Gå til innhold

Budsjett


Fanteria

Anbefalte innlegg

Etter å ha godt på en ny, unødvendig, smell når det gjelder utgifter har jeg innsett at jeg må sette opp et budsjett og følge det stramt.

Så da er mitt store spørsmål til dere:

-Hvilke poster har du i budsjettet ditt?

-Hvor godt klarer du å følge budsjettet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine poster:

Husleie (inkluderer strøm, internett etc)

Busskort

Mat

Trening

Sparing

For mange kommer også forsikring, vann- og avløp, noen tar med sparing til NRK-lisensen (men jeg har personlig ikke det, som regel har jeg en buffer til det uansett) osv i tillegg.

Klarer å følge budsjettet nøye, akkurat det er noe jeg har rimelig god kontroll på, og jeg fører også budjett nærmest daglig (men det er mest fordi jeg synes det er gøy).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egne poster for alle faste utgifter (huslån, billån, forsikringer hus + bil, strøm, komm. avgifter, treningssenter, telefon) som betales med lønningen til den ene. Lønningen til den andre brukes til mat, bensin + diverse. Budsjettet til de faste utgiftene går fint, de settes inn på en regningskonto ved lønning og tas derfra når regningene kommer. Når det kommer til mat, bensin osv. har vi ikke regnet noe spesifikt tall på hver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare gå igang :) Takk for tips jenter/damer!

Jeg tror nok det blir vanskelig å følge budsjettet, men får være streng med meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at du får oversikt over alle dine faste utgifter, også de som ikke kommer hver måned. Det er ofte type studielån osv. som tar knekken på økonomien fordi man ikke setter av penger og får en skikkelig knekk de månedene regningen kommer. Gå inn i nettbanken din og få en oversikt over de regningene du har betalt det siste året og sett disse inn i budsjettet ditt. Del deretter beløpet på 12 og du vet hvor mye du må sette av til faste utgifter hver måned og vil alltid ha penger til regningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Det viktige er at du får oversikt over alle dine faste utgifter, også de som ikke kommer hver måned. Det er ofte type studielån osv. som tar knekken på økonomien fordi man ikke setter av penger og får en skikkelig knekk de månedene regningen kommer. Gå inn i nettbanken din og få en oversikt over de regningene du har betalt det siste året og sett disse inn i budsjettet ditt. Del deretter beløpet på 12 og du vet hvor mye du må sette av til faste utgifter hver måned og vil alltid ha penger til regningene dine.

:Nikke: :Nikke:

Husk også at den typen regninger kommer "i bulk", slik at det er greit å legge en "støtpute" også inn i den kontoen :)

Ellers: busjettet være realistisk. Hvis det ikke er realistisk så er det nada sjanse for å holde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser budsjettet mitt ut:

Lån

Div.avg. hus

TV

Forsikring

Bil

Båt

Bompenger

Telefon

Strøm/Fyring

Avis

Barnehage/SFO

Husannet (alt smått til hus og heim)

Mat

Trening

LEGE/tannlege

Personforsikringer

Abonnementer

Frisør/hudpleie

SUM Utgifter

Rest pr.mnd

Alle regninger er lagt inn den måneden de forfalt i fjor, og blir merket etterhvert som de blir betalt. En kolonne pr måned, en sumkolonne, og en gjennomsnittkolonne (som er det jeg setter av månedlig på regningskontoen). Så har jeg en buffer på regningskontoen ved starten av året, tilsvarende 1,5 ganger månedssummen. Slik at januar ikke blir så tung.

Hvor godt jeg klarer å følge budsjettet mitt? Det følger seg i grunnen selv det - fast trekk til regningskontoen samme dag som lønna kommer, det som står igjen på lønnskontoen er "lommepenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nedbetaling av huslånet.

- Forsikring på hus, bil, samt reiseforsikring.

- Strøm.

- Kommunale avgifter.

- Mat.

- TV/ internett/ fasttelefon.

Har i tillegg til dette utgifter som bla. frisør, mobilregning, tannlege, lege, medisiner etc.. Men dette har jeg ikke egne "utgiftposter" for. Bruker av pengene jeg har igjen på kontoen etter den faste månedelige summen for utgifter er trekt. (som er på 12 000 kr) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

noen fler? jeg trenger og tips. Ble veldig motivert etter luksusfellen på tv 3 akkurat:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har en app på ipod'n min. Den er alltid med meg, og der legger jeg inn utgiftene fra kontoene mine etterhvert som jeg har dem. På den måten ser jeg hele tiden hvor mye penger jeg har!

Husker ikke akkurat hva app'n min heter nå, men mulig det rett og slett var "expence log" :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Budsjettet bør (som tidligere nevnt) være realistisk :)

Bruk enten en app, eller velg den gammeldagse metode med å samle alt av kvitteringer (absolutt alt) i et par mnd.

Jeg er en "gammel ugle" så jeg foretrekker å samle kvitteringene (da er det også enkelere å se hvor mange/hvor mye du har kjøpt av de ulike varene, og ikke bare "Rema 1000: mat - 536,40")

Så "plukker" jeg kvitteringene frakverandre;

frukt, grønnsaker, toalettpapir, fisk, kattemat (våt og tørr), osv.

Mange av innkjøpene er av en slik karakter at de varer utover en mnd.

Dett vil gi deg en svært god oversikt over hvor pengene blir av, og hva du trenger å ha tilgjengelig på månedsbasis for å holde en ok, normal standard :)

Selvsagt, ser du at det går urovekkende mye penger til f.eks. cappuccino-to-go, eller det går 1500 pr mnd til inpulskjøp av billige topper som du faktisk ikke har brukt, så har du funnet et pkt. du kan se om det er mulig å redusere på ;)

Mitt beste råd er å ikke strupe deg helt når du setter opp budsjett. Et budsjett skal være realistisk, men gjerne litt stramt. Da holder du det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...