Gå til innhold

Sterilisering (kvinne)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en dame på 35 som av helsemessige årsaker blir frarådet å få flere barn, så nå tenker jeg på å sterilisere meg. Noen som har gjort dette? Kan man få bivirkninger? Stemmer det at man kan bli veldig deprimert? Er litt disponert for å deppe, jeg... Og hva skjer med kroppen ellers? Sexlysten? Må man ta hormontilskudd? Blir man lenge sykemeldt, er det vont osv. Har mange spørsmål, så jeg lurer bare på om noen kan si litt om dette? Jeg tåler ikke hormonell prevensjon så godt, og jeg er ekstremt plaget av PMS, blir veldig nedfor før mensen. Har dette noe å si? Hjelp!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer ingen endrnger i kroppen ved sterilisering.

Du vil være akkurat den samme, bortsett fra at dine eggledere ikke virker.

Menstruasjon og hormonprodusjon er lik..

Har du prøvd nattlysolje for pms? Det virker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har hørt så bruker man lapraskopi når man steriliserer kvinner. Det skal ikke ha noen innvirkning på hormonene dine Får narkose. Tror det normale er og sykmelde 3 dager. Men du må betale en egenandel for inngrepet som foregår på dagkirurgi. Man blir normalt litt øm i magen etterpå når man tar lapraskopi. Hvor vondt det er er vel individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier at man kommer i overgangsalderen. Stemmer det?

Ikke for mitt vedkommende i hvert fall.

Jeg steriliserte meg da jeg var 37 og kom i overgangsalderen i slutten av 40årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som steriliserte deg: Var du lenge sykemeldt, og måtte du gå på noe hormoner? Fikk det noen psykiske virkninger, eller innvirkninger på sexlysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering får ingen påvirkning for hormonproduksjonen. Det eneste som skjer er at egget ikke kan bli befrukted.

Så PMS din blir like plagsom som før, dessverre.

Det får derfor heller ingen innvirkning på sexlysten eller du blir deprimert.

Du blander kanskje med å fjerne livmoren eller eggstokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet sånn ca. hvor mye egenandelen er på?

Det er visst seks tusen og noe. Husker ikke akkurat. Det er ganske nytt at en må betale så høy egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...