Gå til innhold

Har jeg ingen rettigheter hos NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg er nyutdannet og uten jobb for øyeblikket. Var ferdig med studiene i juni og har søkt jobber siden det, men ikke noe har dukket opp enda desverre. Jeg har slitt med sykdom de siste mnd og legen min ønsker ikke at jeg skal ut i arbeid nå før jeg er skikkelig utredet for hva som feiler meg, (er slapp og helt uttafor og ønsker egentlig bare å ligge på sofaen). Problemet er at det tar lang tid med denne utredningen og ingen skjønner hva som feiler meg, så jeg regner med at dette kan ta tid å finne ut av og å gjøre noe med.

utfordringen for meg nå er jo at jeg står helt uten inntekt og vet ikke hvordan jeg skal klare meg fremover. Legen min foreslo at jeg kunne melde meg arbeidsledig hos nav og at han deretter kunne sykemelde meg slik at jeg fikk litt penger. Er det noen som vet hvor mye jeg evt kan få da???

Har hørt rykter om at det kun er "små-penger", rundt 5000,- i mnd, og hvordan skal jeg kunne leve av det?? det holder ikke til husleie engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosialstønad er det eneste du kan få. Dagpenger er en rettighet man må ha tjent seg opp. På NAV sosial kan du få dekket en moderat husleie samt et minimum til vanlig forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hva du har rett på fra NAV kommer an på hvilken inntekt du har hatt, enten i fjor eller de tre siste årene. Har du tjent over inntektsgrensen for dagpenger, kan du sikkert sykemeldes og få sykepenger tilsvarende trygden. Har du tjent mindre, må du rett og slett søke sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har dere noen peiling på hvor mye man får i sosial stønad eller er dette helt individuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulikt fra kommune til kommune. I min kommune dekker de en rimelig husleie samt strøm. I tillegg så er satsen rundt 5200 kr pr. mnd som skal gå til livsopphold. Altså alle andre utgifter enn det å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare har studert og ikke tjent opp nok penger har du bare rett til sosial hjelp og ikke dagpenger. Sosial støndaden er vel på rundt 4000 kr mnd (skal dekke mat,tlf alle utgifter )

Så blir man syk før man har rukket å tjene seg opp noe er man max uheldig dessverre. Syns systemet er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres merkelig ut at legen din ikke vil at du skal jobbe. Det kan være lurt å komme seg i aktivitet, og det å ligge hjemme på sofaen er faktisk noe av det skumleste man kan gjøre, inaktivitet skader både fysisk og mentalt.

Ville dratt til en annen lege og forhørt meg om det faktisk var slik at det er skadelig for deg å jobbe, hvis jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få arbeidsavklaringspenger når du er under utredning, så ta en prat med nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres merkelig ut at legen din ikke vil at du skal jobbe. Det kan være lurt å komme seg i aktivitet, og det å ligge hjemme på sofaen er faktisk noe av det skumleste man kan gjøre, inaktivitet skader både fysisk og mentalt.

Ville dratt til en annen lege og forhørt meg om det faktisk var slik at det er skadelig for deg å jobbe, hvis jeg var deg.

hehe, det er ikke så enkelt som jeg kanskje la det frem. Sliter med sterke magesmerte ol som gjør at jeg omtrent ikke klarer å stå oppreist. har prøvd å jobbe nå i sommer, men klarer bare en dag eller to før jeg omtrent faller sammen. Har null energi og orker ikke gjøre noe som helst. Har vært til endel utredning, men fortsatt ikke funnet noe. det er både sykehus og fastlege som har kommet fram til dette, men de sier så klart at dette må jeg bestemme selv. De dagene jeg føler meg ok kunne jeg såklart jobbet, men det er kanskje snakk om 1 - 2 dager i uken, og det er ikke mange som gidder å ansette en som mest sannsynlig ikke kommer på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for et latterlig svar fra enkelte her. Er man så fysisk syk og sliten at man ikke klarer å gjøre annet enn å ligge på sofaen skal man da ikke jobbe. Skal man jobbe under et sterkt migreneanfall også ? Huff,enkelte mangler så mye livserfaring og aner ikke hva de prater om. Du kan få aap også, men det kreves som regel mer . Søknadstiden er lang,og du bør gå på sosialen imens. Har vært gjennom alt dette selv,det er et forferdelig styr. Man er så uheldig når man blir syk. Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...