Gå til innhold

hva skjedde med ryggen min nå?


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

tidligere ikveld var jeg og trente cardio + rygg, ingen smerte i ryggen..

tok meg en dysj og begynte og lage mat,men vet ikke hva som skjedde. plutselig gjør det driiiiiiiiiiitvondt til høyre i øvre rygg. blir vondere når jeg beveger armen og hvis jeg tilter nakken liksom.

jeg er vandt med sterk smerte (migrene) - men dette var helt jævlig! stikkende smerte.. håper det går over av seg selv.. har tatt litt smertestillende nå.

øvelsene jeg gjorde har jeg fått anbefalt av fysio, fordi ryggen min er ganske stiv, men slik smerte som dette har jeg aldri i mitt liv hatt..

hjeeeeeelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor i ryggen var det? var det der lungene sitter? ikke meninga å skremme deg altså, men om det ikke går over snart, ville jeg dratt å sjekket det opp.

jeg hadde stikkende smerter i ryggen, dro til legen, men ble ikke trodd, så fikk heller ikke behandling. tre måneder senere ble jeg lagt inn med lungeemboli, og at jeg i det hele tatt levde, var nesten litt rart. det var stikkende smerter.

men det kan selvfølgelig bare være noen muskler eller noe også som har slått seg/strekt seg litt, trenger overhodet ikke være verre. :) prøv med noe muskelavslappende å se om det hjelper. :) igjen, ikke meningen å skremme, men kan lønne seg å sjekke opp om det vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Kan være

Så enkelt som stive muskler om det er uvant at disse ble brukt til vanlig. Bevegelse og/eller en varm dusj kan hjelpe.

Strekk i en muskel. Det tar 1-2 uker før det gir seg.

Låsninger i et sted rygg/nakke. Dette kan også gå over av seg selv, tar litt lengre tid. Varer det mer en 3-4 uker kan en kiropraktor hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor i ryggen var det? var det der lungene sitter? ikke meninga å skremme deg altså, men om det ikke går over snart, ville jeg dratt å sjekket det opp.

jeg hadde stikkende smerter i ryggen, dro til legen, men ble ikke trodd, så fikk heller ikke behandling. tre måneder senere ble jeg lagt inn med lungeemboli, og at jeg i det hele tatt levde, var nesten litt rart. det var stikkende smerter.

men det kan selvfølgelig bare være noen muskler eller noe også som har slått seg/strekt seg litt, trenger overhodet ikke være verre. :) prøv med noe muskelavslappende å se om det hjelper. :) igjen, ikke meningen å skremme, men kan lønne seg å sjekke opp om det vedvarer.

ikke vondt i lungene, men det kjennes med innpust - i ryggen..

det gjøøøøør så vondt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vondt i lungene, men det kjennes med innpust - i ryggen..

det gjøøøøør så vondt:(

Om jeg har muskelknuter og/eller låsninger i øvre del av ryggen kan det føles tyngre ut å puste.

Spurte kiropraktoren om dette og det er vist helt normalt.

Hold deg i bevegelse så du ikke stivner til. Det beste er å gå gå gå og gå. Slapp av og gå så normalt som mulig (så godt du kan) mens du går og bruk armene også.

Det pleier hjelpe på min rygg.

For all del ikke sett deg i ro, da blir det fort MYE værre etterpå og varer lengre.

Forresten så bør du ikke bruke for mye smertestillende, det kan dempe smertene slik at du "glemmer" ryggen og gjør feile bevegelser uten å merke det og/eller anstrenger ryggen for mye slik at det blir værre etterpå.

Er det VELDIG vondt, eller ikke går over etter noen uker kan det være lurt å få en kiropraktor til å ta en titt.

Hilsen en med mye rygg og nakkeplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være musklaturen rundt som har fått seg en strekk/støkk, spesielt om du pustet hyppig under treningen. jeg kan få stikk og låsninger i muskelen rundt lungene etter denne embolien (jeg fikk nesten muskelen ødelagt da), men da kan det stikke/stråle og låse seg på innpust, og det kan jeg kjenne helt fra toppen av lungemusklaturen, i siden, og nesten helt ned i korsryggen.

men vet å vondt det kan være, jeg var jo så ille at jeg hostet/kastet opp blod, så alt av muskler gikk jo helt i stå rundt der, og det var så vondt det første året, at jeg nesten skrek hver gang det skjedde. skjer fremdeles til tider, men ikke like vondt nå, og skjer sjeldnere.

i tillegg ble jeg påkjørt av en van i 80 km/t for en stund siden, så jeg har a fått min del med rygg/nakkesmerter. :P men få litt varme på det, muskelavslappende, og legg det til å sove, så skal du nok se det blir bedre. :)

som sagt over her, så er det et godt tips å bevege det, om du har mulighet for det. men om det er så vondt, er det bedre at du får slappet helt av, og kanskje sovet litt. :)

masse lykke til!

