AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #1 Del Skrevet 30. august 2011 Jeg sliter endel psykisk og har nå dnudd døgnet helt. Legger meg i 5 tiden hver natt og sover til langt utpå neste dag. Tror jeg har gjort dette ubevisst fordi den tiden da jeg legger meg er den værste psykisk på hele døgnet, og jeg blir liggende i mange timer å gruble før jeg sovner. Da jeg endelig sovner blir det kjempe urolig søvn med masse drømming. Så jeg er kjempe sliten da jeg våkner. Dette er mye lettere da jeg har snudd døgnet, av den enkle grunn at hvis jeg da våkner etter to timer av vonde drømmer så kan jeg ringe noe, jeg kan reise å møte noen, jeg blir ikke alene med tankene altfor lenge. Og det er lyst. Det gjør det lettere å takle de vonde drømmene da jeg våkner. Har på lyset hver natt nå. Tar så mye lenger tid før jeg roer meg og får sove hvis det er mørkt. Enda jeg alltid har vært helt avhengig av å ha det mørkt på soverommet for å få sove. Hvordan takler jeg dette? Det er kjempe slitsomt, og det ødelegger mye av det sosiale livet mitt, som egentlig er veldig viktig for psyken min. Sove medisiner, innsovningstabl osv får jeg ikke får legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ms_kwang Skrevet 30. august 2011 #2 Del Skrevet 30. august 2011 hvordan jeg snur tilbake døgnet mitt: oppe i 24 timer, om ikke det funker, 48 timer, å om jeg er helt gira, å enda full av energi, 72 timer. Jeg sliter med soving også, men jeg er mer opplagt på natta, enn om dagen. uansett om jeg har vært våken i 1time-12 timer eller mer, våkner alltid opp i 2-3 tiden på natta så om du klarer det så bør du kanskje døgne, om ikke det er noe for deg, så legg deg 1 time tidligere enn hva du bruker, å stå opp en time tidligere. Noe som ikke funker for meg, fordi jeg kan LETT sove i 16 timer om jeg vil, så må alltid ha 5-6-7 ringe klokker på, spredd rundt over hele rommet, fordi ellers så slår jeg av ringeklokka i søvne, å sover videre Har alltid hatt det slik at jeg må legge meg senest 10 på kvelden, kan drøye til 11 i helgene, også stå opp 6-7 tiden på morgenen, men du ser no hvordan det går for meg! 3 på morran nå, klarte å holde det *vanlig* i 3 dager, så begynte jeg å slite igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #3 Del Skrevet 30. august 2011 jeg kan jo ikke døgne hvor lenge det skal være. Det er ikke forsvarlig med jobben jeg har. Jeg er ansvarlig for andres sikkerhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #4 Del Skrevet 30. august 2011 Hvis du legger deg 5, så syå opp 10. 5timer med søvn en kveld er ikke så dårlig.. så er du sliten til kvelden legger deg tidligere å kan stå opp tidligere dagen etter det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #5 Del Skrevet 30. august 2011 det er jo noe av greia da. At det er ikke "bare" å snu døgnet igjen. Da vil jo sikkert alle de psykiske prob være tilbake da jeg legger meg i normal tid. Hvordan takle det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nio Skrevet 30. august 2011 #6 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Er ikke lett å snu døgnet tilbake nei.. Idag (igår) våknet jeg i 4tiden om ettermiddagen og planen nå er å være våken til ikveld. Det er viktig at man legger seg før man bli 'overtrøtt', hvis ikke må man gjennom et døgn til.. Om du begynner å føle deg mer våken igjen om kvelden/ettermiddagen, legg deg! Trikset for meg når jeg må holde meg våken i over 24t er å gjøre ting jeg liker hele tiden og om jeg blir så trøtt at jeg sovner selv om jeg sitter og spiser så sover jeg i en time eller to. Om du kan så anbefaler jeg deg å være ute hele dagen du skal være våken. Edit: Du skriver at du legger deg i 5tiden og det er verst når du legger deg, men så skriver du at du ligger våken i flere timer som blir til klokka 8 eller noe..? Om du legger deg litt tidlig om kvelden slipper du jo å være våken på den tiden og om du våkner etter 2 timer kan du jo fortsatt ringe noen? Endret 30. august 2011 av Nio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #7 Del Skrevet 30. august 2011 Kan du få søvndyssende piller av legen som ikke er vanedannende da? Som vallergan. De er ikke noe magisk, men de kan hjelpe noen ganger. Jeg pleier som regel å snu døgnet ved å holde meg lengst mulig våken, også legger jeg meg til å sove så lenge som mulig. Si du holder deg våken så lenge du klarer (som regel rundt 17 for meg), også våkner jeg lys våken mellom 03-06. Og da står jeg bare opp og legger meg tidlig den kvelden (21) og sover så lenge som mulig igjen. Neste døgn har jeg normal rytme igjen og da er det viktig å ikke sove mer enn nødvendig. Dette kan jo gjøres på i en frihelg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå