Gå til innhold

Vondt i ryggen

Gjest fjernet

Anbefalte innlegg

Gjest otrivin

Her om dagen fikk jeg plutselig forjævlig vondt i ryggen. Det kjennes ut som korsryggen er knust og jeg klarer nesten ikke flytte beina og de visner vekk når jeg går på de......? Noen som har peiling? Skal til legen neste uke, så tenkte kanskje å drøye den hvis noen har en anelse hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det føles som korsryggen er knust og så skal du til legen NESTE UKE? Hadde det virkelig vært noe gale så hadde du vært der allerede. Mest sansynlig har du bare en liten lumbago. Vondt men ikke farlig, men da trenger du kiropraktor, ikke lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Det føles som korsryggen er knust og så skal du til legen NESTE UKE? Hadde det virkelig vært noe gale så hadde du vært der allerede. Mest sansynlig har du bare en liten lumbago. Vondt men ikke farlig, men da trenger du kiropraktor, ikke lege.

Ja, liksom, jeg fikk jo timen for 2 mnd siden da, men jeg fikk vondt iforigårs og da var det bare hvis jeg var borti, men igår var det litt verre og idag er det akkurat som beina forsvinner.... Det er akkurat som jeg har falt og landet på korsryggen veldig hardt eller hva jeg skal si...

Jeg tror jo ikke det er farlig eller at den faktisk er knust, men det begynner å bli ganske ille... Jeg er hos legen ekstremt ofte fra før av, så pleier ikke å gå med mindre det er noe jeg skal spesielt eller hvis det er SKIKKELIG ille, så jeg vet ikke, har litt problemer med å komme meg dit siden det er langt unna (2,5 time med buss) og ja, det er ikke så behagelig når jeg har så vondt.

Kiropraktor? Er ikke det sånn knekkegreie? En venninne var hos det og hun sa det var helt jævlig og gjorde ryggen verre.

Hva er lumbago?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lumbgo er kink i ryggen, altså at en del av ryggen låser seg. Det er en av de mest vanlige årsakene til smerte i korsryggen. Det eneste som hjelper er tid, varme, massage og kiropraktor. Kiropraktor gjør vondt men det er ingenting i forhold til smerten man må ha om man ikke drar.

Men gjør det vondt når du tar på ryggen, altså utvendig smerte eller sitter den dypere? Kan du bøye deg frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Nå gjør det vondt konstant. Men når jeg tar på det kjennes det ut som slag, når jeg sitter/ligger kjennes det mer bruddaktig ut.. Når jeg står er det bare smerte som blokker beina.....

Men er det normalt å få sånt når man er bare 18? Jeg har mest sannsynlig leddgikt så det kan ikke være det da? Venter på å bli utredet for det... Men har ikke vært sånn som dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til legen og forhør deg litt med h*n. Legne skal ha oversikt over dine diagnoser og plager, er det noe i forbindelse med det er det legen som best kan svare på det.

Har du strålesmerter -kan- det vere prolaps i ryggen.

Får du problem med å gå på do stort eller smått, må på do og ikke klarer kontakter. Eller du mister kontrollen med å tisse/besje på deg kontakter du lege eller ringer 113 med en gang.

(er en beskjed alle får med mistanke om prolaps, eller har prolaps i ryggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres umiddelbart ut som et L5-prolaps med affeksjon av nerverøttene. Det kan gi permament skade i løbet av 5 - 6 uker om du ikke får gjort noe med det, og jeg synes du bør komme deg til lege så fort som mulig, i hvert fall hvis det blir verre.

Det kan selvfølgelig ha andre årsaker, men det kan ingen her egentlig vurdere. Ring legen og spør om du kan få time tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas på legen,oppsøk legevakt om du ikke har kontroll på beina.(eller at du har problemer med å gå på do,både at du ikke klarer eller at du tisser på deg)

Jeg har permanent skade pga en prolaps i L5 som Giacomo_P nevner over her og det unner jeg ingen.

Om du har slike problemer,skal legen reagere med EN gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Det går fint å gå på do... Det er helt normalt. Omg, dere skremmer meg..