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ud som et muskulært problem. I de fleste tilfeller går det over av seg selv efter en tid. Hvis det er veldig vondt, findes det medisiner som hjelper til med å dempe en aktiv inflammasjonsprocess. I forhold til forumreglene får vi ikke gi medikamentråd her, men hvis du spør på apoteket om noe antiinflammatorisk som hjelper mot denne type smerter, vil de kunde gi deg råd om hvorvidt det er trygt for deg å ta slikt. De vil skjønne hva du mener.

Jeg ser at noen nevner lungeemboli. Dette virker veldig lide sandsynlig, eftersom symptomene oppstod kort efter trening (formodentlig når muskulaturen hadde kjølnet), og at du kjenner det ved konkrete, specifikke bevegelser. Men hvis du opplever kortpustethet og/eller hjertebank i tilknydning til dette, bør du oppsøke lege. Hvis du bruker p-piller, er risikoen noe forhøyet, men det virker uansett ikke så veldig sandsynlig. Er du i tvil, findes legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har ikke blitt verre så.. det er nok ikke noe alvorlig :)

takk for alle svar:) det gjør fortsatt veldig vondt, godt jeg har ferie, for jeg jobbersom hjelpepleier:p

kjenner at denne smerten hadde vært forferdelig om jeg måtte på jobb i tillegG:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, mens jeg "har" dere her. Når jeg møfter armen over hodet- skulle klø meg på rygen istad med den vonde armen, så ble det hele bare mye verre..:( hva nå:( jeg kan jo ikke gå rundt slik- med denne vonde smerten:/ åhr jeg har så sinnsykt uflaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, mens jeg "har" dere her. Når jeg møfter armen over hodet- skulle klø meg på rygen istad med den vonde armen, så ble det hele bare mye verre..:( hva nå:( jeg kan jo ikke gå rundt slik- med denne vonde smerten:/ åhr jeg har så sinnsykt uflaks!

Kan du beskrive nøyaktig hvor det gjør vondt? Relatér til skulderblad, ryggsøyle, nakke, skulder etc. Hvilke bevegelser udløser smerten? Har du vondt i selve armen også? Hvordan løftet du den - rett frem, eller ud til siden? Bøyd eller rett albue?

Løfter du tunge vekter, eller presser deg til løft som er tunge for deg? Har du noen idé om hvorledes dette oppstod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vondt når jeg går, når jeg beveger armen.. Forsvinner når jeg drar armen over som om den ligger i fatle. Er vondt der som skulderblade er til høyre. Stråler litt over alt der. Prøvde og lene meg på armen ista, den er noe svakere. Smertene stråler også ut i armen om jeg bøyer armen for mye. Blir vondere når jeg løfter armen, pusset tennene ista. Au. Det stikker.

Øvelsene jeg gjorde idag: (gjorde ikke så mange)

- en slik maskin man sitter i, og har håndtakene i skulderhøyde, drar den framover med magen

- romaskin

- øvelser på bosuball, sideløft, ryggløft på mage og løft av korsrygg. (da med bena på bosuballen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske tydelig at du har fått en inflammasjon som påvirker bevegeligheden i skulderleddet ditt. Det er ikke så lett ut fra det du skriver å lokalisere nøyaktig hvor det sitter, men det er ikke nødvendigvis så interessant heller. Det er veldig mange muskler som må samarbeide for å bevege armen, og når én av dem krangler, forplanter det seg gjerne gjennom hele komplekset. At du kjender lidt redusert styrke i den affiserte armen er ikke unaturlig, men indikerer at du skal gjøre noe med dette.

Det jeg vil råde deg til å gjøre i første rekke, er å gå på apoteket og be om et inflammasjonsdempende middel. Disse er egentlig receptbelagte, men du får kjøpt en minimumsforpakning uten. Personalet vil veilede deg, slik at du får en forsvarlig dosering, og at du ikke får et medikament som er farlig for deg.

I og med at du ikke kjendte noen konkret udløsende årsak, er det først og fremst dette jeg tenker på, men hvis det ikke gir seg, bør du til fysioterapeut. Det findes en god del gode øvelser for slike skader, men jeg synes det vilde være uforsvarlig å være konkret rundt dette i denne sammenhengen. Generelt skal du bruke armen, men ikke presse den over de bevegelsene som gir smerte. Hvis du ikke opplever bedring med inflammasjonsdempende medisin i løbet av noen dager, bør du gå til legen og få henvisning til fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...