kit-kat Skrevet 27. november 2003 #1 Del Skrevet 27. november 2003 Hei! (tror dette passer under emnet "helse") Noen som har noen tips til meg? Jeg har lyst til å bli flinkere til å gi mer blanke i hva folk rundt meg synes om meg. Må begynne å gjøre ting som JEG har lyst til, og ikke bare føle på hva andre forventer av meg. Sånn som f.eks. nå er det eksamenstid, og da føler jeg det er forventet av meg å gjøre det bra. (men alt jeg egentlig tenker på, er bare å bli ferdig med denne utdannelsen, slik at jeg kan gjøre noe kult og gøy, kanskje noe sprøtt..?). Kanskje dra til utlandet, eller noe? Men så kommer det en stemme inni hodet mitt; "men hærregud, du kan jo ikke bare reise bort... jajaja, koselig at du stikker av, lissom... ikke tenk på oss". I sommer skal jeg ikke ha noen sommerjobb.. Får jo da masse spørsmål om hvorfor ikke jeg skal jobbe. Skal du ikke jobbe????? Hæ???? Og så får du det jævla blikket! Skjønner dere hva jeg mener? Jeg blir kvalm av slike blikk, og påfølgende sukk. Jeg ønsker å finne meg mot til å stå for dette, og si nei, jeg skal ikke jobbe. Og så ønsker jeg å prøve å tørre nye ting. Hva om det går i dass? Hva gjør det igrunn? Når jeg tenker realistisk på det, så gjør det ingen verdens ting om jeg ikke gjør bare sånn som er forventet av meg. Men det er så vanskelig å ha sånn "live happy, go lucky"-mentalitet i praksis. (er det ikke det det heter, mon tro?). Jeg er i 4. året (av 5 år) på en utdannelse jeg er litt lei, det er for vanskelig for meg. Har i grunn fortsatt hvert år pga at jeg var redd for reaksjoner om jeg skulle finne på å slutte. Så nå sitter jeg her med alt for vanskelige eksamener rundt hjørnet. Nei, dette var kanskje et sammensurium av tanker som bare ligger og skvulper inni hodet. Om ikke dere har noen tips, kanskje noen har lyst til å fortelle om seg selv? Noen som har vært litt i "forventingspress-knipa" og klart å kutte bånd, og gjort noe de virkelig ville i stedet for å bare bli på den kjedelige veien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 27. november 2003 #2 Del Skrevet 27. november 2003 Jeg har nok ikke så mange gode tips foruten å bare slutte å bry deg om hva andre mener. jeg har alltid gått mine egne veier, og ja det har vært mange som har hatt meninger om det, men jeg har ikke brydd meg. En kan ikke gå rundt hele tiden å tenke på hva alle andre mener om ditt og datt for plutselig er livet over, og hva har DU fått ut av det? Gjør som du selv vil og ønsker og slutt å bry deg om hva alle andre mener. Du vil merke etter en stund at du får det bedre med deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 27. november 2003 #3 Del Skrevet 27. november 2003 Du har jo svaret! Ikke tenk på dem - tenk påd eg! Gjør hva som er riktig for deg og send dem et postkort. Det er du som skal leve livet ditt, ikke de. Og de er sikkert bare måpende av beundring for at du i det hele tatt tør å tenke tanken. Stå på - det gjorde jeg. Og i den ene gjengen jeg vanket i da jeg kom hjem, underhokdt jeg dem i årevis om artige anekdoter fra mitt galmorøse utenlandsliv til de som ikke dro lenger enn til Drammen når de skulle på langtur. Gjett om de var miosunnelige da! Husk - aldri angre på det du gjør, og ikke dø angrende på det du aldri fikk gjort fordi du ga etter for press fra noe som ikke turte det du gjorde. Lykke til - dette blir bra - for deg! *heier på deg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. november 2003 #4 Del Skrevet 27. november 2003 Hva med å forberede en tale til neste gang du får slike reaksjoner? Fortell dem at du gjør som DU vil og at du gjerne tar i mot gode råd, men ikke instrukser. Kanskje lurt å si dette på en litt penere måte, da.. :-? Jeg synes i alle fall at det hjelper å si slike ting høyt. Har blitt flinkere med årene jeg også, til å si: Dette bestemmer jeg selv og jeg har ingenting å tape. Lykke til og stol på deg selv! Om det ikke går bra (hva du nå enn gjør), så lærer du garantert noe av det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2003 #5 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg tror å "gi blanke" i andres meninger om en selv kommer i kjølevannet av god selvrespekt og selvtillit. At du har stor tro på deg selv, at du vil lykkes uten andres hjelp. Men det kommer jo selvfølgelig ikke over natta... Jeg mener hvertfall at man skal gå sine egne veier uannsett hva andre måtte mene. Hvis du har lyst til å reise rundt å se verden en periode og leve litt, så syns jeg ikke andres meninger om det skal stoppe deg. Vi lever bare en gang desverre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kit-kat Skrevet 4. desember 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 4. desember 2003 Tusen takk for svar alle sammen!! Det hjelper veldig! Jeg har nå startet med å endre noen drittfag etter jul (tenkte jeg skulle ta de for absolutt alle andre i klassen tar de, men jeg skjønner ikke noe av de fagene, eller er interessert for den grunn). Har endret de til to andre fag som jeg kommer til å like. Så nå gleder jeg meg mer til etter jul. Tusen takk for råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 4. desember 2003 #7 Del Skrevet 4. desember 2003 Tusen takk for svar alle sammen!! Det hjelper veldig! Jeg har nå startet med å endre noen drittfag etter jul (tenkte jeg skulle ta de for absolutt alle andre i klassen tar de, men jeg skjønner ikke noe av de fagene, eller er interessert for den grunn). Har endret de til to andre fag som jeg kommer til å like. Så nå gleder jeg meg mer til etter jul. Tusen takk for råd. Kjempebra - lykke til videre også :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. desember 2003 #8 Del Skrevet 4. desember 2003 Dra, dra, dra og opplev verden. Ta en pause i utdanningen. Når du ikke er motivert for videre utdanning, er det jo egentlig det samme om du sitter på skolebenken og drømmer om eksotiske utflukter, når du faktisk kan dra og oppleve det. Jeg angrer som bare det på at jeg ikke dro til utlandet før jeg begynnte på høgskole. Jeg har jobbet i alle skoleferiene fra jeg begynnte på videregående. Det samme gjorde jeg når jeg gikk høyskole. Jobbe, lese, jobbe, lese. Ja, ja fikk nå lurt inne en fest i ny og ne også da Har du muligheten, vær litt gal og dra da vel! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå