Gå til innhold

ME og mangel på fysisk aktivitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser denne linken her http://www.kk.no/875038/hvor-mye-sitter-du-hver-dag og kjenner jeg nesten begynner å hyperventilere! Altså så vet man at å sitte mye i ro ikke er sunt hverken fysisk eller psykisk, men at det potensielt er dødelig er skummelt :(. Som så mange andre med ME så sitter jeg MYE i ro, og det har jeg gjort i 8 år nå. Er jo litt i aktivitet mtp. husarbeid og noen små ærender av og til, men hovedsaklig sitter jeg.

Fra artikkelen å lese så er sjansen økt med 125% for å få hjerteproblmer om man sitter mer en fire timer hver dag foran pc eller tv. Det er forresten noe jeg tror gjelder for svært mange. Jeg har de siste to årene hatt hjerteproblemer og er på utredning, og er forresten i 20-årene :(. I tillegg så er det mye større sjanse for kvinner som sitter mye i ro til å få blodpropp, og det kan jo som kjent være livstruende.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg hatt en fysisk jobb 9-4, 5 dager i uken. Og gått meg fjellturer og syklet annen hver dag. Men det kan jeg jo ikke. Noen som har noen tanker?? Evt. kan berolige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest otrivin

jeg har mest sannsynlig me (venter på utredning), og jeg har hund da, så går tur med den når jeg klarer. selvfølgelig er det ikke alltid jeg er i stand til det, men da er jeg stort sett ikke i stand til å sitte 4 timer på pc heller.

jeg vet ikke så veldig mye om me da, siden legen min har gone all retard i det siste, men kan du ikke gå turer eller slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke har ME og, som bare sitter på rævva uten å gjøre noe ;) Har selv ME og sitter myyye i ro, men prøver å komme meg ut minst en gang om dagen, selv om det bare er på butikken.. Du kan jo bare prøve å gå rolig rundt i leiligheten din en gang i timen eller noe, litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men å gå tur greier jeg ikke mer enn en gang om dagen. Og det er jo 24 timer i døgnet.

"- Sitter du mer enn 90 minutter i strekk ved et skrivebord reduseres blodstrømmen bak knærne dine med 50 prosent"

Nå sitter jeg vel sjelden i 90 minutter i strekk, rører meg jo og gjør småting hjemme, er det noe som hjelper på eller er det for lite?

"- Det er helt nødvendig å ta regelmessige pauser hver time. Reis deg opp, gå rundt, rotér anklene og strekk på beina, råder hun."

Er det nok? Hva med å ligge, er det like ille som å sitte? Når man ligger får man vel god blodsirkulasjon eller?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men å gå tur greier jeg ikke mer enn en gang om dagen. Og det er jo 24 timer i døgnet.

"- Sitter du mer enn 90 minutter i strekk ved et skrivebord reduseres blodstrømmen bak knærne dine med 50 prosent"

Nå sitter jeg vel sjelden i 90 minutter i strekk, rører meg jo og gjør småting hjemme, er det noe som hjelper på eller er det for lite?

"- Det er helt nødvendig å ta regelmessige pauser hver time. Reis deg opp, gå rundt, rotér anklene og strekk på beina, råder hun."

Er det nok? Hva med å ligge, er det like ille som å sitte? Når man ligger får man vel god blodsirkulasjon eller?

TS

Det er vel fåtallet som går tur fler om en gang om dagen likevel. Klarer du en tur er det myye bedre enn ingenting! Og ja, det hjelper på at du rører på deg og at du ikke bare sitter i samme stillinga. Det som er verst :) Tror nok det er like ille å ligge som å sitte, så prøv som sagt å få rørt deg litt.. Har du prøvd noen form for rehabilitring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoa, rart jeg ikke er død for lengst da.

Jeg kan seriøst befinne meg innendørs i opptil en uke i strekk. Oftest foran tv eller data. Rører meg jo litt for å hente noe, ordne noe... Men et par timer i strekk er det ikke uvanlig at jeg sitter/ligger.

Kan jo bli redd av mindre.

Husk å drikk masse vann, det er bra i seg selv og det fører til at man må reise seg og gå på do i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest otrivin

Men altså... et år var tomater farlig. Et annet var det poteter. Så var det agurk. Altså, skal vi ta alt DØNN seriøst?

Tror det er farligere å snakke i tlf. En kompis av pappa døde nettopp og de fant en svulst formet som en tlf i hjernen hans..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fåtallet som går tur fler om en gang om dagen likevel. Klarer du en tur er det myye bedre enn ingenting! Og ja, det hjelper på at du rører på deg og at du ikke bare sitter i samme stillinga. Det som er verst :) Tror nok det er like ille å ligge som å sitte, så prøv som sagt å få rørt deg litt.. Har du prøvd noen form for rehabilitring?

Takk for svar :)

Rører meg jo rundt om her hjemme da, så sitter som sagt ikke i nøyaktig samme stilling over lang tid, så det hjelper? Men jeg ligger jo mye på sofaen/gulvet/senga også, men foruten når jeg sover så beveger jeg meg jo.. men vet ikke om det er bevegelse nok. (Nå har jeg tatt med laptopen på spisestuebordet og STÅR og skriver, vet ikke om jeg tør sette meg noen gang igjen =)

Jeg ble henvist til et rehabiliterings sted, men det ble for mye for meg at det var ikke gjennomførbart. Så den eneste rehabiliteringen jeg har er denne "egen-treningen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Rører meg jo rundt om her hjemme da, så sitter som sagt ikke i nøyaktig samme stilling over lang tid, så det hjelper? Men jeg ligger jo mye på sofaen/gulvet/senga også, men foruten når jeg sover så beveger jeg meg jo.. men vet ikke om det er bevegelse nok. (Nå har jeg tatt med laptopen på spisestuebordet og STÅR og skriver, vet ikke om jeg tør sette meg noen gang igjen =)

Jeg ble henvist til et rehabiliterings sted, men det ble for mye for meg at det var ikke gjennomførbart. Så den eneste rehabiliteringen jeg har er denne "egen-treningen".

Ja, det skal hjelpe ..:) Sånn er det jo på sykehuset når man har operert også og ligger lenge i samme stillingen. Så det skal nok hjelpe! Haha, er nok ikke bra å stå resten av livet heller. ;) Bare send meg PM om du vil prate, jeg er nysgjerrig på hvordan andre med ME takler det.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal hjelpe ..:) Sånn er det jo på sykehuset når man har operert også og ligger lenge i samme stillingen. Så det skal nok hjelpe! Haha, er nok ikke bra å stå resten av livet heller. ;) Bare send meg PM om du vil prate, jeg er nysgjerrig på hvordan andre med ME takler det.. :sjenert:

Det kan hende at jeg gjør, hadde vært fint å fått gode tips fra andre i samme situasjon. Er villig til å gjøre alt for å bli frisk :). Men akkurat nå må jeg finne sengen, kan ikke stå her.. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at jeg gjør, hadde vært fint å fått gode tips fra andre i samme situasjon. Er villig til å gjøre alt for å bli frisk :). Men akkurat nå må jeg finne sengen, kan ikke stå her.. Takk for svar!

Hehe, der ser du, er ikke så lurt å bare stå heller ;) Men den er grei, sov godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sunt å presse seg når man har ME! Da kan man bli sykere. Så ikke press deg selv til å overanstrenge kroppen din på grunn av dum skremselspropaganda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sunt å presse seg når man har ME! Da kan man bli sykere. Så ikke press deg selv til å overanstrenge kroppen din på grunn av dum skremselspropaganda ;)

Nei, men det er ikke sunt å baare sitte i ro heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men det er veldig individuelt hva man kan gjøre, mente jeg :) Noen får jo feber av å gå fra stua til do, mens andre kan gå turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...