Er blitt syk, så våknet ikke før sent og akutttime måtte jeg ringt tidligtidlig, men hvis det fortsatt er vondt får jeg gjøre det imorgen.

Men de visner liksom når jeg går på tur med hunden....... Eller står sånn som i lage-middag-stå. Ååååh ANGST :(

Får man bare prolaps sånn... bang? Når man er 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan skje ja. Flere jeg kjenner (rygg-gruppe) har enkelte fått prolaps av å bøye seg eller sitte ned på huk og kle på et barn.

Prolapser er ikke farlige ,så lenge de ikke gir div.problemer med gange,dobesøk eller smerter i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otrivin, du skal ikke bli skremt, du skal bare ikke vente med å få utredet dette, fordi det du beskriver, KAN være farlig. Smerter i bena ved et L5-prolaps er helt vanlig, men hvis du i tillegg kjender at bena "visner" eller blir numne, skal det følges opp av helsepersonell snarest mulig. At du ikke kom til lege idag, spiller ingen rolle, men du skal ikke vente og se om det går over, når du har slike symptomer. Om legen vurderer det slik at du kan vente, er det ok, men den vurderingen er ikke din, så jeg synes du skal prøve å bestille en akutt-time imorgen.

Ikke vær redd for konsekvenser som foreløbig bare er en mulighet. Men ikke len deg tilbake og vent på at det skal gå over heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Snakket med mamma, hun så på ryggen min og kjente, og den er helt blå nede og tydelig hoven og det er masse kuler inni der. hun trodde det enten hadde noe å gjøre med at jeg er så sykt svai i ryggen eller at jeg har prolaps som stort sett alle i mødregenerasjonen min har.......

men ja, skal hvertfall ringe legen imorgen og høre om de syns jeg bør komme eller om jeg skal vente til tirsdag. er ganske flaut å gå rundt og holde meg fast i typen og se ut som jeg driter mens jeg går. hahahah ufff.

men de pillene jeg har for nyrestein hjelper ikke engang, så tror det kanskje kan være noe litt ille. vet ikke, ble også overfalt i februar, og når jeg var hos legen da, så var jeg blå akkurat samme stedet og hadde samme type smerte, og det har ikke gått ordentlig over etter det, bare kommet tilbake og blitt verre. og han legen sa at dersom jeg merket mer til det burde jeg ta noen bilder, spesielt siden jeg har ryggskade lenger oppe i ryggen fra før...

å herregud.. føler jeg er 90 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var og punget ut 2000 kr for MR privat igår for legen mente jeg ikke kunne vente til desember, så satser på svar imorgen. Etter å ha fått med meg bildene hjem har jeg allerede funnet ut at det er 10000 alvorlig gale ting med meg, så håper for faen de ringer i morgen og forteller meg at alt jeg følte så ut som svulster og ødelagte organer IKKE er det! Herregud, de kan da ikke sende med meg bilder hjem... Har aldri vært så redd i mitt liv som da jeg så på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var og punget ut 2000 kr for MR privat igår for legen mente jeg ikke kunne vente til desember, så satser på svar imorgen. Etter å ha fått med meg bildene hjem har jeg allerede funnet ut at det er 10000 alvorlig gale ting med meg, så håper for faen de ringer i morgen og forteller meg at alt jeg følte så ut som svulster og ødelagte organer IKKE er det! Herregud, de kan da ikke sende med meg bilder hjem... Har aldri vært så redd i mitt liv som da jeg så på de.

Fikk du noen kommentarer vedrørende bildene da? slapp av, det er ikke svulster. Dette går bra. røntgenbilder kan se skremmende ut for det utrente øyet. Hadde du hatt ødelagte organer hadde du ikke suttet og postet nå for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fikk ikke noen kommentarer. Ringte og hørte idag, og de sa det ikke var noe alvorlig på bildene, men at det så ut som leddgikttendenser (?) så de skulle sende bildene dit jeg er henvist på reumatologen eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du i hvert fall fikk kommi deg til legen og fikk noen svar! :) Håper du finner ut mer, og får noe ordentlig hjelp. Fikk du smertestillende så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...