Gjest anon Skrevet 3. september 2011 #21 Del Skrevet 3. september 2011 jo, hehe det er vel det. men leste at man må teste seg for hivsmitte så fort som mulig etter at smitten mulig er overført, dvs lørdag kveld. så når jeg leste det så kledde jeg på meg noen filler og kjørte i hui og hast byen på tvers nå nettop uten særlig lykke. hehe, så er vel ikke noe akutt tilfelle, men hele denne greia friker meg helt ut. og jeg ingen nervøs person til vanlig. det er bare dette jeg fikk helt angst for. men får prøve å få meg litt søvn til tross. så får jeg ta noen timer fri fra forelesning i morgen og tisse i koppen. Vet du forresten om det er sånn blodprøve med nål? eller er det sånn lite stikk i fingern? Har angst for tre ting skjønner du, blodprøvesprøyter (kun de, ikke vanlige sprøyter, kun de som skal "trekke noe ut" av meg), tang når det er under vann og jeg tråkker i det, og fant nettop ut at jeg har angst for kjønnsykdommer, hehe Ingen test klarer å oppdage hivsviruset før tidligst 1,5-2 uker etter smitte. Men hvis man vet man har hatt sex med en hivsmittet kan man få PEP-behandling. Og den må startes seinest innen 72 timer. Testen er en blodprøve med nål. Dessuten er "hiv-angst" veldig vanlig, alt som kan være av symptomer tolker hjernen som en bekreftelse på at man har blitt smittet. Eneste måten å roe den på er hivtest. Så desverre må du nok bare smøre deg med tålmodighet i denne tiden. Lykke til. PEP: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=Area_5626&MainArea_5661=5619:0:15,4665:1:0:0:::0:0&MainLeft_5619=5626:77916::1:5625:1:::0:0&Area_5626=5544:77919::1:5628:2:::0:0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå