Gå til innhold

Hjelp! Tåler ingen av de viktige matvarene jeg har i kostholdet mitt...

Gjest hjelpesløs

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpesløs

Jeg har herpes type 1 i kroppen, den som kommer rundt munnen. Ble veganer for et år siden, og har siden den tid fått ekstreme mengder herpes og utbrudd absolutt hele tiden.

Har prøvd å finne årsaken til problemet, og har jo skjønt at det har noe med kostholdet å gjøre. Prøvd å finne konkrete tips til hva som kan spises, ikke spises, og ser nå at veldig mye av det jeg spiser istedenfor kjøtt gir utbrudd...

Jeg kan ifølge listen jeg fant ikke spise dette:

korn

soyabønner

solsikkefrø

hvitløk (?!)

ginseng

nøtter (hallo?!!)

kokos

sjokolade (...)

carob

Jeg anser spesielt nøtter og hvitløk som et stort tap i mitt kosthold, i tillegg til at det går veldig mye av soyaprodukter (enda jeg vet det ikke er helt bra) og korn.

Har spist endel av det i det siste (uten å vite at det kunne være en trigger), og har nå en munn som likner et stort kjøttsår.

Er det noen der ute som vet hva som kan være gode (kjøttfrie) erstatninger for disse tingene som er nevnt? Vurderer å gå over til råkostveganisme, men det er ikke noe jeg ser veldig fram til... Men jeg vil veldig gjerne slippe å måtte spise noe som helst som har med dyr å gjøre. Vennligst ikke kom med spydigheter angående dette, håper det finnes noen der ute som kan gi meg gode råd som passer til den kjøttfrie livsstilen min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hjelpesløs

TS her igjen.

En ting til nemlig!

Har vært rimelig mentalt utmattet de siste årene også, noe som uten tvil har noe å si for utbruddene. Noen som vet om gode treningsmetoder som for eksempel kan forebygge depresjoner og stress? Yoga? Andre ting?

Går på antidepressiva, trodde kanskje det skulle hjelpe litt mot stress og nedbrutt immunforsvar grunnet stress, men det har absolutt ikke hatt noen virkning enda.

Tar egentlig imot alle gode råd som kan forebygge herpesutbrudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja du har rett i at det er kostholdet som gjør at du får disse herpesutbruddene. Egentlig skal man ikke være syk i det hele tatt om man spiser det kroppen skal ha.

Ville holdt meg langt unna hvetemel og gluten, da dette kan være årsaken til hudproblemene. Melk og melkeprodukt av kumelk kan også i dårlig hud, men det spiser du ikke lenger?

Soya er ikke bra, tåler det ikke selv.

Vil du ha i det kalsium er det viktig å spise grønne grønnsaker, div nøtter...

Grunnen til at du kan reagaere på matvarer som nøtter og hvitløk, er at du spiser hvetemel og gluten og sukker. Det hemmer immunforsvaret og får kroppen til å reagaere på ting du egentlig ville tålt. Alle skal tåle egg, nøtter, bær, hvitløk, men hos noen kan melkeprodukt og mel-pridukter og sukker tukle med kroppen.

Siden du ikke spise kjøtt, er det viktig at du spiser andre proteinrike kilder, siden kroppen er avhengig av de 20 forskjellige aminosyrene vi får gjennom proteiner (kroppen kan bare lage 8-9 selv).

Alle typer nøtter, kjerner og frø er proppfulle av proteiner og de sunne fettsyrene som er viktig for kroppen. Fettet gjør at du blir mett også. Jeg spiser fett i stedenfor karbohydrater som sukker, mel, ris. Spiser heller ikke stivelse som ris og potet.

Avokado inneholder masse proteiner og sunne fettsyrer.

Vet ikke om du spise fisk, men fisk inneholder proteiner og de sunne fettsyrene.

