Gå til innhold

Få fritak fra gym?


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Jeg syns at det er forstyrrende å lese at folk her oppfordrer TS til å ta gym som privatist eller dusje et annet sted. Det er faktisk snakk om lav selvtillit og forverret selvbilde her. At man ikke tør dusje etter gymmen er bare symptomet, og kvisene er ikke selve problemet. Her syns jeg faktisk at du skal ta kontakt med helsesøster på skolen snarest. Helsesøster kan garantert hjelpe deg til å snakke ut om problemet og komme opp med alternative løsninger som kan fungere for deg, som ikke innebærer å måtte ta gym som privatist eller bruke lærergarderoben!

Å ta gym som privatist utelukker ikke muligheten for å ta tak i det underliggende problemet, lav selvtillit. Men det kan være greit å ta gym som privatist, slik at hun slipper å tenke på gymtimer den tiden det vil ta for henne å få bedre selvtillit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bekrymret
Gjest Survival

JA for selvtillit fikses på 1 2 3!

Nei på ingen måte. Det er en livslang prosess, men det handler om å begynne. Og når gymmen er et praktisk problem vil helsesøster også komme med anbefalinger til hva ts kan gjøre imellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt acneutbrudd bør du få tetracykliner for, da dette kan skape varige arr i huden din.

Ta kontakt med legen din, og be om å få disse medisinene, eller at du får henvisning til en hudlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er redd for å vise fram kroppen din, men at du vil holde det hemmelig, tror jeg bare gjør ting verre. Det er ofte når mennesker oppfører seg "rart" i tilsynelatende normale situasjoner at tisking og visking oppstår.

Mulig det er mye å forlange av deg, men hva med å være åpen med jentene du har gym sammen med? Fortell om problemet, og hvor mye det plager deg at huden din er som den er? Jeg er sikker på at mange av dem kan relatere til følelsene dine ang. flaue ting med kroppen sin.

Kanskje noen vil være ekle og slemme, men tror uansett at du vil vinne på å være ærlig i det lange løp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sagt det som det var, at du har mye hudproblemer og at du derfor ber om å få dusje alene. Det gjør ingenting at du sier det til jentene i klassen din. Folk flest aksepterer det, og de vil heller være støttende til deg enn å mobbe deg. Men jeg vet angsten din sitter langt inne i deg enda, men vit at Vgs er noe helt annet enn ungdomsskolen. På vgs er folk såpass voksne i topplokket at de forstår hvordan de skal oppføre seg. De aller fleste iallfall :)

Du kommer mye lenger med å si sannheten, enn å dekke over det. Om man ikke er åpen om ting, kan folk begynne å snakke seg imellom og dikte opp historier. Så si det som det er til læreren, at du har mye hudproblemer, og spør om du kan få dusje i privatdusj.

Selv likte hverken jeg eller de andre jenten i klassen å dusje sammen. Alle hadde mer enn nok med seg selv, og alle hadde sine små eller store skavanker.

Tror alle jenten var flaue på en eller annen måte. Så vit også at i klassen din er alle jenter flaue i dusjen. Det at du ble mobbet på ungdomsskolen var vel at noen av jentene mobbet deg fordi de ble redde for å bli mobbet selv for noe, eller de ville hevde seg. Jeg vet ikke, men det var skikkelig stygt gjort av de iallfall!

:klem:

PS: Vil også si at jeg i voksne alder fikk mye hudproblem over hele kroppen og i ansiktet, dette som følge av at jeg hadde uoppdaget Cøliaki. Jeg har ikke blitt mobbet for det, men jeg kan forstå hvordan det føles å ha hudproblem. I mitt tilfelle fikk jeg dårlig hud pga mat jeg ikke tålte(gluten og melk og syntetiske ting). Når man reagerer på mat, kan det syns på huden, siden huden gjenspeiler ofte tarmen. Så det kan være verdt å undersøke om det er noe mat du reagerer på?

Jeg kan f.eks ikke spise noe gluten eller melkeprotein eller syntetiske stoffer, fordi da får jeg dårlig hud med en gang. Derfor lager jeg bare mat fra grunnen av, kun av rene råvarer. Bare ville nevne dette, da det kanskje kunne hjelpe deg og. Vet at det hjelper mot flere hudproblemer iallfall...

Endret av meridian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke med jentene i klassen er nok det beste rådet ja. Forklar dem situasjonen og si at du gjerne vil dusje når de andre er ferdig, det tror jeg de vil ha forståelse for. Og de som ikke har forståelse for det kan du avskrive som umodne fjortiser som ikke fortjener din oppmerksomhet uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Hadde det sånn selv. Jeg hatet at jeg måtte dusje hver gang fordi jeg ikke likte å vise meg naken for noen.

Veldig ofte hadde vi så rolig gym at jeg ikke var i nærheten av å være svett, allikevel skulle alle ha en real dusj....

Jeg ble etterhvert fritatt, men det er ikke noe bedre! Fikk bare en masse spørsmål om hvorfor. Alle snakka litt om det siden jeg var den eneste. Kunne ikke si at det var noe kroppslig siden de visste jeg trente etter skolen.

