, kan det sikkert være lurt å benytte kondom litt ekstra hvis du føler deg usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...