Å, så trøtt jeg er. Får heller svare bedre i morgen om du lurer på noe ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig kjipt ut, har dessverre ingen tips selv =/ Anbefaler deg å spørre på vegansamfunnet.no sitt forum også, mange som har god peiling på vegansk kost der så da kan kanskje anbefale alternativer til det du ikke kan spise?

Meridian: Veganere spiser ikke noe animalsk, som betyr at de heller ikke spiser fisk. ;)

Endret av Nio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig kjipt ut, har dessverre ingen tips selv =/ Anbefaler deg å spørre på vegansamfunnet.no sitt forum også, mange som har god peiling på vegansk kost der så da kan kanskje anbefale alternativer til det du ikke kan spise?

Meridian: Veganere spiser ikke noe animalsk, som betyr at de heller ikke spiser fisk. ;)

Haha, ja, jeg visste det var noe, skjønner du. Derfor var jeg litt forsiktig med å nevne fisk ;)

Til TS.

Siden du hverken spiser kjøtt, kylling, egg eller fisk og sjømat, så er det iallfall SUPERviktig at du spiser mye nøtter, kjerner og frø, og avokado OG OLJER! Jeg glemte å nevne oljer! Det er viktig.

Lager du deg en salat, så må du helle masse olje over salaten og itillegg strø over rå cashewnøtter eller valnøtter f.eks.

Jeg pleier å lage egne oljedressinger der jeg tar olje og tilsetter salt, pepper, hvitløk, litt lime eller sitron, og noen ganger en kniv dijon-sennep. Det spørs hva jeg skal spise, eller om jeg vil ha en annen smak.

Anbefaler at du spiser mandler, valnøtter, cashewnøtter, hasselnøtter, pinjekjerner gresskarkjerner, valmuefrø, linfrø, solsikkefrø ... sikkert flere typer jeg har glemt å nevne.

Du kan f.eks lage deg protein og fettrike brød. Jeg lager selv mandelbrød, og den er proteinrik og fettrik og sunn og god! Det fins sånne gode smøroster som er lagd av tofu eller soja, og de er veldig gode på. Så kan du pynte med diverse grønt som vårløk, agurk, tomat, ruccola og salat. Noen liker å strø litt havsalt og pepper over. Eller du kan lage protein og fettrike frokostblandinger, så tilsetter du bare banan, frukt og bær som du vil.

Selv pleier jeg også å lage egne hjemmelagede nøtteblandinger som jeg tar med meg på tur eller om jeg skal farte omkring. De er gode å ha når man blir sulten, men ikke finner noe å spise :)

Må også minne deg på at du må velge rett stekeolje om du skal bake eller steke noe, for noen oljer skal ikke varmes, men kun brukes kald i mat som dressing f.eks.

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ramser jo opp en haug med ting som er på listen over det hun ikke kan spise :gjeiper:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ramser jo opp en haug med ting som er på listen over det hun ikke kan spise :gjeiper:

Å, beklager, men jeg blir så engasjert :sjenert:

Men om hun kutter ut hvetemel eller gluten generelt, så vil hun ikke reagerer på nøtter. Grunnen til at mange reagerer på f.eks nøtter, er at de spiser noe annet, som hvetemel, som gjør at det skjer skluss med immunforsvaret slik at kroppen reagerer på nøtter :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du noe bønner og linser da? Ris? Poteter og andre grønnsaker? Burde gå ganske greit å være veganer uten de tingene du ramser opp. Korn og nøtter er jo litt kjipt, men det skal vel gå greit.

Forresten så har man gjerne litt lavere immunforsvar på antidepressiva enn gjennomsnittlig, det er helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med soyaprodukter(tviholder på soyasjokomelken min :overrasket: )o

Jeg vet egentlig ikke ... men selv blir jeg veldig dårlig hver gang jeg spise soyaprodukter, så derfor spiser jeg det sjelden. Bare til kos :)

Men det kan godt hende du tåler det, folk er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...