Snakk med helsesøster, men vær obs på at folk kommer til å reagere hvis du får særbehandling på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag.. men gymlærern er kjempe streng og liker ikke det han kaller "unskyldninger". Jeg er fortapt

Har du en annen lærer du stoler på som kanskje kan snakke med gymlæreren? Av mine grunner har jeg ikke hatt "normal" gymtime siden jeg gikk på barnehagen. På ungdomsskolen fikk jeg hjemmeoppgaver og fikk trene på apparater, skrev ned fremgangen. På videregående fikk jeg også gjøre mye teoretisk og gå/jogge turer når det var fint vær. Fikk noen prøver av og til så de fikk se at jeg faktisk kunne teorien. Var noe hvisking og tisking, men det var ikke så ille. Jeg dusjet etter alle hadde gått siden gymtimene alltid var siste time eller timen før matpausen.

Lærerene skal prøve å ta hensyn til elevene sine, men det finnes jo de som ser på dette som et ork. Og da er det bare å kontakte en annen lærer eller helsesøster. Hadde det bare vært litt kviser på ryggen så hadde jeg bedt deg om å bare ignorere det, men jeg vet selv hvor ødeleggende såpass mange og røde kviser kan være. Om det er slik at du tenker å bare droppe hele gymmen er det viktig å finne en ordning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på vgs. fikk jeg tilgang til lærergarderoben. Jeg er etnisk norsk og ikke muslim, men jeg hadde svært dårlige erfaringer med gym, og hadde komplekser med kroppen min. Så vel egentlig ganske normal ut, men var vel litt kraftig/overvektig (ikke smellfeit, men litt stor).

Jeg snakket med gymlæreren om dette og fortalte at jeg hadde dårlige erfaringer med gym. Skifting i fellesgarderobe var noe av det jeg virkelig hatet mest. Min gymlærer var svært forståelsesfull og jeg fikk låne lærergarderoben.

Dette hjalp svært mye for meg, jeg sluttet å grue meg så ekstremt til gymtimen, og siste året/halvannet året på vgs. klarte jeg å benytte fellesgarderoben sammen med de ande jentene i klassen.

Jeg husker ikke om noen spurte hvorfor det var slik, de bare godtok det, tror jeg. Og hvis de spurte var det bare å svare at jeg hadde blitt enig med læreren om at jeg fikk bruke garderoben, at det var best slik eller lignende.

TS: Snakk med læreren din om hvordan du føler det og si at du ønsker å ha gym, men at fellesdusjen gjør at du gruer deg så mye at du ikke vet om du klarer å gjennomføre gymfaget. Han/hun vil sette pris på at du tør å fortelle om det, og jeg er sikker på at du får låne lærergarderoben. Etter hvert blir du kanskje så sikker på deg selv at du tør dusje i fellesdusjen. For meg var det en prosess, og det er det sikkert for deg også.

Alle gymlærere ønsker at elevene skal møte opp og gymme (gymlærerne pleier å slite med at elevene ikke møter opp), og det er garatert ikke første gangen en elev låner lærergarderoben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme AB som ovenfor.

Støtter også forslaget om å snakke med jentene i klassen, bare si at du ønsker å dusje etter de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bekymret

På lang sikt:

Har du vært til hudlege/spesialist? hvis ikke så burde dugjøre det. Om du allerede har vært og det ikke fungerte: be om ny time,til ny hudlege.

Du kan prøve å gå på Tetracycliner (antibiotikakur som gjør at kvisene blir mindre betente) sammen med div. reseptbelagte kvisekremer (Differi,finacea,etc). Spør gjerne også om du kan få lysbehandling. Det styrker huden og virker hemmende på kviser.

Om du ikke merker noen forbedring så kan hudlegen gå med på å sette deg på en Roaccutan-kur, slik at du blir kvitt kvisene once and for all.

På kort sikt:

Snakk med gymlærer om problemet. Spør om å få et møte med han/henne, ikke vent med å ta det opp rett før gymtimen da han/hun sikkert ikke vil ha nok tid til å kunne snakke om en løsning på dette.

Men i verste fall, hva er det folk skal si? "Hun der har masse kviser"? Ja - og hva så? Ingen vil bry seg, tro meg...

Jeg har vært hudlege før og fått både antibiotika og p-piller. Ingen ting funka. Antibiotikan gjorde det verre. Har også prøvd å sole ryggen, det gikk bort men alt kom

tilbake igjen.

Gymlærern min tar man ikke opp sånne ting med. Han eier ikke empati.. Han mener bare sånne til er unskyldninger og syns til og med skader er unskyldninger selvom man har legeerklæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret

Å snakke med jentene i klassen er nok det beste rådet ja. Forklar dem situasjonen og si at du gjerne vil dusje når de andre er ferdig, det tror jeg de vil ha forståelse for. Og de som ikke har forståelse for det kan du avskrive som umodne fjortiser som ikke fortjener din oppmerksomhet uansett.

Alle på min alder snakker folk stygt om kviser :( i dag snakka folk om det. Aldri i livet om jeg tørr det, da tar jeg jo sosial selvmord så å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymret

Jeg skjønner deg godt. Hadde det sånn selv. Jeg hatet at jeg måtte dusje hver gang fordi jeg ikke likte å vise meg naken for noen.

Veldig ofte hadde vi så rolig gym at jeg ikke var i nærheten av å være svett, allikevel skulle alle ha en real dusj....

Jeg ble etterhvert fritatt, men det er ikke noe bedre! Fikk bare en masse spørsmål om hvorfor. Alle snakka litt om det siden jeg var den eneste. Kunne ikke si at det var noe kroppslig siden de visste jeg trente etter skolen.

Snakk med helsesøster, men vær obs på at folk kommer til å reagere hvis du får særbehandling på et vis.

Jeg vil heller bli snakka om pågrunnav fritak eller særbehandling enn at folk skal se ryggen min! Den avgjørelsen er lett.. Fikk du fritak pågrunnav kviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle på min alder snakker folk stygt om kviser :( i dag snakka folk om det. Aldri i livet om jeg tørr det, da tar jeg jo sosial selvmord så å si

Ikke at jeg støtter oppførselen til enkelte tenåringer, men må si jeg tenkte på dette selv. Det er en fin tanke at alle skal kunne dele sine komplekser og "bli venner", men tenåringer er ikke slik. Usikkerheten deres får de til å oppføre seg rottent.

Noe bedre på VGS, men ungdomsskolen er håpløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller blir ungdom mer og mer redd for å vise fram kroppen sin? Jeg fatter det ikke, fordi det er veldig få som faktisk ser på andre når de dusjer. Syns det er mildt sagt hysterisk å nekte og dusje, bruke bikini i dusjen og ta med to tre hånduker bare fordi en skal ha med en i dusjen. Nei vettu hva, dette handler helt og holdent om psykiske, ikke kvisene i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bekymret

Da jeg gikk på vgs. fikk jeg tilgang til lærergarderoben. Jeg er etnisk norsk og ikke muslim, men jeg hadde svært dårlige erfaringer med gym, og hadde komplekser med kroppen min. Så vel egentlig ganske normal ut, men var vel litt kraftig/overvektig (ikke smellfeit, men litt stor).

Jeg snakket med gymlæreren om dette og fortalte at jeg hadde dårlige erfaringer med gym. Skifting i fellesgarderobe var noe av det jeg virkelig hatet mest. Min gymlærer var svært forståelsesfull og jeg fikk låne lærergarderoben.

Dette hjalp svært mye for meg, jeg sluttet å grue meg så ekstremt til gymtimen, og siste året/halvannet året på vgs. klarte jeg å benytte fellesgarderoben sammen med de ande jentene i klassen.

Jeg husker ikke om noen spurte hvorfor det var slik, de bare godtok det, tror jeg. Og hvis de spurte var det bare å svare at jeg hadde blitt enig med læreren om at jeg fikk bruke garderoben, at det var best slik eller lignende.

TS: Snakk med læreren din om hvordan du føler det og si at du ønsker å ha gym, men at fellesdusjen gjør at du gruer deg så mye at du ikke vet om du klarer å gjennomføre gymfaget. Han/hun vil sette pris på at du tør å fortelle om det, og jeg er sikker på at du får låne lærergarderoben. Etter hvert blir du kanskje så sikker på deg selv at du tør dusje i fellesdusjen. For meg var det en prosess, og det er det sikkert for deg også.

Alle gymlærere ønsker at elevene skal møte opp og gymme (gymlærerne pleier å slite med at elevene ikke møter opp), og det er garatert ikke første gangen en elev låner lærergarderoben.

Så bra det ordna seg for deg :) Men jeg har ikke en snill og empatisk gymlærer.. Han vil aldri forstå. Tilogmed når lærern min tok opp noe med han så brydde han seg ikke.. Så hjelper ikke å spørre andre lærere om å prate med han, det vet jeg av erfaring..

Dessuten er jeg helt normal vektig folk kommer til å lure på hvorfor jeg får låne lærer dusjen når det ikke "feiler meg noe " som er synlig.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke synes illustrasjonsbildet er bra nok?

Lik en anorektiker som er overbevist om at hun har tjukke lår selv om hun har en BMI på 15 (og dermed ville illustrert sin kropp med et bilde av en helt normal, evt litt lubben person), så har sannsynligvis også denne jenta et forvrengt syn på problemet sitt. Det eneste som virkelig gir oss et bilde på alvorlighetsgraden er et bilde som faktisk er av henne.

Jenta sier også at "på min alder snakker alle stygt om kviser". Neida, det er nok ikke sånn at folk generelt skryter kviser opp i skyene, men utsagnet er en generalisering som er helt i tråd med de tankene som svirrer i hodet på en person med angst og dårlig selvbilde.

Mens sannheten er at det kanskje var én umoden person som uttrykte at "jeg synes det ser ganske ekkelt ut når noen har mye kviser" (og resten av gjengen har innsett at man selv ikke styrer kvisene sine, og bryr seg rett og slett så lite at de ikke legger merke til andre menneskers kviser), så sitter en person med angst og hører kun det nedlatende utsagnet (som altså var synspunktet til én av 60, eller noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...